شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 64403
سلامت نیوز : باز آلودگی هوای تهران از مرز هشدار گذشت؛ باز تهران تعطیل شد؛باز پلیس راهور طرح‌های ویژه‌ای را به كار گرفت و این بار طرح زوج و فرد از در خانه‌ها اجرا شد، باز هزاران خودرو جریمه شد و آلودگی شهر نه تنها كمتر نشد، بلكه شاخص‌های نشان‌دهنده آلودگی هوا بالاتر از همیشه ایستاد، دیگر برای شهروندان تهرانی خواندن و شنیدن اخبار درباره آلودگی هوا عادی شده است، آنقدر روزنامه‌ها و نشریه‌های مختلف درباره آلودگی هوا نوشته‌اند كه دیگر همه از ضرر و زیانی كه این آلودگی به وجود می‌آورد باخبرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ همه می‌دانندكه سالانه حدود 5000 نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند یا كمتر شخصی است كه نداند ضرر و زیان تعطیلی تهران در هر روز بیشتر از 350 میلیارد تومان است، اما در این میان تنها چیزی كه هر شهروند عاقلی را به فكر وا می‌دارد این است؛ چرا با این‌كه همه از آلودگی هوا و مشكلات آن می‌دانند، هر سال نسبت به سال‌های گذشته این مشكل پررنگ‌تر می‌شود.

امروز هم كه اوج آلودگی هوا اعلام شده، اولین و آخرین باری نیست كه تهران و كلانشهرهای دیگر كشورمان به دلیل مشكل آلودگی هوا تعطیل و نفس كشیدن برای شهروندان مشكل می‌شود.

چند سال پیش یعنی سال 1383 رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص هوای تهران گفت: با وجود موفقیت‌های برنامه جامع كاهش آلودگی هوای تهران همچنان انتظار داشتن روز پاك خیلی زود است.

در سال 88 هم تعطیل شدن تهران به دلیل آلودگی هوا باعث ایجاد مشكل در سامانه 118 شد؛ در آن سال مدیر روابط عمومی‌شركت مخابرات گفت:اختلال ایجاد شده در این سامانه به‌دلیل تعطیلات ناگهانی ناشی از آلودگی هواست، چراكه 30 درصد از پرسنل این سازمان در محل كار خود حاضر نشده‌اند.

اگر بخواهیم چند سال گذشته را مرور كنیم باید به صحبت‌های رییس فراكسیون محیط زیست هم اشاره كنیم. او در سال 89 ضرر و زیان هر روز تعطیلی تهران را برابر با 350 میلیارد تومان اعلام كرد. جالب است بدانید كه در همین سال مدیر سازمان انتقال خون كشورمان هم گفت، تشدید آلودگی هوا به بستری شدن بیماران بیشتری در بیمارستان‌ها منجر شده و در نتیجه به خون بیشتر نیاز است.

او گفت تعطیلات غیرقابل پیش‌بینی باعث كاهش ذخیره خون در كشور می‌شود.

تاریخچه آلودگی هوای كشورمان آنقدر طولانی است كه در این مقاله نمی‌گنجد، اما همین را هم اضافه كنیم كه در سال‌های 89 و 90 هم آلودگی هوا سبب تعطیلی مدارس شد و دانش‌آموزان برای چند روز از درس و مشق خود عقب افتادند.

شاخص بهتر شده است

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در خصوص چند و چون آلودگی هوای پایتخت به جام‌جم می‌گوید: ماجرای آلودگی هوای تهران داستانی طولانی دارد و از سال 84 تا به امروز، اقدام مثبتی در این خصوص انجام نشده است.

به گفته رشیدی، برای استاندارد سازی و ارتقای كیفیت خودرو‌ها كمتر كاری انجام شده برای همین اوضاع آلودگی هوا هر سال نسبت به سال گذشته بدتر می‌شود.

یوسف رشیدی درباره تعطیلی به عنوان راهكاری برای مقابله با آلودگی هوا هم می‌گوید: تعطیلی تنها مُسَكِن است و مانند این است كه دارویی آرامبخش را به بیماری سرطانی بخورانیم. برای رفع مشكل آلودگی هوا باید كارهای اساسی صورت گیرد، مانند از رده خارج كرده خودروهای فرسوده، استانداردسازی موتورسیكلت‌ها و بهبود خودرو‌های دیزلی.وی می‌گوید: آلودگی هوا در سراسر شهر تهران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب وجود دارد و فقط در قسمت‌هایی كه از ترافیك به دور است، امكان دارد آلودگی كمی كمتر باشد. او درباره میزان آلودگی هم می‌گوید: روز جمعه (دیروز) شاخص از 150 به 137 كاهش پیدا كرده است و پیش‌بینی می‌كنیم شنبه هم به این شكل بماند.

ادامه طرح زوج و فرد از در منازل تا اطلاع ثانوی

پلیس راهور هم برای كاهش آلودگی هوای تهران طرح ویژه‌ای را اجرا كرد تا با كم كردن تردد خودرو‌ها از میزان آلودگی هوا كم شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، روز گذشته از توقیف 2000 خودروی آلاینده و جریمه شدن 65 هزار خودرو در طرح زوج و فرد از در منازل خبر داد و به ایسنا گفت: در عین حال از زمان اجرای سراسری طرح زوج و فرد در پایتخت، 65 هزار خودروی متخلف جریمه و 300 هزار راننده نیز تذكر گرفتند.

به گفته سردار رحیمی، طرح زوج و فرد خودروها از امروز(شنبه) تا اطلاع ثانوی از در منزل اجرا می‌شود و ماموران پلیس به‌طور جدی با خودروهای متخلف برخورد می‌كنند. به این ترتیب خودروها از امروز براساس رقم سمت راست پلاك خود در روزهای زوج یا فرد می‌توانند در سطح شهر تهران و داخل محدوده زوج و فرد تردد كنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران افزود: خودروهای دارای مجوز طرح ترافیك بدون توجه به رقم پلاكشان در تمام سطح شهر اجازه تردد خواهند داشت و ساعت اجرای طرح زوج و فرد در پایتخت از 6 و 30 دقیقه صبح تا 19 و طرح ترافیك از 6‌و30 تا 17 است.

رحیمی از جریمه خودروهای متخلف به ازای هرساعت 200 هزار ریال خبر داد و درخصوص آمار برخورد با خودرو‌های آلاینده و دودزا خاطرنشان كرد: از ابتدای دی تاكنون 3600 دستگاه خودرو به دلیل دودزا بودن، آلایندگی و نداشتن معاینه فنی اعمال قانون یا توقیف شد كه از این تعداد حدود 2000 دستگاه خودروی آلاینده روانه پاركینگ شده و طرح تشدید برخورد با خودروهای آلاینده و دودزا همچنان ادامه دارد.

راهكار عملی

از زمانی كه مسوولان به ضرر و زیان آلودگی هوا پی بردند، راهكارهایی را ارائه كرده و به كار گرفتند كه هیچ كدام آن‌طور كه باید و شاید جوابگو نبوده است، برای نمونه مدتی قبل با استفاده از هواپیماهای شركت هواپیمایی خدمات وزارت جهاد كشاورزی آسمان تهران را آب‌پاشی كردند.

در این طرح هواپیما‌ها تا ارتفاع صد متری به زمین نزدیك می‌شدند تا با پاشیدن آب، ذرات معلق و آلاینده تهران را پاك كنند، اما این طرح موفق نبود، برای همین كنار گذاشته شد.

درباره تعطیل كردن شهر هم به گفته یكی از كارشناسان این طرح به 50 سال پیش تعلق دارد، برای همین بهتر است به جای چنین راه‌حل‌هایی مسئولان برای به حداقل رساندن آلودگی هوا چه در خودروها و چه در سوخت تلاش كنند و راهكارهای مناسبی را در این خصوص به كار بگیرند، برای نمونه كشورهای دیگری هم تا به حال با این مشكل روبه‌رو بوده‌اند، اما آنها با به‌كار گرفتن راهكاری درست، موفق شده‌اند این آلودگی را به حداقل برسانند.

تجربه دیگر كشورها

اگر بخواهیم درباره آلودگی‌های هوا در انگلستان حرف بزنیم، باید به سال 1952 اشاره كنیم، از پنجم تا نهم دسامبر در این سال وارونگی دما در لندن باعث شد آلودگی آنقدر شدید شود كه 4000 نفر جان خود را از دست بدهند یا در هجدهم ژوئن 1970 ساكنان توكیو یكی از آلوده‌ترین روزهای شهر خود را تجربه كردند.

در این روز آلودگی هوا سبب شد كه 6000 نفر از شهروندان این كلانشهر به دلیل مشكلات تنفسی در بیمارستان بستری شوند. تا به حال كشورهای زیادی با آلودگی هوا دست به گریبان بوده‌اند، اما كارشناسان آنها راهكارهای مناسبی را برای حل این مشكل به كار گرفته و توانستند مانع تكرار چنین مشكلاتی شوند، برای همین بهتر است حالا كه مشكل آلودگی تهران قرار است در مجلس بررسی شود، مسئولان حداقل با الگوبرداری درست از این كشور‌ها راهكار مناسبی ارائه كنند.

قانون و آلودگی هوا

مهرداد لاهوتی، نایب‌ رییس فراكسیون محیط زیست مجلس نیز درخصوص مشكل آلودگی هوای تهران به ایسنا گفت: قانون راهكارهای بلندمدت مقابله با آلودگی هوا را تعیین كرده است و جای انتقاد است كه چرا این راهكارهای اساسی دنبال نمی‌شود.

این در حالی است كه علاوه بر افزایش مبتلایان به تنگی تنفس و ناراحتی‌های تنفسی، سالانه حدود 4700 نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، این آمار بسیار تكان‌دهنده است، ضمن این‌ كه در كنار این آسیب‌های جانی، آسیب‌های اقتصادی زیادی هم به جامعه از این طریق تحمیل می‌شود.

لاهوتی افزود: طبق قانون برنامه چهارم، 75 درصد جابه‌جایی‌ها در تهران و دیگر كلانشهرها باید با حمل و نقل عمومی صورت گیرد كه 30 درصد از جابه‌جایی مسافر باید توسط مترو انجام شود. در حال حاضر از این 75 درصد، حداكثر 40 تا 45 درصد محقق شده و از 30 درصد جابه‌جایی مسافر توسط مترو هم شش تا هفت درصد تحقق یافته است.

نایب ‌رییس فراكسیون محیط زیست مجلس بیش از 80 درصد آلودگی هوا را ناشی از خودروها دانست و گفت: یكی از تدبیرهایی كه در قانون برای مقابله با آلودگی هوا صورت گرفته، تقویت حمل و نقل عمومی است.

در قانون همچنین پیش‌بینی شده كه فقط 25 درصد از خودروهای شخصی استفاده شود. مردم اگر مطمئن باشند حمل و نقل عمومی سرویس‌دهی خوبی دارد حتما از خودروی شخصی استفاده نمی‌كنند.

وی تصریح كرد: ما همچنین در بحث سوخت باید استاندارد یورو 4 را رعایت می‌كردیم، در حالی كه هنوز در یورو 2 هستیم. خودروسازان هم می‌گویند اول باید سوخت یورو 4 موجود باشد تا خودروها بر این اساس تولید شود. وی در پایان از تشكیل جلسه فراكسیون محیط زیست در هفته آینده برای بررسی موضوع آلودگی هوای پایتخت و برخی كلانشهرها خبر داد.

جزئیات تصمیمات كارگروه آلودگی هوا

جزئیات مصوبات جدید كارگروه ملی و كمیته هماهنگی مواقع اضطرار استان تهران اعلام شد. اجرای محدودیت طرح زوج و فرد از در منازل و ممنوعیت فروش طرح روزانه ترافیك از امروز تا اطلاع ثانوی و استفاده نیروگاه‌ها و كارخانه‌ها از سوخت گاز به جای مازوت از مصوبات این كارگروه است.

علاوه بر این كه همه تمرینات ورزشی و مسابقات ورزشی استان تهران از روز جمعه گذشته تا دوشنبه هجدهم دی لغو شده است.

علاوه بر این تصویب شد كه تمامی مراكز آموزش عالی، دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، نهادها و موسسات دولتی و عمومی و بانك‌ها امروز تعطیل باشد. البته مسوولان بانك‌ها موظف شدند نسبت به ایجاد شعب كشیك برای امروز اقدام كنند و تصویب شد كه تمامی مراكز درمانی، اورژانس و آتش‌نشانی فعال و دایر باشد.

توصیه‌های زیر را جدی بگیرید

* سالمندان،كودكان و افرادی كه بیماری قلبی و ریوی دارند، از ترددهای غیرضروری در سطح شهر خودداری كنند.توجه كنید كه نوزادان به دلیل این‌كه دستگاه تنفسی‌شان كامل نشده، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

* بهتر است ورزشكاران در روز‌هایی كه هوا آلوده است، از تمرین‌های ورزشی اجتناب كنند، زیرا فعالیت‌های ورزشی باعث تنفس بیشتر و در نتیجه ورود سموم بیشتر به بدن می‌شود.

* چنانچه شرایط سفر به مناطقی كه هوای سالم دارد، برایتان مهیاست، این فرصت را از دست ندهید.

* زمانی كه هوای تهران در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد، هیچ‌كدام از ماسك‌های معمولی جلوی ورود هوای آلوده به ریه‌های شما را نمی‌گیرد.

* مصرف آبمیوه‌های طبیعی و لبنیات تازه مانند شیر می‌تواند به دفع سمومی كه از طریق آلودگی هوا جذب بدن می‌شود، كمك كند.

* به‌كار گیری دستگاه بخور در محل كار یا خانه برای مقابله با آلودگی هوا مفید است.

* برای جلوگیری از غلیظ شدن خون از خوردن موادی مانند گوشت قرمز، عدس، لوبیا چیتی وآرد سفید بپرهیزید و در صورت امكان میوه‌هایی مانند پرتقال و لیمو شیرین كه حاوی ویتامین C است، مصرف كنید.

* استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا می‌تواند گزینه مناسبی برای مقابله با آلودگی هوا باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha