سلامت نیوز : محمدرضا قینی در گفت‌وگو با فارس افزود: سکته‌های مغزی در دراز مدت خود را در افراد نشان می‌دهند اما مطالعه‌ای که نشان دهد آلودگی هوا روی سکته مغزی به صورت مستقیم اثرگذار است انجام نشده است.

وی ادامه داد: اما مطالعات اولیه و اثبات نتایج آن نشان داده که آلودگی هوا مشکلات عروقی ایجاد می‌کند و چون عمل اکسیژن رسانی را مختل می‌کند، باعث بروز سکته مغزی می‌شود.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت: آلودگی هوا باعث اختلال در کارکرد مغز می‌شود و باعث علائمی همچون سردرد و خواب آلودگی شده و تمرکز حواس را کاهش می‌دهد.

قینی تاکید کرد: افرادی که هرگونه علائم بیماری های مغزی مانند تشنج،تنگی رگ،مشکلات ریوی،سردرد و اختلال در حافظه دارند باید احتیاط را رعایت کرده و در این روزها که آلودگی هوا بسیار شدید است از تردد غیرضروری بپرهیزند.

این متخصص مغز و اعصاب در مورد آمار سکته مغزی در ایران گفت: طبق بررسی های انجام شده آمار سکته مغزی در کشور 70 در 100 هزار نفر جمعیت است اما به نظر می‌رسد آمارها بیش از این بوده و با توجه به میزان مراجعات بیماران، یکصد در 100 هزار نفر باشد. 

وی افزود: مقایسه آمار سکته مغزی در ایران در مقایسه با آمار جهانی نشان می‌دهد که با متوسط آمار ابتلا در کشورهای مختلف برابری کند اما متاسفانه سن بروز در ایران 5 سال پایین تر از متوسط  آمار جهانی است.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران در مورد علت پایین بودن سن ابتلا در کشور افزود: مهمترین دلیل آن عدم شناخت زمینه‌های پرخطر این بیماری مانند قندخون و چربی بالاست که باعث می‌شود زمینه‌های سکته دیر شناسایی شوند.

قینی ادامه داد: باید طی یک پروسه ملی همه عوامل خطر در سنین 30 تا 35 سال شناسایی شوند و با شناسایی به موقع و درمان آن، وقوع سکته‌های مغزی به تاخیر می‌افتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha