اخیراً سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا را به همراه بیماری‌هایی همچون فشار خون، چربی‌ خون و قند خون در فهرست عوامل خطرساز سلامت انسان‌ قرار داده است.

مردم تهران بالا‌ترین میزان ابتلا به آسم در کشور را دارند
سلامت نیوز : یک فوق تخصص ریه، سیگار، آلودگی‌های شغلی و آلودگی‌ هوا را سه عامل خطرساز بیماری‌های ریوی نامید و گفت: این بیماری‌ها از شایع‌ترین بیماری‌های جامعه بشری بوده و در این میان سرطان ریه شایع‌ترین سرطان-هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ دکتر ابراهیم رضی افزود: پنج گروهی که در رابطه با آلودگی هوا در معرض بیشترین خطر قرار دارند، کودکان، سالمندان، بیماران ریوی، بیماران قلبی و خانم‌های باردار هستند.

وی با اشاره به اینکه خانم‌های باردار و جنین در سه ماه نخست بارداری بیشترین تاثیر را از آلودگی می‌پذیرند، اظهار کرد: عدم خروج از منزل، نخستین توصیه‌ای است که به این گروه از شهروندان و سایر گروه‌های در معرض خطر می‌توان ارائه داد.

رضی با اعلام اینکه بسیاری از شهروندان هنگام تعطیلی شهر و مدارس بر اثر آلودگی هوا به جای ماندن در منزل، به اتفاق فرزندانشان برای تفریح بیرون می‌روند، تصریح کرد: خیلی از مردم تعطیلی آلودگی هوا را با زنگ تفریح اشتباه می‌گیرند.

وی با بیان این توصیه به شهروندان که حتی‌المقدور در محدوده مرکزی شهر تردد نکنند، اضافه کرد: اصولاً ماسک‌ها در جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به ریه‌ شهروندان تاثیری ندارند و در این میان تنها ماسک‌های استاندارد فیلتردار، اندکی موثرند.

رضی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا بیشترین تاثیر را بر ریه‌ها بر جای می‌گذارد، گفت آسم‌، برونشیت، بیماری‌های انسدادی و سرطان ریه از جمله آثار آلاینده‌های هواست، ضمن اینکه آلودگی هوا در ایجاد بیماری‌های قلبی نیز نقش دارد.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفس بیشترین تاثیر را می‌گذارد، افزود: آثار بیماری در بیماران ریوی به صورت حاد و مزمن در درازمدت باقی می‌ماند و این افراد سال‌های سال باید آثار و عوارض این بیماری‌ها را تحمل کنند.

وی با اعلام اینکه بروز اختلالات رفتاری از جمله آثار و عوارض آلاینده‌های هوا به شمار می‌آید، اظهار کرد: آلودگی هوا باعث عصبانیت و پرخاشگری شهروندان تهرانی شده و یکی از عواملی است که تهرانی‌ها را عصبانی‌تر و پرخاشگر‌تر کرده است.

رضی با بیان اثبات تاثیر منوکسید کربن در بروز اختلالات رفتاری، تصریح کرد: اخیراً سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا را به همراه بیماری‌هایی همچون فشار خون، چربی‌ خون و قند خون در فهرست عوامل خطرساز سلامت انسان‌ قرار داده است.

وی با تاکید بر این نکته آلودگی هوا علاوه بر ریه افراد بیمار ریه‌ افراد سالم را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، اضافه کرد: علاوه بر افزایش ابتلا به بیماری‌های انسدادی ریه، مردم تهران بالا‌ترین میزان ابتلا به آسم در کشور را نیز به خود اختصاص داده‌اند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی در پایان با تاکید بر اینکه آلودگی هوا متوجه همه افراد به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران است، خاطرنشان کرد: استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی، از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هواست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha