تا زمانی که مشکلات فراروی طرح پزشک خانواده حل نشود، نظام ارجاع به طور کامل اجرایی نمی‌شود، چرا که حتی ممکن است این طرح در سطح یک به توفیقاتی دست یابد، اما در سطوح 2 و 3 متوقف می‌شود.

«چندگانگی نظام تعرفه‌گذاری» پزشک خانواده را به زمین می‌زند

سلامت نیوز : مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت رفاه سابق، «چندگانگی نظام تعرفه‌گذاری» و « فقدان یکپارچگی میان بیمه پایه و تکمیلی» را از اصلی‌ترین موانع اجرای طرح پزشک خانواده شهری عنوان کرد.

حمیدرضا حسین‌پور در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: بارها شنیده‌ایم که کمبود اعتبارات یا عدم همکاری بیمه‌ها به عنوان دلایل عدم توفیق پزشک خانواده اظهار می‌شود و چندی پیش هم سازمان نظام پزشکی با برگزاری میزگردی خواستار تجدید نظر در اجرای طرح پزشک خانواده شد؛ اینها در حالی است که اصلی‌ترین مشکل پزشک خانواده، تخصیص اعتبار نیست.

وی افزود: تا زمانی که مشکلات فراروی طرح پزشک خانواده حل نشود، نظام ارجاع به طور کامل اجرایی نمی‌شود، چرا که حتی ممکن است این طرح در سطح یک به توفیقاتی دست یابد، اما در سطوح 2 و 3 متوقف می‌شود.

این کارشناس بیمه‌های سلامت در ادامه چندگانگی نظام تعرفه‌گذاری را مهم‌ترین چالش پیش روی طرح پزشک خانواده عنوان کرد و گفت: تا مادامی که نظام تعرفه‌گذاری درمان چند گانه باشد، طرح پزشک خانواده توفیق نمی‌یابد، چرا که این چندگانگی طرح پزشک خانواده را زمین می‌زند. از سوی دیگر برخی پزشکان متخصص چند کاره که در مراکز دولتی و خصوصی مشغول به فعالیت هستند، بیماران خود را به سمت مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان‌های خصوصی سوق داده و بدین ترتیب طرح را با چالشی دیگر روبرو می‌کنند.

مدیرکل پیشین بیمه‌های سلامت وزارت رفاه سابق در ادامه با تاکید بر اینکه فقدان یکپارچگی میان بیمه پایه و تکمیلی دیگر چالش روبروی طرح پزشک خانواده است، عنوان کرد: از سویی شاهد این هستیم که تعرفه‌های بیمه پایه و صندوق‌های درمانی تحت نظر شورای عالی بیمه هستند و از سوی دیگر بیمه‌های تکمیلی تحت نظارت بیمه مرکزی ایران فعالیت می‌کنند و تا زمانی که ارتباط منطقی میان بیمه پایه و تکمیلی برقرار نشود، بیمه‌های تکمیلی نظام ارجاع را دور می‌زنند.

حسین‌پور در ادامه خاطر نشان کرد: مادامی که ارائه‌کنندگان خدمت در دو بخش دولتی و خصوصی فعالیت کنند، نظام ارجاع مستقر نمی‌شود و ضروریست که با رفع این چالش‌ها، پزشک خانواده را به سمت فراگیر شدن سوق داد.

وی در ادامه با گلایه از افرادی که تنها به عدم اختصاص اعتبار به پزشک خانواده اعتقاد دارند، گفت: حتی در صورت تخصیص اعتبار، با وجود چالش‌های مذکور، طرح پزشک خانواده در سطح یک متوقف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha