شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۵

تهران امروز هم تعطیل است و اگر بارانی در کار نباشد بعید است که این همه آلودگی با تعطیلی نصف و نیمه شهر از بین برود. پنجشنبه و جمعه هوای پایتخت آن قدر آلوده بود که افق دید تهرانی‌ها به کمتر از 200 متر رسیده بود در حالی که روزهای قبل هم وضع چندان بهتر نبود و تهران عملا در شرایط اضطرار قرار داشت.

تعطیلی پشت تعطیلی

سلامت نیوز : تهران امروز هم تعطیل است و اگر بارانی در کار نباشد بعید است که این همه آلودگی با تعطیلی نصف و نیمه شهر از بین برود. پنجشنبه و جمعه هوای پایتخت آن قدر آلوده بود که افق دید تهرانی‌ها به کمتر از 200 متر رسیده بود در حالی که روزهای قبل هم وضع چندان بهتر نبود و تهران عملا در شرایط اضطرار قرار داشت.

جابه جایی امتحانات نهایی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ با این که اولین تصمیم مسئولان برای کاهش آلودگی هوای پایتخت نصف کردن تعداد خودروهای در حال حرکت شهر با اجرای طرح زوج و فرد از در منازل بود و تعطیلی اربعین حسینی می‌توانست به کاهش میزان آلودگی شهر کمک کند اما هیچ کدام از این‌ها نتوانست پوشش تیره‌ای که از آلودگی هوا به دور آسمان شهر کشیده شده را کنار بزند و هر چه به اوائل هفته جدید نزدیک‌تر شد، میزان سیاهی آسمان نه تنها کمتر نشد که در مواردی افزایش نیز داشت. در این میان امتحانات نهایی ۱۶ دی دانش‌آموزان در استان تهران به ۲۶ دی موکول شده تا وزارت آموزش‌و‌پرورش نیز خود را با مصوبه کارگروه آلودگی هوای تهران منطبق کند. علی فرهادی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌و‌پرورش ضمن آن که امتحاناتی را که در این روز برگزار می‌شود لغو کرده و به محصلان گفته که تاریخ امتحانات داخلی و استانی توسط مدارس اعلام خواهد شد گفته است که زمان امتحان نهایی که قرار بود امروز برگزار شود به تاریخ 26 دی ماه و همان ساعت قبلی تغییر کرده است. در آخرین ساعات جمعه هم استاندار از همه شرکت‌های خصوصی تقاضا کرد که شنبه را تعطیل اعلام کنند و اندکی بعد خبر از تعطیلی همه بخش‌ها در تهران آمد.

تعطیلی پشت تعطیلی

عصر پنجشنبه کارگروه ملی و کمیته هماهنگی مواقع اضطرار استان تهران در ساختمان پردیسان سازمان حفاظت محیط‌زیست تشکیل جلسه داد تا مدارس و ادارات تهران را تعطیل اعلام کند به این امید که کاهش میزان سفرهای اداری در روز اول هفته بتواند از میزان آلودگی هوا بکاهد. از طرف دیگر محدودیت برای تردد خودروها نیز با اجرای طرح زوج و فرد از در منازل و ممنوعیت فروش طرح روزانه ترافیک دو چندان شد. این کارگروه هم تمامی تمرینات ورزشی استان تهران را لغو کرد و هم همه بازی‌ها و مسابقات ورزشی را. با این همه مشاهدات عینی خبرنگار آرمان نشان می‌دهد که با وجود آن که استاندار تهران از پایتخت نشینان به خاطر همکاری در اجرای طرح زوج و فرد جدید تشکر کرده اما تهران در چهارشنبه و پنجشنبه که این طرح از در منازل آغاز می‌شد، مثل هر روز شاهد خیل ماشین‌ها و ترافیک‌های سرسام آور در گره‌های ترافیکی اش بود. این موضوع را البته رئیس پلیس راهور تهران هم تایید کرده و گفته است 65 هزار خودرو که غیر مجاز خودروهایشان را به محدوده طرح برده بودند جریمه شدند و این آمار البته در شرایطی است که 300 هزار خودرو نیز بدون جریمه از طرح بیرون شده اند؛ نشانه‌ای از بی‌توجهی مردم به آلودگی هوا خصوصا در نقاط مرکزی شهر!

دوباره ماسک و آمبولانس!

عابران آزادی، انقلاب، امام حسین، امام خمینی و تجریش امروز هم مثل سه هفته قبل، اتوبوس‌های آمبولانس اورژانس تهران را در اطراف این میدان‌ها می‌بینند. اتوبوس‌هایی که به خاطر «افزایش آلودگی هوا و ایجاد پدیده وارونگی» به این میدان‌ها اعزام شده‌اند تا «به عنوان کلینیک‌های سیار» به همشهریانی که در اثر آلودگی‌هوا دچار مشکلاتی شده‌اند کمک‌رسانی کنند. هلال‌احمر استان هم در این میدان‌ها ماسک رایگان میان مردم تقسیم می‌کند و اگر کسی دچار تنگی نفس شود می‌تواند روی اکیپ‌های این سازمان حساب کند اما آیا می‌شود امیدوار بود که با این تعطیلی‌های خسارت زننده و توزیع موارد مقابله‌ای و درمانیٰ رو در روی آلودگی عظیم تهران ایستاد؟ جالب‌ترین نکته در این میان یکی از تصمیمات کارگروه آلودگی هواست که از کارخانه‌ها و نیروگاه‌های همسایه تهران که از سوخت آلوده کننده مازوت استفاده می‌کنند خواسته تا اطلاع ثانوی از گاز استفاده کنند! اگرچه روزهای آلوده تهران به کوپه‌های قطاری شبیه شده که پشت سر هم در حال ورود به ایستگاه هستند اما رئیس سازمان محیط‌زیست همچنان بر سر مواضع خود هست و گفته که «تمام اطلاعات ما حاکی از آن است که شاخص‌های آلودگی امسال نسبت به سال گذشته بهبود یافته»

این در حالی است که به نظر می‌رسد سنجیدن میزان آلودگی هوا نسبت به سال گذشته اقدام نادرستی باشد چرا که شرایط فعلی حاصل اجرای برنامه‌ها و تصمیمات مختلفی در حوزه کاهش آلودگی هواست که این سازمان نمی‌تواند همه را به نام خود تمام کند. آلودگی در حال بلعیدن تهران است و هشدارهای مکرر از سوی دستگاه‌های مختلف صادر می‌شود و تیغ تیز انتقادها هر روز کسی را نشانه می‌رود اما مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست که بالاترین نهاد در این حوزه هستند هنوز از طرح‌هایی سخن می‌گویند که تصویب و در قدم بعدی اجرایشان می‌تواند اندکی از آلودگی تهران بکاهد. قائم مقام این سازمان روز گذشته از تصویب دستورالعمل استاندارد وسایل گرمایشی گفته که در‌صورت تصویب می‌تواند آلایندگی موتورخانه‌ها و وسایل گرمایشی در بخش‌های خانگی، تجاری و اداری و حتی صنعتی را کاهش دهد. اگر چه شاعری درباره تاثیرات اجرای چنین دستورالعملی سخن گفته و گفته است که با جمع کردن بخاری‌های نسل اول که 84‌درصد گرمایش اماکن شهری را تولید می‌کنند، آلودگی هوای تهران کمتر خواهد شد اما حتی سازمان محیط‌زیست هم می‌داند که نه اجرای این طرح در شرایط فعلی می‌تواند مرهمی بر درد بی‌دوای آلودگی تهران باشد و نه ارگان‌هایی چون وزارت کشور، وزارت نفت، شهرداری‌ها و وزارت صنایع و البته وزارت راه و شهرسازی که از بازوان اجرایی این دستورالعمل هستند سیستمی را برای اجرای آن فراهم خواهند کرد.

وعده‌های سازمان محیط‌زیست برای کاهش آلودگی هوا از یک سو و دست روی دست گذاشتن این سازمان و اکتفا به تعطیل کردن تهران البته باعث شده که صدای مجلس هم دربیاید اگرچه که خانه ملت هم دیگر مثل گذشته نه توان ورود به چنین بحثی را دارد و نه وقتش را! چرا؟ عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست مجلس دو دلیل اساسی برای این موضوع دارد. اول این که «دولت خود را مقصر تشدید آلودگی هوا نمی‌داند» در حالی که بزرگ‌ترین کارخانجات آلوده کننده هوای کشور، کارخانه‌های دولتی هستند یا کارخانه‌های خصوصی که به دلایل مختلف نمی‌توانند سوخت خود را تغییر بدهند. اما دلیل دومی که محمدجواد نظری مهر آورده این است که «سازمان محیط‌زیست در کنترل آلودگی هوا به ارائه تئوری‌ بسنده کرده است». او فهرستی از ایرادات اساسی کشور در حوزه آلودگی هوا را یکجا جمع کرده:« استاندارد نبودن کیفیت سوخت، تولید خودروهای بی‌کیفیت، فقدان نظارت بر کارخانه‌ها، خارج نشدن خودروهای فرسوده و افزایش ترافیک از جمله موارد دخیل در افزایش آلودگی هواست» و بعد در برابر اینها یک پرسش بی‌پاسخ مهم قرار داده است:«چرا با وجود آن که سازمان حفاظت محیط‌زیست و دولت مقصر اصلی افزایش آلودگی در کشور هستند، تاکنون اقدام خاصی از سوی این سازمان برای کنترل آلودگی هوا مشاهده نشده است؟»

گومامی یک ویروس خطرناک تنفسی

متخصصان مغز و اعصاب هم این روزها به سالمندان و بیماران همان توصیه همیشگی را دارند، «تا حد امکان از خانه بیرون نروید.» اما یکی متخصص مغز و اعصاب هم گفته است که این آلودگی هوا اصلی‌ترین عامل ایجاد سردردهای میگرنی است‌. منصوره تقا گفته است: «افرادی که تنگی عروق مغز، فشار خون بالا، دیابت و استعداد سکته مغزی دارند اگر در دراز مدت در معرض ترکیبات اکسیژن مانند دی اکسید کربن و مونواکسیدکربن قرار بگیرند خطر آفرین است.» از سوی دیگر اورژانس تهران هم به مردم توصیه کرده که مصرف شیر و مایعات را فراموش نکنند بلکه تا حدودی سمومی که از طریق تنفس جذب بدن شان می‌شود با این روش دفع شود. اما آیا با خوردن مایعات می‌شود از حمله ویروس خطرناکی که تازگی‌ها دمار از روزگار تهرانی‌ها درآورده جلوگیری کرد؟ ماجرا این است که چند وقتی است ویروس خطرناکی به نام گومامی باعث عفونت تنفسی بسیاری از تهرانی‌ها شده. رئیس انجمن میکروب شناسی ایران معتقد است که این عفونت تنفسی در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین بیماری‌های شایع بین تهرانی‌هاست و قطعا با آلودگی هوا رابطه دارد، بیماری که علائم آن سرفه، آبریزش بینی، احساس سرماخوردگی، گرفتگی عضلات و تهوع است و تا کنون موارد بسیاری از آن در سطح شهر گزارش شده.

پایان ماجرا

پیش‌بینی وضع هوا نشان داده که از بعد از ظهر امروز دوباره بادهای نجات دهنده به سوی زمین پست تهران که محصور بین چند کوه است رو می‌آورند تا ذرات معلق در هوا را با خود به شرق ببرند. آفت بزرگی که این روزها کشتزارهای شاهرود و سمنان و گرمسار را فراگرفته حاصل نشستن همین آلاینده هاست که شرش از سر تهرانی‌ها کم می‌شود‌. یکشنبه عصر هم سامانه‌های بارشی از غرب به تهران می‌رسند و بعید نیست که باد و باران دست به دست هم اندکی از آلودگی هوای تهران را به‌صورت موقت بکاهند. آن موقع است که دوباره محدودیت خودروها برداشته می‌شود و تهران محل عبور اگزوزهایی می‌شود که تعدادشان چند برابر دهان کودکان تهرانی هستند! مسئولان اما نه کاری با فهرست فعالیت‌های زیست‌محیطی که مسئول انجام آن بوده‌اند دارند و نه برنامه‌ای مدون و قابل اجرا برای روزهای غیر اضطرار. شاید قرار است تهران هم سناریوی لندن دهه 50 را دوباره تجربه کند. روزی که در آن آلودگی هوا، هفتصد نفر را از پا درآورد تا مسئولان پذیرفتند شهرشان آلوده شده و باید برای آن فکری کنند!

مردم از وضعیت آلودگی هوای پایتخت می‌گویند

مارا از تهران اخراج کنید؟!

تهرانی‌ها سرگردان از شرایط بد آلودگی هوا نه می‌توانند زندگی در شهر را تحمل کنند و نه می‌توانند به علت شرایط اقتصادی از یک سو و نبود برنامه‌ای مشخص برای تعطیلات از سوی دیگر به سفر بروند. گفتگوی آرمان با چند تن از همشهریان پایتخت در مناطق مختلف شهر نشان می‌دهد که پنجشنبه و جمعه گذشته در هیچ نطقه‌ای از تهران مردم هوای پاکی برای تنفس نیافتند. فضلی از اهالی منطقه 10 و ساکن محدوده نواب در این باره به آرمان می‌گوید:«پنجشنبه با وجود آن که طرح زوج و فرد از در خانه‌ها در حال اجرا بود اما در محدوده نواب بسیاری از خودروها را دیدم که متاسفانه به‌صورت غیر مجاز در حال حرکت بودند.» فضلی به آلودگی دهانه تونل توحید اشاره می‌کند و می‌گوید:«در دهانه تونل حتی نمی‌شد تا فاصله چند متری را به چشم دید، میزان این آلودگی‌ها در این بخش به حدی بود که بسیاری از مردم در چشم هایشان اشک جاری بود.» محمدی یکی دیگر از اهالی منطقه مهرآباد جنوبی به آرمان می‌گوید:«متاسفانه هنوز پل شیرپاستوریزه در این محدوده درست نشده و صبح پنجشنبه با وجود آلودگی هوا و ممانعت از حرکت خودروها، ساعت‌ها ترافیک و دود در این منطقه وجود داشت که اصلا دیواره‌های اتوبان نمایان نبود.»

مجیدی هم یکی از مغازه داران خیابان سعدی است که به آرمان می‌گوید:« ظهر پنجشنبه غلظت آلودگی هوا به حدی بود که عزادارانی که از سمت بازار برمی گشتند با انواع وسایل صورتشان را پوشیده بودند.» فیاضی که در محدوده گیشا زندگی می‌کند نیز می‌گوید حالا باید نگران امتحان فرزندش باشد. پسر من شنبه یک امتحان نهایی داشت که برای آن مطالعه کرده بود اما حالا قرار است 10 روز دیگر برود و آن را امتحان بدهد. این در حالی است که دخترم هم یک امتحان مدرسه‌ای داشت که هنوز معلوم نیست قرار است کی برگزار شود و همین جابه جایی‌ها آنها را نگران کرده.» علاوه بر اینها، شهروندان تهرانی از عدم فعالیت به موقع تاکسی‌ها در تهران نیز انتقاد داشتند که در چنین روزهایی به جای آن که حمل و نقل عمومی یار و همراه مردم باشد، تاکسی‌ها هنوز به فکر دربست سوار کردن هستند! محمودنژاد معلم بازنشسته می‌گوید: اگر پسرم دانشجو نبود بدون شک به شهر پدری‌ام همدان می‌رفتیم اما چاره‌ای نیست بچه‌ها راضی به آمدن نیستند و ما هم چاره‌ای نداریم بهترین کار این است که دولت مردم را از تهران اخراج کند.؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha