سلامت نیوز: عضو فراکسیون مدریت شهری وروستایی مجلس، با انتقاد از عمل نکردن دولت به تکلیف برنامه پنجم توسعه برای نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: در صورت بی‌توجهی به نوسازی بافت‌های فرسوده، در هنگامه بروز سوانحی نظیر زلزله شاهد بروز فاجعه انسانی در کشور خواهیم بود.

علی‌اکبر آقایی مغانجوقی در گفت وگو با خانه ملت، درباره انتقاد از روند کند نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور، تصریح کرد: بنابر تکلیف قانون پنجم توسعه باید سالانه ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده، نوسازی شود اما تاکنون این رقم محقق نشده است.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی، افزود: دولت امسال در تخصیص اعتبارات لازم برای کاهش بافت‌های فرسوده و نوسازی آن‌ها مطلوب عمل نکرده و رسیدن به نقطه مطلوب در نوسازی بافت های فرسوده، مستلزم این است مطابق دستورالعمل های تعیین شده در قانون برنامه به این حوزه رسیدگی شود.

آقایی مقانجویی، تصریح کرد: دولت امسال در تخصیص اعتبارات ۱۰ درصد و در خوشبینانه‌ترین حالت  تا پایان امسال ۲۰ درصد اعتبارات لازم را به نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص خواهد داد که در چنین حالتی باز هم ۸۰ درصد اعتبارات مصوب عملیاتی نشده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه دولت موظف است حداقل ۵۰ درصد از منابع و تسهیلات اعطایی برای بخش مسکن اعم از مسکن مهر را در بافت فرسوده شهری هزینه کند، یادآور شد: اگر قرار باشد هر سال ۸۰ درصد از برنامه عقب بمانیم، با بحرانی جدی در زمینه نوسازی روبرو خواهیم بود، مگر اینکه دولت با نگاه ویژه در این زمینه اعتبارات را همانطور که در برنامه تعریف شده به این بخش تخصیص دهد.

وی همچنین در مورد نقش ارائه تسهیلات و بسته‌های تشویقی برای ترغیب شهروندان به نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: ارائه تسهیلاتی نظیر تراکم مجانی، ارائه پروانه‌های ساخت رایگان و دفاتر خدمات نوسازی محلی برای ارائه مشاوره نوسازی می‌تواند نقش موثری در کاهش بافت‌های فرسوده داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر برای نوسازی بافت های فرسوده با هم افزایی  همه دستگاه ها، اقدامی عاجل صورت نپذیرد در هنگامه بحران‌های طبیعی نظیر زلزله شاهد فاجعه انسانی در کشور خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha