همایش تقویت همكاری و هماهنگی مشترك بین بخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سازمان دامپزشكی كشور روز شنبه با محوریت بروسلوز (تب مالت) برگزار شد.

در این دكتر مجتبی نوروزی رئیس سازمان دامپزشكی كشور درخصوص اهمیت بیماری بروسلوز در دام و آقای دكتر محمد مهدی گویا رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در خصوص اهمیت بیماری تب مالت در انسان و دیگر متخصصین مربوطه به سخنرانی پرداختند.

از آنجا که بروسلوز در ماه‌های اخیر به عنوان یكی از مهم‌ترین بیماری‌های عفونی و مشترك بین انسان و دام مطرح و خبرهایی مبنی بر افزایش شیوع آن منتشر شده است، گفتگوی ما با دکتر داود امان اللهی، رئیس اداره آموزش اداره کل دامپزشکی استان تهران، درباره مسائلی كه در این همایش مطرح شد، بخوانید.

آقای دكتر، چرا برنامه ریشه کنی بروسلوز در سال گذشته چندان موفق نبوده است؟
در سال قبل كل اعتبارات پیشگیری و كنترل بروسلوز اعم از خرید واكسن، عملیات واكسیناسیون، شناسایی و حذف دام‌های آلوده بالغ بر 50 میلیارد ریال بوده كه پاسخگوی اجرای برنامه نبود. اما با تلاش و پیگیری‌های صورت گرفته این اعتبار در سال  1386 به میزان 100 درصد افزایش یافته است.

با توجه به افزایش موارد بیماری در كشورهای همسایه و پراكندگی بیماری در كشور، سازمان دامپزشکی چه اقداماتی را انجام داده است؟
با توجه به افزایش موارد بیماری در كشورهای همسایه و پراكندگی بیماری در كشور، اعتبار یاد شده از محل جابجایی یارانه‌های بخش درمان در بخش پیشگیری عملاً حجم اعتبارات به دو برابر افزایش یافته است و مقرر گردیده است تا با استفاده از توان ‌بخش غیردولتی دامپزشكی در قالب اجرای ماده  88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به وسیله خرید خدمات این افزایش عملیات و توسعه واكسیناسیون به اجرا گذاشته شود.

روش‌های پیشگیری و مبارزه با این بیماری چیست؟

ایمن‌سازی دامها از طریق واكسیناسیون به موقع، شناسایی و حذف دام‌های آلوده از گله، امحاء بهداشتی جنین‌های سقط‌ شده، ضد عفونی دامداری و آموزش دامداران و سایر كسانی كه با دام و محصولات دامی در تماس هستند،انجام می شود.

مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب مالت چیست و عوارض اصلی آن کدامند؟

بروسلوز در حیوانات از جمله گاو، گوسفند، بز و خوك ایجاد سقط جنین و در انسان با علائم تب، عرق شدید، ضعف، كاهش وزن، درد عضلات و ناراحتی عمومی همراه است كه به نام تب مالت می‌شناسند.

راه‌های انتقال بیماری هم در بین حیوانات و همچنین از حیوان به انسان می‌تواند از طریق تماس مستقیم با پوست، گوارش، مخاطات و تنفس صورت گیرد و انتقال از انسان به انسان نیز از راه انتقال خون، پیوند مغز استخوان، داخل رحمی و انتقال از شیر مادر هم هست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha