سلامت نیوز : رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور گفت: فعالیت بیش از 12 ساعت متوالی پرستاران غیر قانونی است و 12 ساعت کار پرستاران در شیفتهای شب 19 ساعت محاسبه می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ غضنفر میرزابیگی اظهار کرد: در نخستین بند قانون ارتقاء بهره وری کاهش ساعت کاری متناسب با سابقه خدمت، سختی کار و کار در نوبت کاری های متعارف عنوان شده است که بر این اساس تا 8 ساعت در هفته ساعت کار پرستاران کاهش می یابد.

وی افزود: در دومین بند از این قانون برای شیفت شب و ایام تعطیل ضریب 5/1 در نظر گرفته شده است و سومین بند قانون ارتقاء بهره وری ناظر بر سخت و زیان آور بودن حرفه پرستاری است و در آخرین بند به نظام پرداخت پرستاران بر اساس تعرفه های خدماتشان و مبتنی بر عملکردشان تاکید شده است.
 
میرزابیگی با بیان اینکه هم اکنون از 4 بند قانون ارتقاء بهره وری فقط 2 بند نخست اجرا می شود، ادامه داد: بر اساس این قانون شیفتهای شب 12 ساعته 19 ساعت محاسبه می شود این در حالی است که عملاً پرستاران به مدت 19 ساعت سر کار نیستند.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور افزود: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی شیفتهای شب 12 ساعته با ضریب 5/1 ، 18 ساعت محاسبه می شود و یک ساعت نیز برای تغییر و تحول شیفت منظور شده است.
 
میرزابیگی گفت: بر اساس این قانون پرستاران نباید بیش از 12 ساعت متوالی پشت سر هم شیفت داشته باشند و 12 ساعت کار آنها 19 ساعت محاسبه می شود.
 
وی با بیان اینکه قانون در برخی بندها هم می تواند اختیاری باشد، ادامه داد: 2 دسته از پرستاران متقاضی شیفت های طولانی تر از 12 ساعت هستند از آن جمله می توان به پرستارانی اشاره کرد که از راه های دور به محل خدمت می آیند و دسته دوم پرستارانی که چند جا کار می کنند اما تقاضای ما این است که قانون در این باره رعایت شود.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: در هر صورت حضور بیش از 12 ساعت غیرقانونی است و نتایج بررسی ها در دنیا حاکی از آن است که با افزایش حضور پرستاران به بیش از 12 ساعت در بیمارستان میزان اشتباه پرستاران در دادن دارو را تا 3 برابر افزایش می دهد که البته این مدارک به نمایندگان مجلس هم ارائه شده است.
 
میرزابیگی با بیان اینکه با افزایش ساعت حضور پرستاران در بیمارستانها درصد خطاهای شغلی نیز افزایش می یابد، گفت: از این رو به همه بیمارستانهای دولتی و خصوصی توصیه می کنیم تا قانون ارتقاء بهره وری را اجرا کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha