اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر طی نامه‌ای به مراکز تک نسخه‌ای، روش کنترل ورود داروهای تک نسخه‌ای را اعلام كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پذیرش نسخه با مسئولیت و نظارت مستقیم مسئول فنی آن مرکز و بدون ارجاع بیمار به این اداره کل انجام می‌شود. اطلاعات مربوط به نسخ پذیرش شده توسط  سیستم نرم‌افزاری مناسب ذخیره و گزارش هفتگی آن طبق فهرست پیوست به این اداره کل ارسال می‌شود.

برپایه این گزارش، روند اجرایی ترخیص چون گذشته از طریق اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر انجام می شود. با توجه به تمرکز کنترل‌های ورود داروهای تک نسخه‌ای در این مرحله لازم است؛ توجیه کافی برای تک تک اقلام فاکتور ارائه شده وجود داشته باشد. با توجه به ثبت رایانه‌ای کلیه فاکتورهای ارائه شده توسط آن مراکز، باید میزان واردات با مقادیر گزارش‌های نسخ هفتگی ارسال شده متعادل باشد.

همچنین با توجه به این که داروهای تک نسخه‌ای جزء داروهای ثبت شده در کشور نمی‌باشند لذا مسئولیت کلیه عواقب ناشی از مصرف این دارو با پزشک تجویز کننده و مسئول فنی آن مرکز است. همچنین آن شرکتها می توانند با ایجاد تمهیداتی از قبیل درج شماره سری ساخت در فاکتورهای فروش و یا درج هولوگرام داروهای خود را از انواع داروهای غیررسمی متمایز كنند.

به گزارش ایسنا، مسئولیت پذیرش نسخه تا تحویل دارو به بیمار بر عهده آن مرکز است و ایجاد هر حلقه اضافی در این چرخه (توزیع توسط پخش استانی، داروخانه‌های معمولی و ....) ممنوع بوده و در صورت مشاهده با آن برخورد قانونی خواهد شد.

با توجه به این که در این روش نیازی به مراجعه مستقیم بیماران به این اداره کل نمی باشد. لازم است بیماران به نحو مقتضی راهنمایی و توجیه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha