سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 64190

برای جلوگیری ازصدمه دیدن سیستم تنفسی و التهاب دستگاه گوارش باید مصرف شیر، لبنیات و دیگر فرآورده های لبنی بیشتر شود زیرا آنها دارای فسفر، منیزیم ، کلسیم و خنثی کننده سموم هستند.

در هوای آلوده تا می توانید شیر بنوشید
سلامت نیوز : به گفته کارشناسان مصرف شیر و فرآورده های آن سبب نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می شود. از سوی دیگر استفاده از فرآورده های لبنی موجب می شود که عمل دفع ادرار و مدفوع و به همراه آنها ، مواد آلاینده بیشتر انجام شود بدین ترتیب التهابات و بیماری های دستگاه گوارش کاهش می یابد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ همچنین مصرف دوغ و ماست های ˈپروبیوتیکˈ برای مقابله با آلاینده های هوا توصیه می شود زیرا آلاینده های موجود شامل ترکیبات مختلفی هستند که از طریق هوایی که تنفس می کنیم وارد بدن می شوند .بدین ترتیب آثار مخرب آن ها روی بافت های بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق بر جای می ماند و در طولانی مدت ابتلا به پوکی استخوان را تشدید می کند.

از سوی دیگر در زمان آلودگی هوا، ساخت ویتامین ˈ Dˈ از طریق پوست به شدت کاهش می یابد. به همین دلیل در شهرهای بزرگ که معمولا هوای آلوده دارند، کمبود ویتامین ˈDˈ در میان مردم شیوع بالایی دارد.

این در حالی است که متخصصان تغذیه براین باورند که افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می گیرند. زیرا گیرنده های فلزات دو ظرفیتی در بدن انسان به صورت رقابتی عمل می کنند در صورتی که این گیرنده ها، قبلا با عناصری مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می گیرد. در این زمینه نیز مصرف بیشتر لبنیات به اشباع کردن این گیرنده ها کمک شایانی می کند.

**بهترین غذاها در روزهای آلودگی هوا

مصرف غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان های سلنیوم و بتاکاروتن هستند ، توصیه می شود سبزی ها و میوه هایی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل،اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم می توان در غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوس دار پیدا کرد.

همچنین استفاده از ویتامین های مختلف D ، A، E وCتوصیه می شود بنابراین بهتر است در محل کار و چه پشت فرمان از سبزی ها و میوه هایی همچون کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و کاهو استفاده شود که غنی از ویتامین C هستند.

البته مصرف جوانه گندم، روغن های گیاهی، گردو، بادام، زیتون و جگر که منابع ویتامین E هستند نیز نباید فراموش کنیم . این ویتامین می تواند مسمومیت ناشی از آلودگی هوا را خنثی کند.منابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه باشند .

همچنین مصرف روزانه یک عدد سیب می تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهد و استفاده از میوه هایی مانند پرتقال و توت فرنگی نیز در این زمینه توصیه می شود.

** سیر و پیاز بخورید

سیر، پیاز و تره فرنگی هر قدر هم که بوی آنها آزاردهنده باشد ، بسیار مفید است زیرا آنها حاوی مقدار زیادی گوگرد هستند که می توانند از مخاط دستگاه تنفسی محافظت کنند.

** نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید

نوشیدن آب فراوان در روزهای آلودگی هوا به کلیه ها کمک می کند تا بهتر کار کنند واملاح اضافی را از بدن خارج کنند بدین ترتیب ذرات آلودگی مدت کمتری در بدن باقی می ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha