مشكلاتی كه در جامعه پزشكی است، نیاز به این دارد كه هر از چند گاهی گروهی جدید با انرژی و علاقمندی بیشتری وارد كار اجرا در نظام پزشكی شوند.

نظام پزشكی دو رسالت مهم دارد، یكی دفاع از حقوق بیماران، دوم دفاع از حقوق پزشكان
سلامت نیوز : در آستانه ششمین دوره انتخابات نظام پزشكی روابط عمومی مجتمع حضرت رسول اكرم(ص) با دكتر غلامرضا شاه حسینی ، عضو هییت علمی بیمارستان گفتگو كرد كه به شرح زیر است:

لطفاً اهمیت سازمان نظام پزشكی و تصمیمات آن را در جامعه و حوزه پزشكی بیان كنید.
سازمان نظام پزشكی دو رسالت مهم دارد،  یكی دفاع از حقوق بیماران، دوم  دفاع از حقوق پزشكان؛ كه این دو مكمل یكدیگرند.  این رسالت نیازمند نگاه تخصصی و مكانی است كه بتوان این تصمیمات را عقلایی اتخاذ كرده وبه صورت اجرایی درآورد تا اثرات مثبت آن در جامعه به هر دو گروه برسد.سازمان نظام پزشكی قدمتی دیرینه دارد و یكی از سازمانهای موفق كشور بوده كه تاًثیرات زیادی در تصمیم سازی های وزارت بهداشت و دانشگاه تهران داشته و دارد. همچنین نظام، به خصوص مجلس و دولت هم توجه ویژه ای به این سازمان دارد.

گر چه این روزها نام نظام پزشكی با تعیین تعرفه گروه های مختلف پزشكی ادغام شده، اما واقعیت این است كه این سازمان وظایف ارزشمندی در حیطه نظام دهی به درمان كشور ، سازماندهی پروانه ها و مسایل مربوط به  پزشكی ، دفاع از حقوق بیماران عهده دار است.برای این وظایف سازوكارهای مناسبی هم اتخاذ شده ولی به نظر من سازمان نظام پزشكی توانایی اعتلا و اوج گرفتن و رشد بیشتر را دارد و می تواند در خیلی از زمینه های اجرایی، بازویی برای وزارت بهداشت باشد. ما توقع داریم در آینده معضلات اجرایی در زمینه های پزشكی كمتر شود. گر چه همكاری مناسب وجود دارد ولی كافی نیست.

از طرف دیگر باید به مسئله درمان بیماران به خصوص مواردی كه منجر به عوارض و مشكلات ناشی از آن می شود، نگاه منطقی داشت، به طوری كه نه حقوق  بیمار ونه حقوق پزشك تضییع شود. بنابراین  سازمان نظام پزشكی در كمیته های مختلفی این مسئله را  هدایت می كند.از طرف دیگر سازمان نظام پزشكی نقش بسیار موًثری در سازماندهی دوره های بازآموزی و آموزش های مدون پزشكان عمومی دارد. همچنین در رابطه با پیراپزشكی، گروه های داروسازی، مامایی و پاراكلینیك مثل آزمایشگاه ،فیزیوتراپی وتكنیسین های مختلفی كه در زمینه پزشكی فعالیت می كنند، نیز در حیطه نظام پزشكی قرار می گیرند.

علاوه بر موارد فوق سازمان نظام پزشكی  به بعضی از مشكلات رفاهی پزشكان خصوصاً اساتید و همكاران پزشك بازنشسته در سازمان نیز رسیدگی می كند. كه ازمهمترین آنها استفاده از وام های پزشكی برای خرید تجهیزات، بیمه تكمیلی پزشكان،  آرم طرح ترافیك را نام برد.اما در مجموع همه اینها نیازمند نوآوری وبازنگری مجدد است، تا این سازمان بتواند بیشتردر خدمت جامعه پزشكی، بیماران، همچنین  قرار گیرد.از دیدگاه من سازمان نظام پزشكی میتواند بازوی موًثری برای ارگانهای اجرایی مثل دولت و مجلس و وزارت بهداشت باشد، می تواند مرجعی برای رفع مشكلات بیماران وهمین طور اتخاذ تعرفه های عادلانه برای گروه پزشكی و به نوعی آزمونی برای خدمت رسانی به مردم باشد.

اهمیت شركت اضای نظام پزشكی در انتخابات چقدر است؟
پایه و اساس سازمان نظام پزشكی از ابتدا بر مبنای دموكراسی بوده، پزشكان با شركت فعال در انتخابات از بین نخبگان و بزرگان پزشكی و افراد جوان شایسته، با توجه به آیین نامه ای كه در اختیار سازمان است، تعدادی افراد را برای رشته های مختلف پزشكی، انتخاب و آنها را بعنوان نمایندگان خود به سازمان نظام پزشكی اعلام می كنند.بنابراین نقش انتخابات یك نقش كلیدی است و ما می دانیم كه در سازمان های مردم نهاد،  دموكراسی نمود بیشتری به خود می گیرد.همانطور كه در طول سال های گذشته اتفاق افتاده  و در این دوره هم این اتفاق خواهد افتاد، معمولاً كاندیداها خود را معرفی و برنامه هایشان را اعلام كرده، شورا و هیئت اجرایی سازمان كه از طرف وزارت بهداشت تعیین می شوند، با دقت و نظر ویژه ای انتخابات را برگزار می كنند.  بنابراین میزان ضریب صحتش بالاست . در واقع می توان گفت جزء انتخاباتی است كه اعتراض آنچنانی ندارد و اغلب افرادی كه انتخاب می شوند مورد قبول جامعه پزشكی هستند.

لطفاً مزایای كاندیدا شدن را بیان كنید؟
‌در  جامعه پزشكی افرادی هستند كه هم علاقمند بوده و هم افكار نو و تجربیات اجرایی دارند، همچنین زمان بیشتری را می توانند صرف مشكلات جامعه پزشكی كنند. اینها افرادی هستند كه علاقمندند خود را بعنوان كاندیدا معرفی كنند.از طرف دیگر مشكلاتی كه در جامعه پزشكی است، نیاز به این دارد كه هر از چند گاهی گروهی جدید با انرژی و علاقمندی بیشتری وارد كار اجرا در نظام پزشكی  شوند. مثلا در گذشته قسمت رفاهی سازمان نظام پزشكی توسعه زیادی پیدا كرد.از طرفی جوامع جهانی در حال پیشرفت است و اتفاقاتی كه امروز با آنها مواجه هستیم، شاید ده سال گذشته مواجه نبودیم. بنابراین افرادی كه آشنایی بیشتری با مشكلات جامعه پزشكی دارند،باید در این زمینه فعالیت كنند. این تغییرات به نوعی انگیزه و خلاقیت را زیاد می كند، كه اینها روح و نفس جدیدی در پیكر سازمان دمیده و فضای مناسبی برای كسانی كه فعالیت نمی كردند، ایجاد می شود.

نقش نظام پزشكی در ارتقای شغلی حرفه های مختلف، گروههای آموزشی چیست؟
در هر حال نظام پزشكی به جهت اینكه  زمان زیادی صرف آموزش می كند، نقش و تأثیر زیادی در بالا بردن دانش جامعه پزشكی دارد. از طرف دیگر به لحاظ صدور پروانه بر عهده سازمان است. به این صورت كه اگر افراد به اندازه كافی امتیاز كسب نكرده باشند، در طول 5 سال، نظام پزشكی پروانه مطبشان را تمدید نمی كند و این موضوع اهرم خوبی است برای پزشكان كه آنها را ترغیب كند كه وقت بیشتری را برای آموزش بگذارند.از جهت دیگر یكسری آموزش های كلی و عمومی است كه  با توجه به شرایط جامعه باید به آن بیشتر توجه شود. مانند بیماریهایی مانند ایدز یا بحث پزشك خانواده و ...
بنابراین می تواند در خیلی از زمینه های مخفی مانده درمان كشور، در پیشگیری ها نقش داشته باشد.

در پایان ضمن تشكر از كسانی كه در گذشته زحمت كشیدند و قدمهای خوبی برداشته اند. امروزه مملكت ما پیشرفت وسیعی در سطح دنیا داشته، بنابراین طبیعی است كه بخواهیم نظام پزشكی هم با این پیشرفت هماهنگ باشد. از طرف دیگر مردم ما به این مرحله از رشد رسیدند كه وابستگی به اخلاق حرفه ای نسبت به گذشته بیشتر شده است. بنابرای نظام پزشكی باید پویایی بیشتری داشته باشد.

منبع : اخبار پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha