سلامت نیوز : مشاور وزیر بهداشت دولت نهم گفت: معتقدم که برنامه پزشک خانواده که از آن به عنوان سفینه نجات نظام سلامت نام برده می شود، با سرعت و جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد چون این موضوع خواست رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

دکتر عباس زارع نژاد در گفتگو با مهر اظهارداشت: وزارت بهداشت در همه دوره ها و دولتها همواره با کمبود اعتبارات مالی مواجه بوده و در همه این دوره ها نیز وزرای بهداشت از این کمبود اعتبارات شاکی بوده اند.

مدیرکل سابق روابط عمومی وزارت بهداشت اظهارداشت: اگرچه باید اذعان کرد که در دولتهای نهم و دهم توجه ویژه ای به تامین منابع مالی در حوزه سلامت شده است.

وی با اشاره به کمبود اعتباراتی که در حوزه سلامت کشور وجود دارد، گفت: در مقابل، اعتقادی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر همه پول نفت را هم به حوزه سلامت اختصاص دهیم باز هم جوابگوی نیازهای این حوزه نخواهد بود.

زارع نژاد ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای پیشرفته تلاش می شود منابع مالی در حوزه سلامت با اجرای برنامه هایی مدیریت شود ضمن اینکه کیفیت خدمات را افزایش می دهند که یکی از این برنامه ها، برنامه پزشک خانواده است که در کشور ما هم در برنامه پنجم جزو تکالیف دولت است که البته اجرای آن در دولتهای مختلف با چالشهایی مواجه بوده است.

مشاور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اعلام اینکه اجرای برنامه پزشک خانواده در دولت نهم در سطح جمعیت روستایی با پوشش 20 میلیون نفر اجرا شد و در دولت هم اجرای این برنامه در شهرها آغاز شد، ادامه داد: بنده بدون اینکه قضاوتی از عملکرد مدیریتهای قبلی داشته باشم و با شناختی که از نظرات کارشناسی سرپرست وزارت بهداشت دارم، معتقدم که برنامه پزشک خانواده با حضور ایشان، با سرعت و جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد زیرا این موضوع خواست رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

زارع نژاد تاکید کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است که اجرای برنامه های نظام سلامت علاوه بر تامین منابع مالی مناسب، همراهی بقیه ارکان نظام سلامت مانند سازمانهای بیمه گر، کمیسیونهای تخصصی مربوطه در مجلس(کمیسیونهای بهداشت و درمان و اجتماعی)، سازمان نظام پزشکی و ارائه دهندگان خدمت باید وجود داشته باشد که متاسفانه گاهی شاهد هستیم این همراهی بیشتر در حد مصاحبه با رسانه ها و بیان آنها از تریبون های مختلف است به طوریکه عزم جدی در این مجموعه دیده نمی شود.

مشاور وزیر بهداشت دولت نهم این موضوع را اضافه کرد: در خصوص سازمانهای بیمه گر باید گفت که به رغم محدودیت منابع مالی در این سازمانها، تلاش قابل تقدیری برای پیشبرد برنامه پزشک خانواده در سالهای اخیر صورت پذیرفته است.

وی در ارتباط با دلایل این عدم همراهی در حوزه سلامت برای پیشبرد برنامه ها، گفت: شاید یکی از دلایل این مسئله ، عدم حضور ذی نفعان برنامه پزشک خانواده در مراجع تاثیرگذار مانند مجلس شورای اسلامی و سازمان نظام پزشکی است.

زارع نژاد ادامه داد: به هر حال محور اصلی برنامه پزشک خانواده، پزشکان عمومی هستند که متاسفانه در ترکیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سازمان نظام پزشکی حضور کم رنگی دارند که امیدواریم در دوره جدید انتخابات نظام پزشکی، هم شاهد مشارکت فعال پزشکان عمومی و هم شاهد افزایش سهم آنها در هیئت های مدیره و شورای عالی نظام پزشکی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha