سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 64165

سلامت نیوز : یک متخصص فیزیوتراپی با اشاره به اینکه حدود 70 درصد کمردردها به اشکالات مفاصل لگنی که باعث ضعف عضلات شده‌اند بازمی‌گردد، عنوان کرد: همچنین بی اختیاری ادرار یا مدفوع از جمله مشخصه‌های ابتلا به مشکلات کف لگنی بوده و لزوما درد علامت بارز آن نیست. متاسفانه اغلب این مشکلات در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند، زیرا شرم و خجالت زنان ما مانع از مراجعه آنها به پزشک و بیان مشکلشان می‌شود.

دکتر زهرا مصلی‌نژاد در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه مشکلات کف لگن درصد زیادی از افراد جامعه به ویزه زنان را درگیر می‌کند، گفت: مشکلات کف لگن، یکی از شایع‌ترین مشکلات در زنان است.

وی با اشاره به اینکه شرایط ویژه زنان از جمله زایمان، قاعدگی و یائسگی عضلات کف لگن را درگیر می‌کند، گفت: عضلات کف لگن زنان ضعیف‌تر است و در نتیجه فشار زیادی به لگن وارد می‌شود.

این متخصص فیزیوتراپی افزود: بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع از جمله مشخصه‌های ابتلا به مشکلات کف لگنی بوده و لزوما درد علامت بارز آن نیست. متاسفانه اغلب این مشکلات در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند، زیرا شرم و خجالت زنان ما مانع از مراجعه آنها به پزشک و بیان مشکلشان می‌شود.

مصلی نژاد با بیان اینکه جراحی ناحیه شکم که ممکن است با عوارض زیادی از جمله چسبندگی، اسپاسم و تحلیل عضلات به علت ضعف همراه باشد می‌تواند عضلات لگن را نیز درگیر کند، اظهار کرد: در این صورت فرد برای کنترل ادرار و مدفوع دچار مشکل می‌شود.

مصلی نژاد افزود: کف لگن جزء مهمی برای حفظ عضلات کمر محسوب می‌شود و بر سلامت سایر اعضا نیز اثر می‌گذارد، به طوری که بیماران بسیاری به دلیل درد کمر مراجعه کرده و بعد از معاینات مشخص می‌شود که عامل اصلی درد، مشکلات کف لگن بوده که منجر به درد کمر شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه حدود 70 درصد کمردردها به اشکالات مفاصل لگنی که باعث ضعف عضلات شده‌اند بازمی‌گردد، عنوان کرد: پوکی استخوان هم ممکن است باعث ایجاد شکستگی‌های خیلی ریز در استخوان‌ها شود که اغلب احساس نمی‌شود. اما باید توجه داشت اگر عضلات به اندازه کافی قوی باشند فشار کمتری به عضلات وارد می‌شود.

وی تاکید کرد: برای تقویت این عضلات ورزش مناسب و استفاده از دستگاه‌های فیزیوتراپی می‌تواند موثر باشد. البته این در صورتی است که چسبندگی ایجاد نشده باشد، زیرا با وجود چسبندگی احتمال تشدید درد با ورزش افزایش می‌یابد. لازم است در این بیماران ابتدا چسبندگی برطرف شود.

مصلی‌نژاد از روش " سوزن خشک " برای از بین بردن نقاط دردناک در عضلات به عنوان یکی از تکنیک های جدید و موثر نام برد و گفت: این روش که در ایران اخیرا مورد استفاده قرار گرفته است می‌تواند در موارد مواجه با دردهای عمیق کمک کننده باشد. شانس موفقیت درمانی این روش بالاست.

وی افزود: در این روش به نقاط دردناک عضله سوزن زده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha