پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 64261

«بیشتر ورزش كنید»، «كمتر از غذاهای آماده استفاده كرده و وعده‌های اصلی غذا را در خانه میل كنید»، «وقت بیشتری را برای بودن در جمع خانواده اختصاص دهید» و... .وقتی این جملات را می‌شنوید، یاد چه چیزی می‌افتید؟

ویژگی‌های خانواده‌ شاد و سالم
سلامت نیوز : «بیشتر ورزش كنید»، «كمتر از غذاهای آماده استفاده كرده و وعده‌های اصلی غذا را در خانه میل كنید»، «وقت بیشتری را برای بودن در جمع خانواده اختصاص دهید» و... .وقتی این جملات را می‌شنوید، یاد چه چیزی می‌افتید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ مهم نیست به كدام مورد بیشتر اهمیت می‌دهید و كدام یك اولویت كمتری برای شما دارد، بلكه فقط باید بدانید تمام موارد یاد شده به داشتن زندگی بهتر و سالم‌تر كمك خواهد كرد. بنابراین خوب است تلاش كنید​ چنین خانواده‌ای داشته باشید و برای رسیدن به این هدف، هر كاری از دستتان برمی‌آید، انجام دهید.

یكی از ساده‌‌ترین كارها برای رسیدن به هدف گفته شده این است كه خودتان الگوی خوبی برای بچه‌ها باشید. كودكان بسادگی شما را الگو قرار می‌دهند و هر كاری انجام دهید، تكرار می‌كنند. كافی​است خودتان به تغذیه صحیح اهمیت دهید، ورزش كنید، كتاب بخوانید و... تا فرزندتان هم این شیوه‌ها را پیش بگیرد. به عنوان نمونه می‌توانید به جای نوشیدن شیر عادی از شیر كم‌چرب استفاده كنید یا به جای خوردن شیرینی و شكلات، انواع سبزی‌ها و میوه‌ها را به كار ببرید.

بچه‌ها معمولا عاشق بالا رفتن از در و دیوار هستند و دوست دارند تا جایی كه می‌توانند بازی و تفریح كنند؛ ولی متأسفانه انجام چنین كارهایی داخل خانه امكان‌پذیر نیست و خیلی‌ها هم حیاط مناسبی برای این نوع فعالیت‌ها ندارند. پس بهترین كار ممكن این است كه عصرها همراه خانواده به پارك یا محیطی طبیعی بروید و عصرانه خود را در آن محل صرف كنید؛ با این كار هیجان كودكان در محیطی مناسب و كنترل شده، تخلیه خواهد شد و شما هم می‌توانید از بودن در طبیعت لذت ببرید. همچنین خوب است از بازی‌های جمعی مانند توپ بازی یا بدمینتون هم كمك بگیرید تا جمع خانوادگی شادتر و صمیمی‌تر باشد.

البته برای تهیه عصرانه هم نیازی نیست غذایی خاص آماده كنید؛ یك لقمه نان و پنیر و گردو یا چند عدد تخم‌مرغ پخته شده هم كافی است.

شیوه دیگری كه كمك می‌كند خانواده‌ای شاد و دوست‌داشتنی داشته باشید، این است كه هنگام تصمیم‌گیری نظر همه اعضای خانواده را جویا شوید؛ مثلا وقتی قرار است به پارك بروید، می‌توانید از كودك بخواهید پارك مورد نظرش را انتخاب كند. با این كار كودك احساس می‌كند استقلال دارد و از این‌كه به نظرش احترام گذاشته شده، شاد می‌شود.

البته در تمام این مراحل باید یادمان باشد اهدافی معقول و منطقی تعیین كنیم تا بتوان به آنها دسترسی پیدا كرد؛ اهدافی كه غیرقابل دسترس باشد، موجب دلزدگی و ناامیدی اعضای خانواده شده و باعث می‌شود ادامه كارها را رها كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha