سلامت نیوز : کمبود نیروی پرستار به طور معمول مشکل زاست، با این حال بیمارستان‌های نیروهای مسلح چندی است که کمبود پرستار مواجهند و این کمبود علیرغم وعده‌های مسئولان مبنی بر جذب نیروی انسانی هنوز به قوت خود باقی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ در اردیبهشت سال جاری رئیس کمیته تخصصی پرستاری و پیراپزشکی ستاد کل نیروهای مسلح از آغاز جذب نیروی انسانی خبر داده بود و اعلام شد هم اکنون معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح بررسی‌های لازم را برای ارزیابی میزان نیروی انسانی مورد نیاز را انجام داده است و‌‌ همان طور که پیش از این عنوان شد به نظر می‌رسد به ۸ هزار نیروی انسانی برای اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری در نیروهای مسلح نیاز باشد.

همچنین سردار علی مجیدی، رییس بهداری کل ناجا در یک نشست خبری که در محل بیمارستان تخصصی ولیعصر (عج) برگزار شد، در مورد مشکلات بیمارستان ناجا گفت: مشکلات نقدینگی و مالی برای همه بیمارستان‌ها با افزایش قیمت تجهیزات، کیت‌های آزمایشگاهی و لوازم و تجهیزات در بیمارستان‌های نیروی مسلح نیز وجود دارد و یکی از مشکلات در تهیه تجهیزات این است که باید تجهیزات به صورت نقدی خریداری شود.

وی افزود: بیمه‌ای که بیشترین سهم مطالبات نیروهای مسلح را شامل می‌شود مربوط به بیمه نیروهای مسلح است که با تأخیر ۴ الی ۵ ماهه تسویه‌حساب می‌کنند.

سردار مجیدی همچنین در سؤال دیگری مبنی بر پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی تعرفه‌ها در نیمه دوم سال نیز اظهار کرد: ۲۰ درصد در مقایسه با افزایش چند برابری تجهیزات کافی نیست و برای افزایش میزان تعرفه‌ها باید کار کار‌شناسی صورت‌ گیرد.

با این حال اما، مرضیه وحید دستجردی پیش از آنکه از مقام وزارت کنار گذاشته شود در گفتگو با خبرنگار ایلنا موضوع کمبود نیروی انسانی نیروهای مسلح را بی‌ارتباط به وزارت بهداشت دانست و گفت: بیمارستانهای نیروهای مسلح مستقل از وزارت بهداشت عمل می‌کنند و نیروی انسانی خود را از طریق دانشگاههای خود جذب می‌کنند.

وی افزود: هیچ گونه همکاری بین بیمارستانهای نیروهای مسلح و وزارت بهداشت وجود ندارد و این بیمارستان‌ها مستقل از وزرات بهداشت عمل می‌کنند.

وزیر سابق بهداشت همچنین اظهار داشت: در ارتباط با تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی نیز هیچ همکاری بین ما و یمارستانهای نیروی مسلح وجود ندارد.

با این حال معاون وزیر بهداشت معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی از چالش‌های ارتقای بهره وری در بیمارستان‌های کشور نام برد و خاطرنشان کرد عمده‌ترین کمبودهای نیروی انسانی در مراکز درمانی مربوط به پرستاران است و با اینکه ۲۳ هزار پرستار جذب بیمارستان‌های سراسر کشور شده‌اند باز هم کمبود پرستار داریم. کمبود پرستار به عنوان ارایه کنندگان خدمات درمانی، تاثیر بسزایی بر کیفیت این خدمات گذاشته است.

رئیس کمیته تخصصی پرستاری و پیراپزشکی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: با وجود فراخوان جذب نیرو از سوی وزارت دفاع، نیروی زمینی و ارتش متاسفانه با استقبال خوبی مواجه نشدیم و همچنان با کمبود شدید نیرو روبه رو هستیم.

آرمین زارعیان اظهار کرد: در این کمیته که نمایندگان وزارت دفاع، سپاه و ناجا نیز حضور دارند همگی معتقد هستند که قانون ارتقای بهره وری باید به صورت کامل اجرا شود در غیر این صورت با اجرای ناقص آن کادر پرستاری متضرر می‌شوند. منتظریم با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و جذب نیروی انسانی به میزان کافی شرایط برای اجرای قانون ارتقای بهره وری در بیمارستانهای نیروهای مسلح فراهم شود.

رئیس کمیته تخصصی پرستاری و پیراپزشکی ستاد کل نیروهای مسلح افزود: اگرچه قانون ارتقای بهره وری قانونی مترقی است اما اگر ناقص اجرا شود به طور مثال پرداخت‌ها مبتنی بر عملکرد نباشد یا علاوه بر بیمه‌های مرسوم بیمه نیروهای مسلح با اجرای آن موافقت نکنند یا شورای عالی بیمه آن را تصویب نکند اجرای این قانون سود کافی برای پرستاران نخواهد داشت. پیگیریهای نظام پرستاری از طریق مراجع سیاستگذاری به ویژه سازمانهای بیمه گر را در این باره موثر است و این پیگیری‌ها باعث شده است که قدرت چانه زنی بیشتری با سیاستگذاران در نیروهای مسلح داشته باشیم تا قانون ارتقای بهره وری به طور کامل اجرا شود.

وی همچنین به خبرنگاران گفته بود نیروهای انسانی و کادر پرستاری را نیروهای مسلح خود تربیت می‌کنند و چون نیروی زیادی برای جذب در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیروهای مسلح وجود ندارد مگر آنکه به عنوان شیفت دوم و سوم از این رو با کمبود نیروی انسانی روبه رو هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت خاص دانشکده‌های نیروهای مسلح برای تربیت نیروهای انسانی ادامه داد: نیروهای موجود تکافوی اعمال این قانون را نمی‌دهد اما با این وجود در حال بررسی هستیم و جلساتی برای پیگیری برگزار می‌شود. قانون نیز ابلاغ شده است و ما موظف به اجرای آن هستیم.

مشکل تامین نیروی انسانی و پرستار در بیمارستان‌های نیروهای مسلح کماکان به قوت خود باقی است و این در حالی است که وزیر سابق بهداشت پیش از برکناری بر تعدیل نیروی بسیاری از بیمارستان‌ها به دلیل شرایط سخت حاکم بر آن‌ها و همچنین مراکز درمانی صحه گذاشت و در ارتباط با بیمارستانهای نیروهای مسلح به خبرنگار ایلنا گفته بود که مشکلات آن‌ها به وزارت بهداشت ربطی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha