سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 64181
سلامت نیوز : مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان از احیا 5 هزار هکتار از تالاب هامون تا سال آینده خبر داد.

خسرو افسری در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: فاز اول پروژه تأمین 60 میلیون متر مکعب توسط وزارت نیرو است که ذخایر آبی سدهای بالادست که برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است تأمین می شود.

به گفته وی، عملیات اجرایی که با اعتباری معادل یک میلیارد و 700 میلیون تومان که به پایان برسد فاز اول طرح یعنی آبگیری و احیاء بخشی از تالاب آغاز می شود.

افسری با بیان اینکه فاز اول طرح یکسال طول می کشد اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز برای فاز اول معادل 5/7 میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 99 درصد از تالاب هامون خشک شده است تصریح کرد: در فاز های بعدی طرح مدیریت منابع آب برای مهار ریزگردها در دستور کار است که نیازمند اعتباری معادل 10 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه مساحت تالاب هامون در ایران و افغانستان 570 هزار هکتار است افزود: برای احیای کل تالاب حدود 12 میلیارد متر مکعب آب مورد نیاز است که تنها زمانی میسر است که افغانستان حقایه هامون از هیرمند را بدهد.

افسری بابیان اینکه در حال حاضر مشکل ریزگردها گریبانگیر مردم افغانستان و پاکستان نیز شده است گفت: اما افغانستان در حال حاضر از 820  میلیون متر مکعبی که سالایانه باید به هامون بدهد تنها مقدار جزیی اختصاص می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha