پژوهشگران ژاپنی وابسته به دانشگاه كشاورزی توكیو برای نخستین بار در جهان موفق شدند به فناوری دست یابند كه در آن بدون كاربرد اسپرم موش نر و فقط می‌توان با استفاده از تخمك موش ماده، نوزاد متولد كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازروزنامه "یومیوری" ، پژوهشگران ژاپنی به رهبری پرفسور "توموهیرو كونو" در آزمایش بر روی موش با استفاده از این روش توانستند نوزاد موش را متولد كنند.

به گفته پژوهشگران با استفاده از این روش كه برای زایش نوزاد نیاز به جنس نر نیست، "فناوری بدون نیاز به نر" می‌گویند.

پژوهشگران گفتند كه در این روش به‌دلیل اینكه از اسپرم نر برای تعیین جنسیت نر و ماده استفاده نمی‌شود، تنها نوزاد ماده به دنیا می‌آید.

برای دستیابی به این روش، پژوهشگران ژاپنی نشانه‌هایی را مورد توجه قرار دادند كه در جریان بوجود آمدن اسپرم و تخمك، در ژن موجود در درون آنها به وجود می‌آید.

پژوهشگران گفتند كه آنها در جریان آزمایش‌های خود با انجام تغییرات ژنی موش ماده‌ای را بوجود آوردند كه نشانه‌هایی كه در ژن اسپرم نر وجود دارد، در درون بدن آن جای داده شده است.

آنها سپس برای این كه نشانه‌های ژنی در تخمك این موش ماده شكل نگیرد، تخمك خام او را از بدن خارج كرده و در آزمایشگاه آن را پرورش دادند.

پژوهشگران پس از پرورش كامل این تخمك، به بجای اسپرم، تخمك معمولی یك موش ماده را به آن پیونده زده و سپس آن را در درون رحم موش گذاشتند.

پژوهشگران می‌گویند كه با استفاده از این روش تا احتمال بالای ‪ ۴۰‬درصد، امكان تولد نوازد وجود دارد.

پرفسور كونو گفت: با استفاده از این روش، این احتمال در آینده وجود دارد كه تقریبا به طور ‪۱۰۰‬درصد بتوان ، تنها با استفاده از موش ماده، نوزاد متولد كرد.

پژوهشگران ژاپنی اطمینان دادند كه آنها به فكر بكارگیری از این روش بر روی آدم نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha