کمتر از یک هفته پس از برکناری مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت سابق ، دولت دستور داده است که داروهای وارداتی از گمرک ترخیص شود.

دستجردی رفت، دولت دستور ترخیص فوری داروهای وارداتی را داد
سلامت نیوز : کمتر از یک هفته پس از برکناری مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، دولت دستور داده است که داروهای وارداتی از گمرک ترخیص شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین ؛ بحران دارویی در ایران پس از نوسانات ارزی و کشمکش های وزارت بهداشت و دولت، منجر به برکناری وزیر بهداشت شد.خانم وزیر از زمانی که به اختصاص ندادن ارز مرجع به دارو اعتراض کرد، از بانک مرکزی هم خواست که ارز دارو و تجهیزات پزشکی را برای ترخیص داروهای وارداتی تامین کند.

او ابتدای آبان ماه گفت: "مقدار زیادی دارو در گمرک مانده است، ارز در اختیار شرکت‌ها نبوده و نتوانستند داروها را ترخیص کنند. امیدواریم بانک مرکزی همت خود را تسریع کرده تا هر چه سریعتر داروها و ملزومات مورد نیاز از گمرک ترخیص شوند و بخش‌های جراحی قلب، چشم و ... چشم به راه ترخیص این ملزومات هستند."

البته در نیمه آذرماه ماه دستجردی خبر داد که 70 میلیون دلار ارز تامین شده و به همین اندازه دارو و تجهیزات پزشکی از گمرک ترخیص شده اند. هرچند این مقدار یک چهلم ارز مورد نیاز برای دارو و تجهیزات پزشکی بود.

سه هفته بعد هم خانم وزیر برکنار شد. این درحالی بود که او در هفته نخست دیماه، توانسته بود بیش از یک میلیارد یورو برای دارو بگیرد و با ارزهای پیشین، سر جمع یک میلیارد و 700 میلیون دلار ارز مرجع برای دارو و تجهیزات پزشکی از بانک مرکزی و وزارت نفت تامین کند. هرچند نیاز کلی بازار دارویی ایران، 2.5 میلیارد دلار است.

همچنین دو روز پیش داریوش افشار، نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو به فارس گفت: با وجود واریز تمام مبلغ ریالی سفارشات دارو به بانک مرکزی هنوز ارز مرجع برای این سفارشات با گذشت ۳ ماه اختصاص نیافته است و اگر وزارت بهداشت نامه نمی‌زد گمرک هیچ دارویی را ترخیص نمی‌کرد.

به گفته او در گذشته برای گشایش اعتبار اسنادی و سفارش کالا با پرداخت 10 درصد قیمت یک سفارش در بانک‌های عامل کشور کار انجام می‌شد ولی از ۳ ماه پیش طی بخشنامه بانک مرکزی باید 100 درصد وجه ریالی هر سفارش از سوی واردکننده برای انجام گشایش اعتبار واریز شود بدون آنکه ارز آن تأمین شده باشد.

دارو فوری ترخیص شود

اما کمتر از یک هفته پس از برکناری مرضیه وحید دستجردی، اما دولت به گمرک دستور داده است داروهای وارداتی را ترخیص کند. این خبری است که گمرک اعلام کرده: "گمرک ایران دستور جدید دولت برای ترخیص سریع دارو و تجهیزات پزشکی را به گمرکات سراسر کشور ابلاغ کرد. دستور جدید ترخیص فوری داروها و تجهیزات پزشکی وارداتی به دلیل اهمیت و حیاتی بودن بسیاری از داروها و تجهیزات مورد نیاز پزشکی، صادر شده است.

در این دستور که مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران آن را ابلاغ کرده، آمده است: نظر به اهمیت موضوع و حیاتی بودن بسیاری از داروها و تجهیزات پزشکی خواهشمند است دستور فرمایید انجام تشریفات گمرکی این قبیل کالاها در اولویت قرار گرفته و تمهیدات لازم در جهت پیشگیری از بروز هرگونه وقفه و تسریع در ترخیص آنها اندیشیده شود."

نکته اینجاست که محمود احمدی نژاد در گفتگوی مستقیم خود که هفته گذشته انجام شد، گفت: "دولت ارز دارو را داده است و این مشخص است و من آمار شرکتهایی که به آنها ارز داده شده است را نیز دارم. باید ببینیم اشکال کار کجاست و اگر دیگران را متهم کنیم مشکل حل نمی‌شود. البته مسائل مرتبط با این موضوع قرار شد بررسی شود و اگر لازم باشد ارز بیشتری نیز می‌دهیم؛ چرا که سلامت مردم برای ما مهم است."

 نکته اینکه امروز محمدحسن طریقت منفرد، سرپرست وزارت بهداشت در نخستین اظهار نظر رسانه ای خود در پاسخ به این سوال که آیا شش ماه مهلت باقی مانده تا پایان دولت فرصت کافی برای انجام برنامه هاست، گفت: "6ماه که سهل است، حتی در 6 دقیقه هم میشود خیلی کارها را کرد. باید حداکثر تلاشمان را انجام دهیم."البته نه در شش دقیقه اما در کمتر از ۶ ساعت پس از این اظهار نظر، حداقل بخشی از مشکل دارو و تجهیزات پزشکی برطرف شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha