چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶

نه گفتن به برخی درخواست ها، نظرات، پیشنهاد ها و حتی آدم‌ها مهارت می خواهد.شاید به ظاهر ودر کلام مخالفت کردن و نه گفتن به درخواستی ساده بیاید، اما در عمل، افراد بسیاری هستند که مهارت و قدرت نه گفتن را ندارند و تمام زندگی و آینده شان را در راه این بی اختیاری از دست می دهند.

«نه» گفتن هم مهارت می خواهد
سلامت نیوز : اولین سیگار را زمانی کشید که هنوز دیپلم نگرفته بود و دانش آموز بود. بعد از یکی از امتحانات ثلث سوم با همکلاسی هایش از مدرسه به خانه می آمد که چند نفر از بچه ها به او سیگار تعارف کردند. در یک لحظه تمام نصیحت های پدر و مادرش در این باره که بارها تکرار کرده بودند از جلوی چشم هایش گذشت، ولی بازهم نتوانست به درخواست دوستانش «نه» بگوید. می دانست کاری که می کند نادرست است اما می ترسید «نه» بگوید. می ترسید دوستانش به ترسو بودن متهمش کنند و جلوی آن ها کم بیاورد. حالا ده سالی از آن روزها گذشته و او سال هاست که درگیر اعتیاد است و همه چیزش را از دست داده است.نگاهی به حال و روزش می اندازد و افسوس می خورد که ای کاش آن روز می توانستم سیگار تعارفی دوستانم را رد کنم.ای کاش خیلی محکم می گفتم «نه من سیگار نمی کشم».

نوجوانان و جوانان مهارت نه گفتن ندارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ نه گفتن به برخی درخواست ها، نظرات، پیشنهاد ها و حتی آدم‌ها مهارت می خواهد.شاید به ظاهر ودر کلام مخالفت کردن و نه گفتن به درخواستی ساده بیاید، اما در عمل، افراد بسیاری هستند که مهارت و قدرت نه گفتن را ندارند و تمام زندگی و آینده شان را در راه این بی اختیاری از دست می دهند. دکتر امان ا... قرائی مقدم استاد جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی علت اصلی و ریشه‌ای بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد،روابط نادرست و فرار از خانه را در این می داند که جوانان ما مهارت نه گفتن به درخواست های نامتعارف را ندارند.وی در تشریح بروز این مشکل و علت اصلی آن به نوع تربیت فرزندان در خانواده ها اشاره می کند و می گوید:خانواده هایی که از همان دوران کودکی به فرزندان خود اعتماد به نفس نمی دهند و آنها را درتصمیمات خانوادگی شریک نمی کنند ظلم بزرگی به فرزندان خود می‌کنند؛ چرا که این افراد درزندگی اجتماعی خود نیز قادر به تصمیم گیری نیستند و استقلال فکری ندارند و نمی توانند در برابر درخواست‌های نامتعارف افراد جامعه نه بگویند.

مهارت آموزی در خانواده

وی برگزاری جلسات همفکری در خانواده ها را یکی از راه‌های تبادل افکار بین اعضای خانواده دانست و گفت:نشستن افراد بر سریک سفره که بارها در آموزه های دینی ما بر آن تاکید شده است این فرصت را به پدر و مادر و فرزندان می دهد که با یکدیگر صحبت کنند و بسیاری از مهارت های زندگی را بیاموزند.درحالی که برعکس این موضوع باعث دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر می شود و فرد را به برقراری ارتباط با افراد خارج از منزل ترغیب می کند.

وی ریشه اصلی مهارت نداشتن برخی افراد در نه گفتن به درخواست های غیر متعارف را در خانواده ها دانست و گفت:برخورد منطقی با فرزندان و استدلال آوردن برای آنها برای هر یک از رفتارهایمان می‌تواند این مهارت را از کودکی در آنها تقویت کند تا درآینده نسبت به هر درخواست و پیشنهادی بدون دلایل مستدل پاسخ مثبت ندهند.

کم کاری مدارس در آموزش مهارت های زندگی

وی نقش مدرسه، معلم و نظام آموزشی را در آموزش این مهارت به دانش آموزان بسیار موثر دانست و اظهار داشت: تا زمانی که کلاس درس را معلم به عنوان متکلم وحده اداره می کند و پرسش و پاسخ و روش های مکاشفه ای در مدارس اجرا نمی شود نمی توان انتظار داشت دانش آموزان مهارت استدلال کردن و نه گفتن را بیاموزند. در گام اول باید سیستم آموزشی به سمت مداخله دانش آموز در اداره کلاس درس و شنیدن استدلال های دانش آموزان برود و به موازات آن محتویات کتاب های درسی نیز باید در این راستا تغییر کند تا دانش آموز بیاموزد می تواند در مقابل حرف های معلم،پدر و مادر و سایر افراد اجتماع واکنش نشان دهد و حتی به آن اعتراض کند.

مطمئنا چنین دانش آموزی پس از ورود به اجتماع می تواند به مسائلی که مخالف استدلال های عقلی اوست نه بگوید و مقاومت کند.

مهارت نه گفتن نهادینه نشده است

وی افزود: مهارت نه گفتن هنوز در بین مردم نهادینه نشده است و برای اصلاح این فرهنگ به زمان زیادی نیاز است. وی بر نقش نهادخانواده، آموزش و پرورش و تمامی نهادها اعم از نهادهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برای اصلاح این رفتار تاکید کرد و گفت: مهارت نه گفتن وقتی بروز و ظهور می کند که اعضای خانواده، مدیران مدرسه و... انتقادپذیر باشند و نوجوانان و جوانان بتوانند به جرات انتقاد کنند و حرف های خود را بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha