سلامت نیوز : رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده در نقطه‌ای خاص درباره تاثیر آلودگی هوا در تشدید بروز برخی بیماری‌ها نظیر انواع سرطان‌ها را قابل تعمیم به کل یک شهر ندانست و گفت: وزارت بهداشت سالانه گزارش چند صفحه‌ای اثرات آلودگی هوا برسلامت شهروندان را به دستگاه‌های مسوول کنترل آلودگی هوا ارایه می‌دهد.

دکتر کاظم ندافی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اندازه‌گیری مداوم آلاینده‌های هوایی در شهرهای بزرگ و صنعتی کشور، گفت: وزارت بهداشت به طور مداوم آلاینده‌هایی را اندازه‌گیری می‌کند که مقدار آن‌ها در استاندارد ملی مشخص شده است. به عنوان مثال آلاینده‌هایی نظیر ذرات معلق، مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد و ... را روزانه اندازه‌گیری ‌کرده و تحلیل‌های لازم را درباره آن انجام می‌دهیم.

وی درباره چگونگی تحلیل‌های انجام شده بر روی آلاینده‌های هوایی، گفت: تحلیل‌ها به این صورت خواهد بود که هر یک از آلاینده‌ها چه میزان بیماری ایجاد می‌کنند و چه تعداد مرگ زودرس در افراد سالخورده و حساس را سبب می‌شوند.

ندافی درباره برخی اظهارنظرها که افزایش بیماری‌هایی نظیر انواع سرطان‌ها و ... را به آلودگی هوا نسبت می‌دهند به ایسنا گفت: گاهی گزارش‌هایی منتشر می‌شوند که نتیجه کاری تحقیقاتی و نمونه‌گیری در نقطه‌ای خاص است و با توجه به این نمونه‌گیری قضاوت‌ می‌کنند. هر چند اصل کار تحقیقاتی صحیح است اما تعمیم این موضوع به کل یک شهر خاص مانند تهران، صحیح نیست.

وی در این باره ادامه داد: به عنوان مثال اندازه‌گیری میزان آزبست در چند میدان پرترافیک شهر تهران و تعمیم نتایج آن به تمام شهر تهران صحیح نیست؛ این موضوع از نظر متدولوژی علمی روش صحیحی نیست. به این منظور باید ایستگاه‌هایی در تمام نقاط شهر و در ساعات مختلف شبانه - ‌روز به طور مداوم فعال باشند و تحلیل آماری صورت گیرد. براین اساس ضمن احترام به تمام محققان، اما بسیاری از نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده در یک نقطه خاص تا زمان بررسی توسط متخصصان آمار و اپیدمیولوژی و رسیدن به جمع بندی مشخص، قابل انتشار نیست.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: اما به طور کلی آلودگی هوا می‌تواند در افزایش تعداد زیادی از بیماری‌ها نقش داشته باشد؛ از جمله بیماری‌های تنفسی، قلبی – عروقی و مرگ زودرس افراد بیش از 60 سال دارای بیماری‌های زمینه‌ای. وزارت بهداشت نیز سالانه طی گزارش مستند چند صفحه‌ای، گزارش‌ها و اثرات آلودگی هوا بر سلامت افراد را برای سازمان‌های مسوول کنترل آلودگی هوا از جمله سازمان حفاظت از محیط زیست، استانداران شهرها، نمایندگان شورای اسلامی شهر و دیگر مسوولان مربوطه ارسال می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha