سلامت نیوز: شر آلودگی هوا از سر تهرانی‌ها كم نمی‌شود! آلودگی هوا باز هم با قدرت و شدت هرچه تمام به آسمان و ریه‌های تهرانی‌ها برگشت تا ثابت كند كه سر سازش ندارد و خیال رفتن در سرش نیست!

ما روزنامه‌نگارها و اهالی رسانه هم دیگر خجالت می‌كشیم از آلودگی هوا، برای آلودگی هوا و درباره آلودگی هوا بگوییم و بنویسیم از بس كه این قصه، نخ نما، عادی، ادامه‌دار و طبیعی شده است! شر آلودگی از سر پایتخت‌نشین‌ها كم نمی‌شود! دوباره آلودگی هوا به تهران برگشت و همه جا- به جز بیمارستان‌ها- را به تعطیلی كشاند. تاكتیك مدیران در برابر شرایط اضطرار آلودگی، دیگر برای هر كودك دبستانی هم قابل حدس و پیش‌بینی است؛ تعطیلی! گویا مدیران به این عقب‌نشینی و اعتراف به شكست در برابر ذرات كثیف معلق در هوا معتاد شده‌اند! گویا شرطی شده‌اند كه تا هوا آلوده می‌شود، تهران را تعطیل كنند! تهرانی‌ها هم گویا شرطی شده‌اند كه تا هوا كثیف می‌شود، انتظار تعطیلی شهر را داشته باشند! این همگرایی مردم و مسئولان واقعاً قابل تحسین است!

در كنار اینها، بنا به اعلام سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، ۶۵ هزار خودرو در طرح زوج و فرد از درب منازل، جریمه شده‌اند و این یعنی اینكه خود شهروندان هم رعایت نمی‌كنند و برایشان مهم نیست كه آلودگی به درجه مرگ آفرینی رسیده است. از سوی دیگر، در شرایطی كه باید سوخت خودروها استاندارد یورو ۴ و ۵ باشد، خودروهای بی‌كیفیتی كه در داخل ساخته می‌شود هنوز با سوخت بی‌كیفیت زیر یورو ۳ تغذیه می‌شوند! نه گوش خودروسازها بدهكار است و نه گوش ناظران بر تولید بنزین! با این حال، محمدعلی شاعری، معاون سازمان حفاظت از محیط زیست هم چند روز پیش اعلام كرد خودروسازها به جای عمل به وظیفه اصلی خود برای تولید خودروهای دارای قابلیت تغذیه با سوخت یورو ۴، رو به كاغذبازی و اتلاف وقت آورده‌اند و از انجام وظیفه خود طفره می‌روند! اصلاً هم مهم نیست كه فقط در سال گذشته، نزدیك به ۵ هزار تهرانی در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. اصلاً هم مهم نیست كه آلودگی هوا، بر زنان باردار و كودكان تأثیرات مخربی همچون سقط جنین، ناقص به دنیا آمدن كودك، اختلالات مغزی و روانی و بیماری‌های تنفسی را برجای می‌گذارد! اصلاً هم مهم نیست كه سالمندان باید از ترس آلودگی در خانه حبس شوند.

سالمندان به جای خود، اصلاً هم مهم نیست كه همه باید در خانه حبس شوند و همه جا تعطیل شود! زبان رسانه‌ها دیگر مو درآورده! چقدر باید رسانه‌های جمعی فریاد بزنند كه سوخت خودروها بنجل است، خودروها بنجل‌تر است و آلودگی در حال فلج كردن تهران است؟! چقدر باید رسانه‌ها فریاد بزنند كه تهران در حال معلول شدن و اختلال جدی است؟! علاوه بر اینها، دولت هم در اجرای طرح مهاجرت معكوس از تهران شكست خورد و این پروژه ناكام ماند. اما در شرایط كنونی، برای جلوگیری از بروز یك حادثه دردناك در اثر آلودگی، یكی از بهترین راهكارها، «باز اجرای طرح مهاجرت معكوس» از پایتخت است. آیا دولت هنوز انگیزه‌ای برای این كار دارد؟!
منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha