سلامت نیوز : رییس انجمن دیابت به داروخانه‌ها تاکید کرد که از ارائه داروی "مشابه" آنچه که در نسخه پزشک تجویز شده به بیماران دیابتی خودداری کنند.

دکتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: ارائه مشابه دارویی که پزشک در نسخه تجویز کرده، باید تحت نظر پزشک انجام شود. داروخانه‌ها باید از ارائه داروی مشابه به بیماران دیابتی خودداری کنند.

وی تاکید کرد: در درمان دیابت نمی‌توان داروی مشابه ارائه داد. در تجویز یک دارو برای بیماران دیابتی هدف آن است که داروخانه‌ها همان داروی تجویزی پزشک را به بیمار ارائه دهند؛ چرا که کنترل قند خون در بیماران دیابتی بسیار حساس است.

رییس انجمن دیابت در ادامه بر لزوم مبحث "آموزش" در بیماران دیابتی، تاکید کرد و گفت: با وجود اهمیت آموزش بیماران دیابتی، اما اغلب دیابتی‌های کشور آموزش‌های لازم را دریافت نکرده‌اند. به همین دلیل است که بیش از 95 درصد بیماران دیابتی کشور با وجود آنکه برای درمان خود به پزشک مراجعه می‌کنند، اما کنترل مطلوبی در بیماریشان ندارند.

وی "آموزش" و "پیشگیری" را دو اصل مهم در درمان بیماری‌های غیرواگیر در دنیا خواند و افزود: هر چند هزینه اصلی در بیماری‌های غیرواگیر و از جمله دیابت باید صرف این دو اصل شود، اما متاسفانه در کشور ما توجهی به این دو مقوله نمی‌شود و بیمه‌ها هزینه‌های درمان را می‌پردازند و درمان‌نگر هستند.

رییس انجمن دیابت با انتقاد از عدم پرداخت هزینه‌های "پیشگیری دیابت" از سوی سازمان‌های بیمه‌گر، ادامه داد: در کشورهای پیشرفته تخت‌های بیمارستانی به نصف تقلیل یافته و در مقابل، درمانگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی دیابت توسعه یافته است و به این ترتیب از بسیاری هزینه‌های عوارض دیابت جلوگیری شده است. اما در ایران تخت‌های بیمارستانی مدام توسعه می‌یابند.

وی در پایان تاکید کرد: لازم است توجه سیاستگذاران کشور، پزشکان و مردم به پیشگیری و آموزش جلب شود. در این صورت به اقتصاد کشور هم کمک می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha