سلامت نیوز : حامد باطنی در گفت‌وگو با فارس در مورد راهکار درمانی و پیشگیری از چین و چروک زودرس اظهار داشت: یک قسمتی از این مشکل مربوط به کیفیت سرشتی پوست و عضلات فرد است که معمولاً خیلی قابل مداخله نیست ولی تغییراتی که با گذشت زمان و محیط اطراف به وجود می‌آید قابل مداخله و درمان است.

وی افزود: مثلاً توصیه می‌شود برای جلوگیری از شکسته شدن و آسیب پوست بر اثر برخورد آفتاب و اشعه ماورا بنفش از  کرم‌های ضد آفتاب مناسب و عینک ضد آفتاب که قاب‌های متناسب با صورت افراد استفاده شود.

عضو انجمن جراحان پلاستیک ادامه داد: آفتاب نقش مهمی در ایجاد چین و چروک‌های صورت چه به واسطه تحریک پوست و چه به دلیل جمع شدن عضلات دور چشم روی صورت می‌گذارد.

به گفته این فوق تخصص جراحی پلاستیک برخی حرکات ورزشی و درمان‌های پوستی که رطوبت پوست را برقرار می‌کند مانند پیلینگ کمک کننده است.

وی افزود: استفاده از بوتاکس در برخی موارد مفید است و اگر چه اثر آ‌ن دائمی نیست اما به دلیل فلج کردن صورت تا حدی و در صورتی که در مراکز مجاز با مواد مجاز و توسط پزشکان متخصص انجام شود، جلوی عمیق شدن زودرس چین و چروک را می‌گیرد. اما یکسری اقدامات جراحی از داخل می‌‌تواند مسئله را برطرف کند.

باطنی تصریح کرد: مثلاً استفاده از بوتاکس همراه با لایه‌برداری، پیلینگ و حتی لیزر به از بین رفتن خطوط صورت کمک می‌کند ولی نباید فراموش کرد که لایه‌برداری انواع مختلف دارد و با استفاده از لیزر می‌توان تا عمق‌های مختلف لایه‌برداری کرد و بر حسب نوع چین پزشک می‌تواند تشخیص دهد که چه کاری برای بیمار لازم است.

بنا به تاکید این فوق تخصص جراحی پلاستیک هیچ کدام از مداخله‌های درمانی برای برطرف کردن چین و چروک صورت نمی‌تواند جلوی گذشت زمان،جاذبه زمین و نور آفتاب را بگیرد و به هر حال ایجاد خواهد شد اما چین و چروک را به تعویق می‌اندازد.

وی افزود: اگر چه مداخلات جراحی و کشیدن پوست را برای افراد بسیار جوان توصیه نمی‌کنیم اما برای افراد جوان با چین و چروک‌های عمیق مداخلات غیر تهاجمی یا کم تهاجمی بنا به تشخیص پزشکی استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha