چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 64201

در مورد سلامت مثانه چیزی می‌دانید؟ می‌دانید بهترین عادت برای داشتن مثانه‌ای سالم چیست؟ آیا تصورات عمومی در مورد سلامت مثانه پایه و اساس علمی دارد؟

آنچه هم دختران جوان باید بدانند هم پیرمردها!
سلامت نیوز : چه زمانی به دستشویی می‌روید؟ وقتی از خانه خارج می‌شوید از خودتان می‌پرسید: «حالا به دستشویی بروم یا اینكه وقتی به مقصد رسیدم؟» اینها سوالاتی است كه ممكن است خیلی روزها شما هم با آنها سروكار پیدا كنید، اما بهترین پاسخ این سوال چیست؟ دكتر الیزابت فارل، متخصص زنان و عضو مركز پژوهش سلامت زنان در جین هیل در این مورد می‌گوید: «خیلی مهم است كه بگذارید مثانه‌تان عملكرد طبیعی خودش را داشته باشد.

آنچه هم دختران جوان باید بدانند هم پیرمردها !

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ شما زمانی باید به دستشویی بروید كه مثانه‌تان به شما علامت داده باشد.» شاید فكر كنید مراجعه پیاپی به دستشویی و خالی كردن مثانه به دفعات زیاد باعث بهبود عملكرد كلیه‌ها و مثانه‌ شما می‌شود اما دكتر فارل می‌گوید این تفكر كه تفكر بسیاری از مردم جامعه است، درست نیست: «اگر به كرات و به فواصل كوتاه دستشویی بروید و ادرار كنید یعنی نگذارید كه مثانه‌تان پر شود، درنهایت اینگونه خواهد شد كه با پرشدن اندك مثانه نیاز به مراجعه به دستشویی را حس خواهید كرد.»‌

  هم كودكان، هم تازه مادرها

در مجموع باید بدانید فقط وقتی باید به دستشویی بروید كه كاملا نیاز به آن را حس می‌كنید. دكتر فارل می‌گوید كه این موضوع و این قانون در مورد زنان تازه مادر شده و كودكان هم صادق است. این پزشك می‌گوید: «والدین معمولا به كودكانی كه تازه مشغول فراگیری تنها به دستشویی رفتن هستند می‌گویند كه قبل از ‌آنكه احساس ضرورت كنند به دستشویی بروند، اما این كار اشتباه است زیرا باعث می‌شود كودكان بارها بی‌دلیل به دستشویی بروند و حتی گاه مثانه ‌آنها حالت معمول عملكرد خود را از دست بدهد، در مورد زنان تازه مادر شده باید گفت كه آنها هم تنها وقتی مثانه‌شان پر است باید برای ادرار كردن اقدام كنند، اینگونه آنها عضلات مثانه و عضلات كف لگن خود را تمرین می‌دهند و كنترل مناسبی روی این عضلات پیدا می‌كنند.»

  خودتان را زجر ندهید

اما دكتر جوان كارول، متخصص اورولوژی در بیمارستان «سنت جوزف نیویورك» یك نكته مهم دیگر را تذكر می‌دهد: «اینكه گفته می‌شود زنان تنها پس از آنكه مثانه‌شان پر شد باید به دستشویی بروند، اصلا به این معنا نیست كه باید صبر كنند تا مثانه‌شان حتی بیشتر از حدمعمول پر شود، در واقع این رفتار به مثانه ضرر می‌رساند، اینكه حتی بعد از علامت دادن مثانه ادرار را تخلیه نكنیم و همه‌چیز را به لحظه آخر واگذار كنیم باعث می‌شود مثانه خاصیت اتساع و قدرت عضلانی و توان انقباضی مناسب خود را از دست بدهد، درچنین وضعیتی احتمال ابتلای مثانه به عفونت و احتمال بروز عفونت‌های دستگاه تناسلی هم بالا می‌رود، ا‌گر این رفتار ادامه پیدا كند ممكن است فرد دچار بی‌اختیاری ادراری شود یا اینكه تخلیه مثانه او به طور كامل به زمان بسیار بیشتری از حد معمول نیاز داشته باشد.»

  این موقع حتما به دستشویی بروید

یكی از تذكرات دكتر فارل برای خانم‌های متاهل این است: «زنان حتما بعد از نزدیكی با همسران خود باید ادرار كنند زیرا این كار احتمال ابتلا به عفونت‌های دستگاه تناسلی را كاهش می‌دهد. اینجا دیگر بحث پر شدن مثانه نیست، مسئله این است كه ادرار كردن پس از ارتباط زناشویی باعث می‌شود مثانه خالی شود و تمام باكتری‌هایی كه در مجرای ادراری و اورترای این زنان جمع شده است شسته شود و درنتیجه احتمال بالا رفتن آنها از دستگاه تناسلی و بروز عفونت تناسلی در زنان كاهش یابد.»

 ورزش‌های نجاتبخش

یكی از نگرانی‌های معمول انسان‌ها این است كه در ساعات پیش‌رو نتوانند دستشویی مناسبی پیدا كنند، چنین تفكری می‌تواند باعث مراجعه مكرر و بی‌دلیل به دستشویی در زمانی كه مثانه هنوز پر نشده شود. درچنین وضعیتی احتمال ابتلا به بی‌اختیاری ادراری و دفع قطره‌ای ادرار هم افزایش می‌یابد. در زنان، بیشترین موارد بی‌اختیاری ادراری، ناشی از روند طبیعی پیر شدن و ایجاد مشكل در عملكرد اعضای مختلف دستگاه دفع ادرار است، اما در زنان باردار و تازه مادر شده‌ هم موارد زیادی از بی‌اختیاری نسبی تا كامل ادراری دیده می‌شود. پزشكان متخصص زنان و اورولوژی معتقدند كه برای زنان مسن مبتلا به بی‌اختیاری، بهترین عمل تمرین دادن عضلات كف لگن و انجام ورزش‌های خاص برای افزایش كنترل روی عملكرد مثانه است.

درمورد زنان باردار و تازه مادر شده هم این ورزش‌ها به همراه زمان، می‌تواند مشكل را حل كند. دكتر كارول در مورد ورزش‌های مناسب برای كنترل مثانه می‌گوید: «متاسفانه بسیاری از زنان بدون داشتن اطلاع كافی از این ورزش‌ها به انجام آنها اقدام می‌كنند كه این می‌تواند مشكل آنها را بیشتر كند، بهترین كار این است كه به یك فیزیوتراپ تعلیم‌دیده در این زمینه مراجعه كنید و تمرینات ورزشی را به طور صحیح از او یاد بگیرید و پس از انجام تمرینات زیرنظر او و مشخص شدن انجام صحیح، آنها را به‌تنهایی انجام دهید.»

3توصیه برای تمام سنین

اما برای داشتن مثانه سالم چه باید كرد؟ حتی جوانان هم بدانند كه اگر می‌خواهند در آینده مثانه سالمی داشته باشند باید نكاتی را درنظر بگیرند؛ این نكات عبارتند از:

1- هرروز حدود 5/1 تا 2 لیتر آب بنوشید.

2- مصرف نوشیدنی‌های حاوی كافئین را كاهش دهید (مثل چای، قهوه، شكلات داغ و نوشیدنی‌های انرژی‌زا)

3- ورزش‌های مخصوص عضلات كف لگن را به طرز صحیح یاد بگیرید و آنها را گاه به گاه انجام دهید؛ حتی اگر دچار مشكل نیستید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha