سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به سیاست‌های دانشگاه برای توسعه آموزشی، از تثبیت فعالیت‌های توسعه‌ای و ایجاد رشته‌های جدید بر اساس نیاز استان خبر داد.

دکتر محمدحسین سرمست در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به نیاز نیروی بهداشتی و درمانی در استان، گفت: در حال حاضر نیاز واحدهای درمانی و بهداشتی به نیروی کارشناس یعنی نیاز به گسترش چارت تشکیلاتی و استخدام، در تمام واحدهای زیرمجموعه دانشگاه، حدود پنج هزار نیرو شامل یک سوم در مجموعه بهداشتی و دو سوم در مجموعه درمانی است.

وی با بیان اینکه برای استخدام این تعداد نیرو، گام نخست اصلاح چارت تشکیلاتی است، اظهار کرد: هم‌اکنون در حال اصلاح این چارت سازمانی هستیم و پس از آن با اخذ مجوز استخدام، اقدام به برگزاری آزمون و جذب نیروی مورد نیاز خواهیم کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به فراخوان جذب 23 هزار نیروی پرستار در کشور و سهم 800 نفری استان در سال گذشته، تصریح کرد: متأسفانه نیروی پرستار و به‌ طور کلی نیروی کارشناس به اندازه کافی در خوزستان وجود ندارد که بتوانیم استخدام بومی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه خروجی تربیت نیروی انسانی در حوزه پزشکی با نیاز واحدهای بهداشتی و درمان هم‌خوانی ندارد، اظهارکرد: بنابراین باید ظرفیت آموزشی در استان افزایش داده شود که این کار از دو روش افزایش ظرفیت وتوسعه دانشکده‌های اقماری در حال انجام است.

وی افزود: ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی اهواز نسبت به پنج سال گذشته، رشد دو برابری داشته است، همچنین دانشکده‌های شهرستان‌های دزفول، آبادان و بهبهان و دانشکده‌های وابسته(اقماری) در شوشتر و بستان توسعه انجام شده است.

سرمست با اشاره به افزایش ظرفیت آموزش پزشکی در واحد بین‌الملل دانشگاه، گفت: ‌این واحد سالانه حدود 100 دانشجوی دکتری حرفه‌ای پذیرش می‌کند و اولویت پذیرش با دانشجوی بومی است.

وی افزود: امید است با توسعه ظرفیت‌ آموزشی با تأسیس این شش واحد آموزشی در شهرستان‌ها، خروجی تربیت نیروی انسانی در حوزه پزشکی با نیاز استان منطبق شود و با اصلاح چارت‌های تشکیلاتی و اخذ مجوز استخدام نیرو، بتوان از نیروهای بومی استفاده کرد و دیگر با معضل انتقال کمتر مواجه شویم.

سرمست با بیان این‌که طی پنج سال اخیر حدود سه تا چهار هزار نیرو در مجموعه بهداشت و درمان استان جذب شده‌ است، تصریح کرد: بسیاری از این نیروها غیربومی هستند و به همین دلیل بلافاصله پس از استخدام، پیگیر انتقال می‌شوند، از سوی دیگر جوان‌های بومی که آموزش‌های لازم را نداشته‌اند، بیکار هستند؛ به همین دلیل بیشتر رشته‌هایی که در حال حاضر در دستور توسعه و افزایش ظرفیت قرار گرفته‌اند، براساس سیاست بومی گزینی در دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی افزود: بنابراین افزایش ظرفیت‌ها در جهت افزایش شانس ورود به دانشگاه برای دانش آموزان خوزستانی انجام شده‌ است، همچنین اعمال این سیاست اکنون منجر به سهم حدود 55 درصدی خوزستانی‌ها در مجموعه دانشگا‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان شده که نوعی توسعه است.

وی خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر سالانه 2000 دانشجوی جدید در دانشگاه پذیرش می‌شود که حدود یک هزار نفر آن خوزستانی است که این ظرفیت کمی نیست، بنابراین دانشگاه علاوه بر حوزه بهداشت و درمان درحوزه آموزش هم موفق عمل کرده است و در دوره تحصیلات تکمیلی هم نسبت به گذشته رشد چشمگیری یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برنامه‌های آتی این دانشگاه را تثبیت فعالیت‌های توسعه‌ای، تدوین چارت‌های تشکیلاتی دانشکده‌ها، تامین بودجه و گسترش و افزایش ظرفیت رشته‌ها عنوان کرد و افزود: در حوزه تحصیلات تکمیلی دانشگاه در تلاش است، رشته‌هایی که اکنون در دانشگاه وجود ندارد، راه‌اندازی شود.

سرمست در خصوص پذیرش دانشجوی شهریه‌ای در دانشگاه، گفت: این مسئله در قانون برنامه پنجم توسعه برای ظرفیت‌های اضافی دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده است، اما نیاز به برنامه‌های اجرایی دارد که تاکنون در وزارت بهداشت اجرایی نشده است. اما پذیرش دانشجویان شهریه‌ای دانشگاه در واحد بین‌الملل دانشگاه انجام می شود، اما با اینحال قانون برنامه پنجم فراتر از این است و حتی مطابق آن بدون آزمون و با اخذ شهریه می‌توان دانشجو پذیرش کرد اما هیچ آیین‌نامه اجرایی برای آن وجود ندارد.

وی درباره امکان پذیرش دانشجوی خارجی در واحد بین‌الملل دانشگاه، اظهارکرد: هم اکنون این موضوع نه در اولویت وزارت بهداشت قرار دارد و نه شرایط آن فراهم شده است، چرا که متقاضی داخلی هم زیاد است و اگر ظرفیت در واحد بین‌المللی 2 یا 3 برابر شود باز هم تقاضا از داخل کشور برای رشته‌های دکتری حرفه‌ای زیاد است.

وی افزود: از سوی دیگر هدف واحد بین‌الملل هم پذیرش دانشجوی خارجی نبوده است؛ هدف این بود که دانشجوهای ایرانی که ناگزیر به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور می‌شوند و با وضعیت نامطلوب این کشورها، مشکلات روحی و فرهنگی پیدا می‌کنند، شرایط تحصیل آن‌ها در داخل کشور فراهم شود که در حال حاضر تا حدودی این هدف محقق شده است اما ممکن است به طور موردی دانشجویی از عراق تقاضای تحصیل در واحد بین‌المللی آبادان داشته باشد، که گاهی اوقات با این موارد موافقت می‌شود.

سرمست در زمینه علت محدودیت ظرفیت پذیرش در واحد بین‌الملل، تصریح کرد: اگر در این واحد گفته می‌شود که دانشجو، هزینه تحصیل خود را پرداخت می‌کند اما در واقع با امکانات دولتی به دانشجویان خدمات داده می‌شود. در واحد بین‌المللی تحصیل دانشجویان 100 درصد خصوصی نیست.

وی ادامه داد: بیمارستان، استاد و زیر ساخت‌ها همه از سوی دولت تأمین می‌شود و در حقیقت دانشجو تنها هزینه‌های جاری و مواد مصرفی را پرداخت می‌کند، از سوی دیگر افزایش ظرفیت در این واحد بستگی به تعداد استاد و امکانات فیزیکی دارد، با این حال رشته‌های واحد بین‌المللی که با پذیرش 15 دانشجو آغاز به کار کرد اکنون در بعضی رشته‌ها 30 دانشجو پذیرش می‌شود و ظرفیت در رشته‌های و داندانپزشکی و داروسازی تقریباً دو برابر شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو در این دانشگاه، خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر دانشگاه با کمبود عضو هیات علمی روبرو نیست نسبت دانشجو به استاد حدود 12 به یک است.

وی افزود: علاوه به آن در حال تغییر تشکیلات و چارت سازمانی هستیم و ظرفیت فعلی 60 درصد افزایش می‌یابد. در واقع ردیف تشکیلاتی برای جذب حداقل 300 عضو هیات علمی از وزارت بهداشت، تعریف می شود تا در آزمون‌های بعدی بتوان این تعداد اعضای هیات علمی را استخدام کرد. در حال حاضر 540 نفر عضو هیات علمی به صورت رسمی، رسمی‌ آزمایشی، پیمانی یا تعهد خدمت در دانشگاه وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha