سلامت نیوز : به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، هیچ کمبودی در زمینه تأمین دارو در استان وجود ندارد.

دکتر قباد محمدی در گفت‌وگو با (ایسنا)،خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمبود خاصی در زمینه دارو که موجب افزایش فشار بر مردم و یا اختلال در روند درمان شود، در کشور و در استان نداریم.

وی از ذخیره‌سازی داروهای اساسی مورد نیاز به اندازه نیاز چهار ماه استان خبر داد.

محمدی با بیان این‌که در زمینه تأمین نیاز دارویی بیماران خاص در استان، مشکل و یا کمبودی نداریم، اظهار کرد: بیشتر ذخیره‌سازی دارویی در استان برای بیماران خاص صورت گرفته تا اینگونه بیماران در روند درمان خود با مشکل مواجه نشوند.

وی گفت: برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه دارو، توزیع برخی اقلام دارویی در داروخانه‌های استان با محدودیت انجام می‌شود، زیرا استان کرمانشاه استان مرزی است و احتمال قاچاق دارو در آن بیشتر است. همچنین داروهای بیماران خاص در داروخانه‌های مشخصی در سطح استان توزیع می‌شود تا داروی توزیع شده تنها به دست بیمار برسد.

به گفته محمدی، برای جلوگیری از احتکار دارو، داروخانه‌ها و انبارهای آنها مرتب بازرسی می‌شوند و در صورت مشاهده با داروخانه متخلف برخورد می‌شود که خوشبختانه تاکنون موردی از احتکار دارو در استان گزارش نشده است.

وی با رد پایین بودن کیفیت داروهای تولید داخل، اظهار کرد: بر روی تمام داروهای تولید شده در داخل و یا خارج کشور آزمایشات مختلفی صورت می‌گیرد و در صورتی، اجازه عرضه در بازار دارویی کشور به آنها داده می‌شود که با استاندارهای جهانی مطابقت داشته باشند.

به گفته محمدی، نمایندگان کمیته تجویز مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی استان در بیمارستان‌های سطح استان با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر، نسخه‌های تمام پزشکان را به صورت ماهانه کنترل می‌کنند و زمانی که اقلام تجویزی در نسخه‌ها و یا در بیمارستان‌ها از استانداردهای موجود بالاتر رود به پزشکان یادآوری می‌شود تا تجویز این دارو را در نسخه‌های خود اطلاع کنند.

وی، ارزان بودن دارو و نبود فرهنگ مناسب در زمینه مصرف دارو را از جمله علل بالا بودن مصرف دارو در کشور نسبت به متوسط جهانی عنوان کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: با توجه به یارانه‌ای که دولت به بخش دارو می‌دهد قیمت دارو در کشور ارزان است و همین امر موجب شده تا مصرف آن در کشور منطقی نباشد.

به گفته محمدی، باید از طریق رسانه‌ها فرهنگ سازی مناسبی در خصوص مصرف درست و منطقی دارو شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha