امروزه با مراجعه زیاد دختران 13 تا 18 ساله مبتلا به کیست تخمدان مواجه هستیم که ترس از سرطان ، مادران این افراد را نگران میکند.

افزایش کیست تخمدان در دختران 13 تا 18 ساله
سلامت نیوز : دکتر مریم پوررضا رئیس انجمن متخصص زنان و زایمان کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه امروزه با نگرانی مادران برای دختران 13 تا 18 ساله مبتلا به کیست تخمدان که باشکایت از دردهای زیر دل و قائدگی های نامرتب به کلینیک مراجعه می کنند مواجه هستیم گفت : ترس از سرطان این مادران را بیشتر نگران میکند که در ابتدا باید با صحبت آنها را از نگرانی رهانید و سپس مصرف یک دوره قرص جلوگیری را تجویز نمود .

وی با اشاره به اینکه پس از مصرف یک ماهه قرص جلوگیری با سونوگرافی اگر کیست از بین رفته باشد که معضل تمام شده ولی اگر باقی بود باید اقدامات درمانی جدی تری مانند هورمون تراپی و ادامه مصرف قرص جلوگیری به مدت چند ماه را تجویز و در ادامه بررسی مجدد را در نظر داشت .

رئیس انجمن متخصص زنان و زایمان کشور تصریح کرد : با توجه به اینکه این کیست ها به درمان مقاوم بوده و از بین نمی روند باید به فکر کیست های آندومتریوزی یا شکلاتی باشیم زیرا این کیست ها با مصرف قرص جلوگیری از بین نرفته و برای تائید تشخیص باید لاپاراسکوپی شوند که در ادامه برداشت نمونه از تخمدان و تشخیص با پاتولوژی تایید شود که نسبت به درجاتی که این مشکل آندومتریوز دارد درمان طبی شود.

20 درصد افراد مبتلا به آندومتریوز ، نازایی دارند

وی با بیان اینکه این مشکل خاصیت عودکنندگی و تهاجم گسترش دارد تصریح کرد : مشکل بزرگ در این عرصه نازایی است که برای جلوگیری از ایجاد این مشکل در آینده ، این افراد باید به طور جدی تحت درمان قرار گیرند .دکتر پوررضا یادآور شد : هر چند در این حوزه سرطانهای تخمدان را نمیتوان رد کرد ولی لاپاراسکوپی و بررسی مارکرهای کمک کننده هستند .

وی با اشاره به اینکه به طور کلی آندومتریوز درمان قطعی ندارد و هر از گاهی عود می کند اظهار کرد: درمان قطعی در خانمهای بالای 40 سال و افرادی که دیگر تمایلی به بچه دار شدن ندارد انجام می شود که لوله ها ، رحم و تخمدان ها برداشته می شود .

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه این افراد اکثرا بعد از ازدواج در صورت نازایی باید به سمت لقاح آزمایشگاهی ( IVF ) بروند خاطرنشان کرد : به طور کلی 20 درصد افراد مبتلا به آندومتریوز ، نازایی دارند ولی امروزه با روشهایی مانند  IVF درمان پذیر هستند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha