شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 64366

رای دومین بار ظرف یک ماه، تشدید آلودگی هوای تهران موجب شد مدیران استانی تصمیم به تعطیل کردن سراسری پایتخت در روز اول هفته بگیرند؛ اتفاقی که این بار علاوه‌بر ادارات دولتی و مراکز آموزشی، دامن بانک‌ها و بازار سرمایه را هم گرفت و استاندار تهران از بخش خصوصی هم درخواست کرد نسبت به تعطیلی این روز در مجموعه‌های تحت مدیریت خود اقدام کنند.

تعطیلی تنها راه رفع آلودگی؟
سلامت نیوز: برای دومین بار ظرف یک ماه، تشدید آلودگی هوای تهران موجب شد مدیران استانی تصمیم به تعطیل کردن سراسری پایتخت در روز اول هفته بگیرند؛ اتفاقی که این بار علاوه‌بر ادارات دولتی و مراکز آموزشی، دامن بانک‌ها و بازار سرمایه را هم گرفت و استاندار تهران از بخش خصوصی هم درخواست کرد نسبت به تعطیلی این روز در مجموعه‌های تحت مدیریت خود اقدام کنند. به این ترتیب، تقریبا تمام حرکت اقتصاد پایتخت و به تبع آن، بخش بزرگی از فعالیت اقتصادی کشور به دلیل اتفاقی قابل‌پیش‌بینی، به طور ناگهانی تعطیل شد.

اکنون نیز مسوولان تنها به امید تغییر وضعیت آب و هوایی ظرف روزهای آینده هستند، تا شاید از شدت آلودگی‌ها کاسته شود؛ موضوعی که بر اساس گزارش‌های هواشناسی، احتمال آن چندان بالا نیست، اما آیا تعطیلی، تنها راه‌حل «کوتاه مدت» برای عبور از خطرات آلودگی هوا بوده است؟ برخی ناظران و صاحبنظران معتقدند، مسوولان اداره پایتخت که یک ماه قبل هم با وضعیت مشابهی روبه‌رو شده بودند، می‌توانستند این بار پیش از رسیدن آلودگی هوا به مرز هشدار، با استفاده از راهکارهایی همچون تشدید بیش از پیش محدودیت تردد خودروها، مانع از رسیدن وضعیت به تعطیلی ناگزیر همه فعالیت‌های اقتصادی شوند.
 
پایداری هوا برای دومین بار ظرف یك ماه، پایتخت را تعطیل كرد
تعطیلی؛ تنها راه عبور از آلودگی هوا؟

آلودگی هوای تهران این‌بار تا پای قله دماوند رسید
 طرح زوج و فرد تا اطلاع ثانوی از درب منازل اجرا می‌شود
آلودگی هوا برای دومین مرتبه در نیمه دوم سال 91، تهران را تعطیل كرد. سهم آخرین ماه پاییز از تعطیلی هایی به منظور مهار آلودگی هوا دو روز بود و فعلا اولین ماه زمستان نیز یك روز از چنین تعطیلاتی را سهم برده است.
براین اساس کلیه مدارس و ادارات استان تهران و استان البرز امروز تعطیل است و اجرای طرح زود و فرد با گسترش به درب منازل تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت. به دنبال این شرایط، بازار سرمایه و بورس نیز امروز تعطیل‌اند. با این وجود رییس سازمان محیط زیست، تعطیلی را راه حل رفع مشكل آلودگی هوای تهران نمی‌داند و و مهرداد لاهوتی نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز راهكارهای فعلی را كوتاه مدت دانسته و مقابله با آلودگی هوا را نیازمند اراده ملی دانسته است. تا به حال تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسوولان برای مهار آلودگی هوای پایتخت موقتی و علاج كوتاه مدت به نظر می‌رسیدند كه این نكته از سوی مسوولان دولتی نیز مورد پذیرش است چنانكه در اظهارنظرهای دیروز خود نیز بر كوتاه مدت بودن این راهكارها تاكید كردند. اكنون تنها كورسوی امید خبری مبنی بر ورود سامانه بارشی به كشور از آخر وقت یكشنبه است.

در این حال هنوز مشخص نیست كه این سامانه بارشی به چه میزان روی هوای تهران تاثیر خواهد گذاشت. محمد جواد محمدی‌زاده، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه تعطیلی راه حل مقابله با آلودگی هوای تهران نیست، می‌گوید: «طرح زوج و فرد خوب اجرا شد و عدم صدور آرم روزانه طرح ترافیک نیز خوب بود. برخورد با موارد تخلف در زمینه خودروهای دودزا و همچنین متوقف کردن فعالیت تعدادی واحدهای صنعتی خوب بود. باید مساله مازوت و گازوئیل مدیریت شود.» در عین حال نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز خواستار عمل به راهکارهای بلندمدت مقابله با آلودگی هوا كه در قانون آمده، شده است. لاهوتی می گوید:‌ «طبق قانون برنامه چهارم، 75 درصد جابه‌جایی‌ها در تهران و دیگر کلانشهرها باید با حمل و نقل عمومی صورت گیرد که 30 درصد از جابه‌جایی این مسافر باید توسط مترو انجام شود. در حال حاضر از این 75 درصد، حداکثر 40 تا 45 درصد محقق شده و از 30 درصد جابه‌جایی مسافر توسط مترو هم 6 تا 7 درصد تحقق یافته است.»

اكنون نرخ هر لیتر بنزین و كیفیت حمل و نقل عمومی، برخورداران از خودروی شخصی را مجاب نمی‌كند تا قید هزینه‌های استفاده از خودروی شخصی را بزنند و همچنان حاضرند ترافیك خیابان‌های پایتخت را تحمل كنند، اما با خودروی شخصی‌شان تردد كنند. این در حالی است كه خودروهای شخصی و كیفیت سوخت مورد استفاده اتومبیل‌ها از سوی مسوولان به عنوان یكی از عوامل آلودگی هوا عنوان شده است. در این باره یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته است: «بنا بر تحقیقاتی که صورت گرفته امروزه در حال حاضر بالغ بر 70 درصد از آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهایی است که نه سوخت استاندارد مصرف می‌‌کنند و نه خودشان از استانداردهای لازم برخوردارند. هر چقدر بتوانیم آلودگی ناشی از خودروها را مدیریت کنیم موفق خواهیم شد. فقط کافی است برنامه‌ها‌یی که در این میان تدوین شده است را به طور دقیق اجرا کنیم. به عبارت دیگر؛ تنها کافی است قانون را اجرا کنیم.

چه می شد کرد؟

با این اوصاف مدیریت قیمت سوخت و كیفیت آن در كلانشهرها و در نظر گرفتن تمهیداتی از پیش تعیین شده برای جلوگیری از رسیدن وضعیت هوای كلانشهرها به موقعیت اضطرار آلودگی می‌تواند منجر به كمتر شدن مشكلات ناشی از آلودگی هوا و حتی تعطیلات اجباری باشد. شاید به دلیل آسیب‌های اقتصادی و همچنین مضراتی كه آلودگی هوا برای سلامتی شهروندان در بردارد انتظار می‌رود برخی اقدامات همچون اجرای طرح ترافیک یا زوج و فرد در محدوده گسترده‌تری از تهران در دو سه ماهی كه وارونگی هوا محتمل است بتواند تا حدی از این آسیب‌ها جلوگیری كند؛ چراکه به هرحال، این گزینه، بر گزینه فعلی تعطیلی سراسری شهر ارجح است. به ویژه اینکه تقریبا از اوایل فصل سرد سال، همه می‌دانستند که قرار است پدیده «اینورژن» (وارونگی هوا) بار دیگر بر سر پایتخت نشینان آوار شود و نشستن و انتظار کشیدن تا وقوع آن و سپس تصمیم گرفتن برای تعطیلی سراسری شهر، نشان‌دهنده وجود نوعی بی‌عملی یا ضعف مدیریتی در این ماجرا است. پیشنهادهایی که در این زمینه و برای بازه کوتاه مدت از سوی برخی ناظران و صاحبنظران مطرح می‌شود، شامل گزینه هایی همچون سخت‌تر شدن شرایط تردد خودروهای شخصی در سطح تهران و سایر کلانشهرها و همچنین افزایش قیمت بنزین و هزینه‌هایی همچون محل پارک خودرو در این مناطق (با هدف تشویق بیشتر شهروندان به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی) نیز می‌شود.
در هر حال، جدی‌‌تر شدن پدیده آلودگی هوا در چند سال گذشته باعث شده چرخه آسیب‌زایی برای سلامت شهروندان ایجاد شود كه در پی آن ضمن كاهش تحرك مردم در هوای آلوده تمایل به جابه‌جایی با اتومبیل افزایش پیدا كند و روزبه‌روز نیز این چرخه آسیب‌زا بیش از پیش خود را تشدید می‌کند.
اما براساس گزارش واحد مركزی خبر، چاره‌اندیشی‌های دولتی درباره افزایش آلودگی هوا- به‌جز تعطیلی تهران- به‌شرح زیر است: در جلسه مشترك کمیته کارگروه ملی و کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای استان تهران مقرر شد: محدوده زوج و فرد از درب منازل تا اطلاع ثانوی اجرا و فروش آرم ترافیک تا اطلاع ثانوی ممنوع شود. افزون بر اینها، فعالیت‌های ورزشی و برگزاری مسابقات ورزشی نیز تا روز دوشنبه با ممنوعیت مواجه هستند.

لغو آزمون‌های مدارس و دانشگاه‌ها به جز پیام نور

به دنبال این تصمیمات،‌ آزمون‌های نهایی 16 دی مدارس و همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان تهران نیز به استثنای مراکز دانشگاه پیام نور لغو شد. علی فرهادی رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: موکول شدن برگزاری این امتحانات به روز 26 دی منوط به منحصر شدن تعطیلی مراکز آموزشی به روز شنبه است و با ادامه آلودگی هوا و تداوم احتمالی تعطیلی مدارس ممکن است برنامه امتحانات نهایی باز هم تغییر کند که متعاقبا اعلام می‌شود.

درخواست استاندار از شرکت‌های خصوصی

همچنین استاندار تهران مرتضی تمدن‌ گفت: تعطیلی روز یکشنبه تهران هنوز مشخص نیست و به عامل‌های متعددی نیاز دارد، در ضمن از کارخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی خواهش می‌کنیم نسبت به تعطیلی در روز شنبه اقدام کنند.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha