در حال حاضر ترامادول،‌ سهمیه‌بندی است و هر داروخانه‌ای نمی‌تواند بیشتر از 6-5 بسته در ماه ترامادول دریافت کند. بنابراین همان‌ها را هم برای نسخه‌های خود نگه می‌دارد واقدام به فروش آزاد آنها نمی‌کند. علاوه بر این فروش ترامادول بدون نسخه ممنوع است.

داروخانه‌ها «ترامادول» آزاد نمی‌فروشند

سلامت نیوز : رییس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر ترامادول،‌ با اعمال سهمیه‌بندی توزیع می‌شود و هر داروخانه‌ای نمی‌تواند بیشتر از 5- 6 بسته در ماه ترامادول دریافت کند، گفت: بنابراین داروخانه‌دار همان‌ها را هم برای نسخه‌های خود نگه می‌دارد واقدام به فروش آزاد آنها نمی‌کند. علاوه بر این، فروش ترامادول بدون نسخه ممنوع است.

دکتر مهدی سلیمانجاهی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در واکنش به «توزیع بدون نسخه ترامادول در داروخانه‌ها» عنوان کرد: برخی بدون بررسی میدانی، چنین مباحثی را طرح می‌کنند. متاسفانه برخی پزشکان هم برای اینکه بازار گرمی کنند،‌ انگشت اتهام خود را به سمت داروخانه‌ها می‌چرخانند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ترامادول،‌ سهمیه‌بندی است و هر داروخانه‌ای نمی‌تواند بیشتر از 6-5 بسته در ماه ترامادول دریافت کند. بنابراین همان‌ها را هم برای نسخه‌های خود نگه می‌دارد واقدام به فروش آزاد آنها نمی‌کند. علاوه بر این فروش ترامادول بدون نسخه ممنوع است.

رییس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره موارد مصرف این دارو توضیح داد: ترامادول، یک مسکن قوی است و در ردیف مواد مخدر قرار نمی‌گیرد. اما از آن سوءاستفاده می‌شود و وابستگی می‌آورد.وی با بیان اینکه ترامادول اعتیادآور است، گفت: البته مصرف آن تنها با تجویز پزشک مجاز است.

داروخانه بدون نسخه «ترامادول» می‌فروشد یا پزشک بدون معاینه، ترامادول می‌نویسد؟

سلیمانجاهی افزود: بررسی میدانی لازم است، شاید از 10 داروخانه یکی هم ترامادول بدون نسخه بدهد. اما اگر به مطب‌ها هم سری بزنند، می‌توانند قضاوت کنند که بیشتر پزشک بدون معاینه ترامادول نسخه می‌کند یا داروخانه بدون نسخه اینها را عرضه می‌کند. متاسفانه دیواری کوتاهتر از داروخانه پیدا نکرده‌اند.

رییس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: داروخانه‌ها اصلا ترامادول ندارند که بخواهند به مراجعه کننده هم بفروشند. البته وضعیت را هم شدیدا کنترل می‌کنیم.

برخی پزشکان ترامادول، متادون و شربت تریاک در مطب دارند

وی ضمن تصریح این مطلب که در مطب پزشک از شربت تریاک گرفته تا شربت متادون، قرص متادون و کپسول ترامادول را می‌توانید پیدا کنید، اظهار کرد: این در حالی است که هیچ دارویی حتی استامینوفن نباید در مطب پزشک موجود باشد.

مصرف « ترامادول» کاهش یافته است

سلیمانجاهی با اشاره به اینکه حدود سه، چهار سال پیش شرکت‌های داروسازی بسیاری برای گرفتن پروانه تولید ترامادول مراجعه می‌کردند، گفت: اما اکنون آن دسته از کارخانه‌هایی هم که پروانه دارند، ترامادول تولید نمی‌کنند.

رییس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: چند سال پیش ترامادول وارداتی هم در بازار موجود بود، اما اکنون ترامادول عمدتا در داخل تولید می‌شود و واردات نداریم، زیرا میزان مصرف آن پایین آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha