جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۲
کد خبر: 64295
سلامت نیوز: بچه‌ها با یک جمجمه نرم و منعطف متولد می‌شوند. اگر نوزاد برای مدت زیادی به پشت بخوابد و سرش هم به همان حالت به پشت باشد، پشت سر او در ناحیه‌ای که با بسترش در تماس است، به مرور شکل می‌گیرد و صاف می‌شود.

بچه‌ها با یک جمجمه نرم و منعطف متولد می‌شوند. اگر نوزاد برای مدت زیادی به پشت بخوابد و سرش هم به همان حالت به پشت باشد، پشت سر او در ناحیه‌ای که با بسترش در تماس است، به مرور شکل می‌گیرد و صاف می‌شود.  این وضعیت معمولا در نوزادانی رخ می‌دهد که به اصطلاح خوب می‌خوابند (هنگام شب کامل می‌خوابند)، بچه‌هایی که سرشان بزرگ‌تر از حد معمول است و بچه‌هایی که نارس به دنیا آمده‌اند و ماهیچه‌های ضعیفی دارند. برای جلوگیری از صاف شدن سر بچه نباید او را به شکم بخوابانید؛ این کار ریسک بروز سندروم مرگ ناگهانی(SIDS) را افزایش می‌دهد. (همیشه او را به پشت بخوابانید). دستورالعمل‌های زیر کمک می‌کنند که هم خطر SIDSکم شود و هم سر بچه صاف نشود:

 1  از روزی که کودک به دنیا می‌آید، جهت سر او را هنگام خواب به طور متناوب تغییر دهید.
 
2 بعد از چند هفته اول، وقتی که نوزاد قادر شد خودش سرش را بچرخاند، هر شب او را در جهت مخالف در گهواره‌اش بخوابانید. اگر گهواره‌اش کنار دیوار است، او به طور طبیعی سرش را به سمت اتاق برمی‌گرداند. به همین خاطر باید هر شب او را به گونه‌ای بخوابانید که سرش همیشه در یک جهت نماند.

 
3  در طول روز که نوزاد بیدار است او را روی شکم قرار دهید. اگر این وضعیت را دوست ندارد، به تدریج عادتش دهید، اول با یک یا دو دقیقه شروع کنید؛ البته به شرطی که قادر باشد برای این مدت سرش را نگه دارد. قرار دادن بچه روی شکم، در هفته‌های اول موجب قدرت گرفتن گردنش می‌شود.

 
4  نوزاد را زمانی که در صندلی‌اش در ماشین، صندلی نوزاد، گهواره و هر جای دیگری که مدت‌ها بدون حرکت روی یک نقطه، سرش ثابت می‌ماند، تنها نگذارید.


5 وقتی نوزاد شیر مادرش را می‌خورد، مادر به صورت ناخودآگاه او را جا به جا می‌کند و هر از چند گاهی او را به چپ یا به راست برمی‌گرداند. توجه کنید زمانی هم که با شیشه به کودکتان شیر می‌دهید هر از چند گاهی او را جا به جا کنید تا مدت زمان زیادی را روی یک جهت از سرش یا به پشت سرش نخوابیده باشد.
منبع: همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha