سلامت نیوز :آمار ازدواج و طلاق حکایت از آن دارد که در یک دهه گذشته از هر ۶ ازدواج ثبت شده در کشور یکی به طلاق منتهی می شود. طلاق هایی که تعدادشان در ۵ سال اول زندگی نسبت به دیگر سال های دوران زندگی مشترک بیشتر است و بنا به آمارهای ثبت احوال از سال ۸۳ تا ۹۰، رشدی ۱۳۸ درصدی داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ آمار طلاق های ثبت شده در ۵ سال اول زندگی مشترک در سال ۱۳۸۳ سی هزار و ۶۰ مورد بوده است. در حالی که این تعداد هشت سال بعد یعنی در سال ۹۰ به ۷۱هزار و ۶۸۴ مورد طلاق رسیده و افزایشی ۱۳۸ درصدی را تجربه کرده است. بنا به گفته مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال نسبت طلاق به ازدواج در دهه ۷۰، یک طلاق به ازای هر ۷ازدواج بوده است که این آمار در دهه ۸۰ به یک طلاق نسبت به هر ۶ازدواج رسیده است. همچنین در این میان نمی توان از افزایش رو به رشد تعداد طلاق های ثبت شده در سال های اولیه زندگی مشترک غافل شد.

افزایش طلاق در ۵ سال اول در گروه سنی ۱۸تا ۲۵ سال

در همین باره دکتر امان ا... قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه خوارزمی تهران نیز در گفت وگو با خراسان افزایش طلاق در ۵ سال اول زندگی را از آسیب های ازدواج های بدون منطق عقلانی و بدون مشورت خانواده ها دانست و به خراسان گفت: براساس بررسی های انجام شده، طی ۳۳ سال گذشته آمار طلاق در ۵ یا ۶ سال اول ازدواج بسیار بالاست و علت آن نیز دو ساختی شدن جامعه است. وی با تاکید بر این که افزایش طلاق در سال های اول زندگی مشترک بیشتر در گروه سنی ۱۸تا ۲۵ سال مشهود است به تشریح دو ساختی شدن جامعه پس از ازدواج پرداخت. وی گفت: در این دوران و به ویژه در سنین ۱۸تا ۲۵ سالگی پسران و مردان جوان حس مردسالارانه دارند و می خواهند افکار خود و آن چه را از پدران شان آموخته اند در زندگی خود به کار گیرند. این در حالی است که دختران در این دوران امروزی تر فکر می کنند و حاضر به فرمان برداری بی چون و چرا از همسر جوان خود نیستند. ازسوی دیگر از آن جا که این گونه ازدواج ها بدون شناخت کافی انجام می شود و معیارها و انتخاب ها بر پایه منطق و اصول عقلانی نیست میزان طلاق در این دوره به صورت محسوسی افزایش می یابد.

دلایل بروز طلاق در ۵ سال اول زندگی

وی خاطرنشان کرد: مشورت نکردن با خانواده در مرحله انتخاب همسر، طولانی بودن دوران عقد، مشکلات اقتصادی، فرو ریختگی فرهنگی و زیر پا گذاشتن سنت ها از جمله علت های افزایش طلاق در این دوران است. ضمن این که ازدواج های اجباری در برخی مناطق کشور به خصوص مناطق مرزنشین، تفاوت فرهنگی و اعتقادی خانواده ها و بالا بودن خواسته های اقتصادی زوجه از همسر نیز در افزایش آمار طلاق در سال های ابتدایی زندگی تاثیر دارد. دکتر قرایی مقدم بروز این پدیده را در طبقه متوسط جامعه به مراتب بیشتر از طبقات مرفه و ضعیف جامعه دانست و گفت: در طبقات پایین جامعه به دلیل وابستگی اقتصادی زیادی که زن به مرد دارد زنان به دلیل مشکلات ذکر شده درخواست طلاق نمی دهند.

۷۳درصد طلاق های ثبت شده با درخواست زنان

وی با بیان این که ۷۳درصد از طلاق های ثبت شده به درخواست  زنان بوده است گفت: بسیاری از زوجین با این باور که تولد فرزند باعث استحکام بخشیدن به خانواده هاست، با وجود مشکلات فراوان و تفاهم نداشتن با یکدیگر دست به فرزندآوری می زنند. چنین تفکری باعث می شود دوام زندگی چنین خانواده هایی برای ۱۰ تا ۱۵ سال حفظ شود ولی به محض بزرگ شدن فرزندان، نبود تفاهم و وجود تفاوت های فرهنگی و اجتماعی بین زوجین نمود می یابد. به همین دلیل یکی دیگر از سنین افزایش طلاق سن ۳۵تا ۴۰ سالگی و در خانواده هایی است که ۱۵ سال از تشکیل شان می گذرد. وی توصیه کرد: پایه گذاری زندگی بر مبنای هم کفوی از نظر فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی همراه با مداخله مستقیم و مشورت خانواد ه ها در مرحله انتخاب همسر می تواند در کاهش میزان بروز چنین آسیبی موثر باشد. ضمن این که پس از ازدواج نیز دوری گزیدن از چشم و هم چشمی از سوی زوجه می تواند نقش موثری در کاهش طلاق ها داشته باشد چون در صورت بالا بودن توقعات اقتصادی زن و ناتوانی مرد برای تحقق بخشیدن به این توقعات، تعداد طلاق افزایش می یابد و بنیان خانواده ها سست می شود.

هم چنین بنا به آمار ثبت احوال تعداد طلاق های ثبت شده در ۵ سال اول زندگی در سال 30،83هزار و ۶۰ مورد، در سال ۸۴ با افزایش ۵۳درصدی نسبت به سال قبل ۴۶هزار و ۲۱۱، در سال ۸۵ با افزایش ۱۱ درصدی ۵۱هزار و ۶۴۶مورد، در سال ۸۶ با افزایش ۵ درصدی ۵۴ هزار و ۶۵۵ مورد، در سال ۸۷ با افزایش ۲۷درصدی ۶۹هزار و ۹۰۵ مورد و در سال ۸۸ با کاهش 4.7 درصد ۶۶هزار و ۷۳۳ مورد، در سال ۸۹ با افزایش ۵ درصد ۷۰هزار و ۲۰۰ مورد و در سال ۹۰، با افزایش ۲درصد ۷۱هزار و ۶۸۴ مورد بوده است. بررسی آماری نشان می  دهد که تعداد طلاق در ۵ سال اول زندگی طی هشت سال (از سال ۸۳ تا سال ۹۰ ) ۱۳۸ درصد افزایش داشته است که نشان دهنده تزلزل بنیان خانواده به ویژه در سال های اولیه زندگی مشترک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha