سلامت نیوز : اگر زنان توانمند و آگاه باشند و حمایت‌های قانونی از آنها وجود داشته باشد به دنبال راه‌حل‌های منطقی می‌روند و به سراغ شوهرکشی که این روزها از آن بسیار صحبت می‌شود نمی‌روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ زنان و موقعیت آنها در جامعه امروزی، نقش مادران و دختران در خانواده با توجه به تحولات اجتماعی، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری آنها و ... از مباحث چالش‌برانگیزی است که با توجه به نو بودن بسیاری از ابعاد آن در جامعه ما، نیازمند گفتگو و ارائه نظرات کارشناسی درباره آن است.

در همین زمینه، میزگردی با عنوان «تحلیل موقعیت زن ایرانی در خانواده؛ آسیب‌زایی یا آسیب‌پذیری» با حضور فروزنده صالحی جمعیت‌شناس و دکتر حسین آقاجانی مرسا جامعه‌شناس در انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار شد.

در این نشست، فروزنده صالحی با اشاره به نرخ بالای افسردگی در بین زنان متاهل و میزان زیاد طلاق حتی در ازدواج‌های سنتی، بر نقش نهاد خانواده در تاثیری که به ویژه روی زنان دارد تاکید کرد.

صالحی به افزایش طلاق در سال‌های اخیر اشاره کرد و با اظهار این که این مساله باعث شده است تا افراد به آسیب‌های خانواده توجه کنند، گفت: جامعه ایران مردسالار است و از منظر جامعه‌پذیری جنسیتی می بینیم که دو جنس را به گونه‌ای متفاوت تربیت می‌کند و حاصل این تربیت زنی نگران، نیازمند، نادان و ناتوان است و نمی‌دانم دو عضوی که شرایط متفاوتی را برای تربیت طی کرده‌اند، چگونه می‌توانند زیر یک سقف قرار بگیرند؟

این استاد دانشگاه با بیان این که از نگاه جامعه‌پذیری جنسیتی موفق عمل نکرده‌ایم و شکاف‌های جنسیتی زیادی بین زنان و مردان به چشم می‌خورد، گفت: بر طبق آخرین آمار درباره شکاف جنسیتی، ایران در رتبه 127 از 135 کشور قرار دارد یعنی شکاف جنسیتی زیادی به چشم می‌خورد که قابل تامل است.

او به تعریفی که در جامعه ما از نقش زنان وجود دارد اشاره کرد و گفت: از مهمترین نقش‌هایی که برای زنان تعریف می‌شود خانه‌داری و بچه‌داری است به طوری که با تاکید بیش از اندازه روی این نقش‌ها و ارائه آنها به صورت الگوهای افراطی، زنان را از شرکت در جامعه محروم می‌کنیم و میزان تعامل آنها را با اجتماع پایین می‌آوریم که به این صورت آگاهی آنها پایین می‌آید. هرچند بسیاری معتقدند اگر زنان از خانه هم بیرون بیایند با توجه به مردسالاری که در نظام‌های آموزش و اشتغال حاکم است، آنها فقط شامل یک جابجایی فیزیکی می‌شوند و چندان دردی دوا نمی‌شود.

صالحی با بیان این که هنجارها عدم تصمیم‌گیری را به زن تحمیل می‌کنند، گفت: با مقرر کردن نقش‌های از پیش تعیین شده که نقش نان‌آوری در آنها نیست، به دختران گفته می‌شود نیازی نیست تحصیل کنند، پس از آن فقدان امنیت اقتصادی باعث می‌شود اقتدار مرد زیاد شود و ناهنجاری‌هایی را به دنبال داشته باشد که خشونت یکی از این ناهنجاری‌هاست. شوهرکشی یکی از پدیده‌هایی است که جدیدا بسیار درباره آن صحبت می‌شود و باید در نظر داشت که این آسیب به طور مستقیم با موقعیت زن ارتباط دارد. زنان شوهرانشان را می‌کشند به این دلیل که ناتوان یا نادان هستند و تنها کاری که برای رهایی از آزار شوهرانشان به ذهنشان می‌رسد همین است در حالی که اگر زنان توانمند و آگاه باشند و حمایت‌های قانونی از آنها وجود داشته باشد به دنبال راه‌حل‌های منطقی می‌روند و به سراغ این روش نمی‌روند.

او در ادامه به افسردگی زنان اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارها بیش از 25 درصد زنان دچار انواع افسردگی و اضطراب هستند و این در حالی است که احتمال زیادی وجود دارد که این آمار در واقعیت بیشتر از این عددها باشد که نگران‌کننده است.

این جمعیت‌شناس به تابو بودن مسائل جنسی برای زنان هم اشاره کرد و ادامه داد: برای زنان و مردان الگوهای رفتاری متضادی در حوزه جنسی ساخته می‌شود. مسائل جنسی برای زن در حکم تابو هستند و نباید از آنها عبور کنند در حالی که برای مردان چنین نیست. زن‌های ایرانی زندگی جنسی مناسبی ندارند و بسیاری از طلاق‌هایی که صورت می‌گیرد به این دلیل است و حتی طلاق‌های زیادی وجود دارند که رسمی نیستند بلکه طلاق عاطفی هستند و زن و شوهرها صمیمیتی با هم ندارند.

صالحی به نقش نهادهای اجتماعی، سیاسی، خانواده و آموزش در آسیب‌زا و آسیب‌پذیر شدن زن اشاره کرد و گفت: این نابرابری‌ها را در سطوح گوناگونی شاهدیم؛ چه در مواد قانونی چه در رسانه‌ها و چه در خانواده‌ها و تفاوتی که بین فرزندان دختر و پسرشان قائلند که همه این نابرابری‌ها می‌توانند اثرات نامطلوب شخصی، خانوادگی و در نهایت اجتماعی به جا بگذارند.

شناخت دقیقی از خانواده ایرانی نداریم

در ادامه این نشست، دکتر حسین آقاجانی مرسا مشکلات پیش آمده در زمینه خانواده را ناشی از این دانست که در حوزه‌های اجتماعی فیلسوف نداریم.

این جامعه‌شناس با بیان این که گفتگوها پیرامون برابری زن و مرد، کشمکش‌هایی است که امروزه بسیار شاهد آن هستیم، گفت: این‌ها به این دلیل است که ما در حوزه‌های اجتماعی‌مان فیلسوف نداریم و تا زمانی که در این حوزه‌ها اندیشمند نداشته باشیم گره‌ای از مشکلات اجتماعی‌مان باز نمی‌شود.

او همچنین به نبودن آمار درست در زمینه آسیب‌های اجتماعی به ویژه مسائل مربوط به خانواده و ازدواج و علل گوناگون طلاق اشاره کرد و ادامه داد: حتی ما که در این عرصه فعالیت می‌کنیم به آمار دقیقی دسترسی نداریم و این باعث شده نسبت به خانواده ایرانی شناخت درست و دقیقی نداشته باشیم بنابراین نتوان برای آسیب‌ها، راه‌حل‌های مناسب پیدا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha