سلامت نیوز: داروهای غضروف ساز مکمل هایی هستند که در سال های اخیر در بین مردم رواج فراوانی پیدا کرده و مدعی هستند موجب ترمیم و یا ساخت غضروف می شوند.
دکتر غزنوی، متخصص ارتوپد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: غضروف بافت پیوندی نیمه جامدی است که از استخوان نرم تر و امکان حرکت استخوانها را از محل مفصل می دهد و از سائیدگی استخوانها جلوگیری می کند.

وی افزود: بروز بعضی از بیماری ها مانند آرتروز، افزایش سن و... از جمله عواملی است که ممکن است موجب تحلیل غضروف ها شوند که برای ترمیم آن به تازگی مکمل هایی وارد بازار شده تحت عنوان گلوکزامین و یا به اصطلاح داروهای غضروف ساز، این مکمل ها مدعی هستند قادر به ساخت غضروف و یا ترمیم آن هستند.

غزنوی ادامه داد: مطالعات انجام شده تا حدودی اثرات ضد درد این مکمل ها را به دلیل وجود مسکن ها و مواد ضد التهابی برای کاهش درد زانو و مفصل نشان داده است ولی تاکنون مستندات کافی برای اینکه اثبات کند این داروها می تواند غضروف ساز باشد و یا غضروف تخریب شده را ترمیم کنند پیدا نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر مصرف این مکمل ها در بین مردم رواج فراوانی پیدا کرده و بیشتر تأثیر روانی دارد و مصرف پی در پی آن مکمل است که موجب بروز عوارض شدید در فرد شود.

وی در خاتمه با اشاره به عوارض این داروها از جمله بالا بردن قند خون و عوارض گوارشی از قبیل تهوع، استفراغ، سوزش سر دل و.... گفت: با تقویت عضلات و انجام ورزش های مناسب، رژیم غذایی لازم و استفاده از کفش مناسب می توانیم تا حدودی در بهبود وضعیت بیماران تأثیرگذار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha