سلامت نیوز : سیدامیر حسین قاضی‌زاده هاشمی در گفت وگو با  خانه ملت، با انتقاد از کم توجهی به مسائل زیست محیطی در کشور،  گفت: از آنجا که در کشور توجه به مسائلی نظیر اشتغال زایی از اولویت برخوردار است، مباحث زیست محیطی را آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی دهیم در حالی که بی‌توجهی به این مباحث در درازمدت هزینه بیشتری بر کشور تحمیل کرده ضمن اینکه تهدیدی برای اشتغال کشور است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، درباره معضل آلودگی هوا در کلانشهرهای بزرگ را ناشی از بی‌توجهی به موضوعات زیست محیطی خواند وگفت: وارونگی دما در زمستان و پدیده گرد و غبار ناشی از خشک شدن تالاب‌ها در تابستان دو مقوله‌ای است که سبب تشدید آلودگی هوا در کشور شده است.

قاضی‌زاده با انتقاد از تکنولوژی‌های بکار گرفته شده در زمینه مصرف سوخت در ناوگان حمل ونقل  کشور، گفت: در کشورهای توسعه‌یافته که میزان بارندگی‌شان نسبت به ایران در شرایط مطلوب‌تری قرار دارد و با بحران آلودگی روبرو نیستند، در صنعت خودروسازی خود در حال حرکت به سمت حذف سوخت بنزین  و جایگزینی سیستم‌های هیبریدی و برقی برای وسایل نقلیه خود هستند در حالی که ما در کشور همچنان برای اجرایی شدن استاندارد یورو ۴ با معضلاتی روبرو هستیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، در بیان دیگر راهکا های کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و آلودگی هوا، افزود: ما باید در مدل زندگی  و توسعه کشور، تغییر اساسی  ایجاد کنیم بدین معنا که باید جمعیت را متوازن در کل سرزمین توزیع کنیم زیرا تمرکز جمعیت در یک منطقه می‌تواند پیامدهای منفی را با خود به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در بحث کاهش آلودگی هوا، مراکز صنعتی باید از مراکز جمعیتی دور باشند، باید بدانیم تا زمانی که صنعت به مراکز جمعیتی نزدیک باشد، معضلات این‌چنینی که جان انسان‌ها را به مخاطره می‌اندازد تشدید می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ما در شرایط کنونی که فصل شکوفایی راهکارهایی نظیر توسعه حمل ونقل عمومی، استانداردسازی مصرف سوخت، پرهیز از استفاده از سوخت‌های هزینه‌بر و آلاینده نظیر سوخت‌های فسیلی برای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و آلودگی هوا در دنیاست، باید به سمت چنین راهکارهایی حرکت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha