سلامت نیوز : رییس انجمن آلزایمر ایران با اشاره به اینکه علت ایجاد بیماری آلزایمر هنوز ناشناخته است، گفت: البته محققان در سراسر جهان مشغول انجام تحقیقاتی در این خصوص هستند تا علت یا علل بروز بیماری را ریشه‌یابی کنند. البته مشخص شده است برخی عوامل نظیر سن بالا و پیشینه خانوادگی خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

معصومه صالحی در گفت‌وگو با (ایسنا)،‌ با بیان اینکه در دمانس با نوعی اختلال کلی اکتسابی در شناخت مواجهیم، عنوان کرد:‌ برای آن که بیمار بتواند از بهترین مراقبت و درمان برخوردار شود، تشخیص دقیق نوع دمانس ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه آلزایمر شایع‌ترین نوع دمانس است، در تعریف آن گفت: آلزایمر بیماری پیش‌رونده‌ای است که باعث اختلال در عملکرد بخش‌های مختلف مغز از جمله زبان، حافظه، برنامه‌ریزی و استدلال می‌شود. به طور کلی در بیماری آلزایمر اختلال از حافظ کوتاه مدت آغاز شده و بتدریج با درگیرشدن سایر قسمت‌های مغز بر صحبت کردن، خواندن، محاسبه، تصمیم‌گیری و هماهنگی حرکات بدن تأثیر می‌گذارد.

رییس انجمن درباره علائم زودهنگام بیماری آلزایمر اظهار کرد: معمولا تباهی حافظه نشانه‌ای است که سبب مراجعه فرد به پزشک می‌شود و علاوه بر آن نقائصی در چندین قلمرو شناختی ادراک دیده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به فراموشی به صورتی که بر فعالیت‌های روزمره زندگی تاثیر بگذارد، به سختی انجام دادن کارهای روزانه، مشکل در ادای کلام، اشراف نداشتن به زمان و مکان، کاهش ویا نقص در قضاوت، مشکل در تفکر ذهنی، جابجا گذاشتن اجسام، تغییر در حالت و رفتار، تغییر در شخصیت و از دست دادن ابتکار عمل اشاره کرد.

صالحی با اشاره به اینکه علت بیماری آلزایمر هنوز مشخص نشده است، گفت: البته محققان در سراسر جهان مشغول انجام تحقیقاتی در این خصوص هستند تا علت یا علل بروز بیماری را ریشه‌یابی کنند. البته مشخص شده است برخی عوامل نظیر سن بالا و پیشینه خانوادگی خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

رییس انجمن آلزایمر درباره راهکارهای درمانی این بیماری توضیح داد: به موازات پیشرفت‌های علم پزشکی و تحقیقات جدید بویژه در سال‌های اخیر افق‌های تازه‌ای پیش رو قرا گرفته است. اما در حال حاضر فرآیند درمان بیشتر به معنای جلوگیری از پیشرفت بیماری و کنترل علائم و اختلالات روانی و رفتاری ناشی از آن است.

وی ضمن تاکید بر اینکه مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب جهت درمان دارویی و روانپزشک جهت کنترل اختلالات رفتاری توصیه می‌شود، گفت: به علاوه می‌توان در کنار درمان دارویی از درمان‌های تکمیلی و روش‌های غیردارویی همچون روان‌ درمانی، گفتار درمانی، کار درمانی، هنر درمانی (به ویژه موسیقی، نقاشی)، ماساژ درمانی، رایحه درمانی (عطر اسطوقدوس، پوست لیمو) هومیوپاتی(درمان با داروهای گیاهی) و یا اکسیژن درمانی استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha