سلول‌های بنیادی سلول‌هایی پرتوان با توانایی تمایز به انواع سلول‌های مختلف بدن هستند كه از جمله این قابلیت ها، تبدیل آنها به سلول‌های عصبی و كاربردهای درمانی آنها در ضایعات نخاعی است.

یكی از قابلیت‌های مهم سلول‌های بنیادی تمایز آنها به سلول‌های عصبی است این سلول‌ها به جهت اینكه در بلوغ توانایی تكثیر خود را از دست می‌دهند نمونه‌های مناسبی برای بررسی سلولی و مولكولی محسوب می‌شوند.

سلول‌های بنیادی منبع سلولی خوبی به شمار می‌روند كه آنها را به سمت سلول‌های عصبی و درمان برخی ضایعات نخاعی به كار گرفت.

"مریم حاتمی" عضو گروه عصب پژوهشكده رویان در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت یكی از كارهای تحقیقاتی انجام شده در پژوهشكده رویان استفاده از سلولهای بنیادی جنینی انسان و موش و تمایز و تكثیر آنها در تبدیل به سلول‌های عصبی و استفاده‌های درمانی از آنها در محیط آزمایشگاهی است.

وی گفت یكی از طرح‌های تحقیقاتی كه در این زمینه در پژوهشكده رویان به انجام رسیده استفاده از سلول‌های بنیادی در تبدیل به سلول‌های عصبی و استفاده درمانی از آنها در ضایعات نخاعی است.

محقق پژوهشكده رویان ادامه داد در این طرح تحقیقاتی سلول‌های بنیادی جنینی انسان را با در نظر گرفتن مكانیزم‌های مولكولی و تكوینی به سمت پیش‌سازهای سلول‌های عصبی تمایز داده شد و سپس از سلول‌ها برای درمان ضایعات نخاعی در مدل‌های آزمایشگاهی استفاده شد.

وی گفت در پژوهشكده رویان با در نظر گرفتن شرایط مختلف سلول‌های جنینی انسان را بعد از تمایز به سمت پیش سازیهای عصبی تمایز داده شد و در محیط آزمایشگاه به رت (موش صحرایی) پیوند زده شد.

در اینكار با در نظر گرفتن عصب داربست‌های خارج سلولی و استفاده از این ساختارها سلول‌های بنیادی جنینی انسان در محل ضایعه قرار گرفت و بعد از پنج روز با حاصل شدن بهبودی كامل اولین بازگشت عملكردی در رت (موش صحرایی) مشاهده شد.

محقق پژوهشكده رویان گفت از آنجا كه سلول‌های بنیادی جنینی از توانایی بالقوه‌ای در تكثیر و تمایز برخوردارند لازم است در آغاز به سمت یك گروه خاص از پیش سازهای سلولی تمایز یابند و سپس در بحث درمان ضاعیات نخاعی از آنها استفاده شود.

حاتمی افزود استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان ضایعات نخاعی در محیط آزمایشگاهی بر روی حیوان با موفقیت انجام شده اما استفاده از این طرح‌ها بر روی انسان با محدودیت‌هایی مواجه است و باید در مورد آن تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

وی گفت از جمله این محدودیت ها، وجود این احتمال است كه با پیوند این سلول‌ها به بدن انسان سیستم دفاعی فرد تحریك شده و منجر به واكنش‌هایی در جهت رد پیوند شود.

به كار بردن سلول‌های بنیادی و كاربردهای درمانی آنها در ضایعات نخاعی در مدل حیوانی با موفقیت به انجام رسیده است و این امیدواری وجود دارد كه با مطالعات بیشتر و رفع محدودیت‌ها موجود بر روی انسان نیز عملی شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha