شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 64406
سلامت نیوز : امروز شنبه شانزدهم دی ماه سومین روزی است که طی دو ماه گذشته تهران به علت آلودگی هوا تعطیل می‌شود و مسئولان از مردم به ویژه کودکان و کسانی که بیش از بقیه در معرض خطر قرار دارند می‌خواهند در خانه بمانند، درخواستی که کمتر به آن جامه عمل پوشانده می‌شود،

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ سوالی که هر بار بعد از اعلام تعطیلی از سوی مسئولان استانداری ذهن خیلی‌ها را به خودش جلب می‌کند این است که آیا تعطیل کردن ارگان‌ها و نهادهای دولتی راه حل مناسبی است؟ البته کسانی که خود این تصمیم را می‌گیرند ازعان می‌کنند که متاسفانه فعلا این تنها کاری است که از دستمان بر می‌آید، یکی از این افراد مرتضی تمدن استاندار تهران است که پنج شنبه هنگام اعلام تعطیل بودن تمام نهادهای دولتی گفت با توجه به اینکه تا روز دوشنبه هوای آلوده پایدار خواهد بود تعطیل کردن مراکز دولتی تنها کاری است که از دستمان برمی آید.

شاید این حرف کمی منطقی به نظر برسد اما مسئله‌ای که آقایان باید به یاد داشته باشند این است که اولا چرا بعد از گذشت این همه سال و تصویب طرح‌های بزرگ و کوچک جلوگیری از آلودگی باز هم این تنها کاری است که از دستتان ساخته است؟ و ثانیا مطمئن هستید که تعطیل اعلام کردن مدارس و ادارات دولتی به نفع سلامتی مردم است؟ اگر پاسختان به این سوال مثبت است لطفا در روزهایی که بنا به تصویب شما تعطیل اعلام شده‌اند سری به مراکز خرید، پارک‌ها، سینماها و... بزنید.
واقعا فکر می‌کنید این روز‌ها مردمی که به خاطر مشغله زیاد و زندگی پرسرعت وقت سر خاراندن ندارند به محض اینکه تعطیلاتی به دست بیاورند آن را صرف استراحت و در خانه ماندن می‌کنند؟ پاسخ این سوال منفی است، البته ممکن است سبک شدن ترافیک صبح گاهی را به فال نیگ بگیرید و فکر کنید مردم در خانه مانده‌اند اما باید گفت تعطیلی تنها به خواب صبح بسیاری از مردم کمک کرده است و خیلی از آن‌ها به محض بیدار شدن در ساعات بعدی به سراغ کارهای عقب افتاده خود می‌روند و یا عصر‌‌ همان روز را که آلوده‌ترین ساعت روز است بیرون از خانه می‌گذرانند.

مسئله بعدی که بد نیست به آن توجه داشته باشید این است که حتی اگر مسئولان فکر می‌کنند با این کار مردم را به خانه ماندن ترغیب کرده و آن‌ها را از خظر تنفس هوای آلوده نجات داده‌اند به این فکر نکرده‌اند که آیا کسانی که در مراکز خصوصی، بانک‌ها و مراکز اورژانس کار می‌کنند و تعدادشان هم اصلا کم نیست نیاز به هوای پاکیزه دارند؟ بد نیست بدانید طبق آخرین آمار منتشر شده بیش از دو میلیون نفر در تهران شاغل به مشاغل خصوصی هستند (البته این آمار چندان هم جدید نیست) و چند هزار نفر هم در بانک‌ها و بیمارستان‌ها مشغول کار هستند، کسانی که سهمشان از تعطیلی روزهای آلوده تنها نماندن در ترافیک صبح گاهی و نگرانی مادران شاغلی است که کودک خردسالشان به خاطر تعطیلی مدرسه در خانه مانده‌اند و آن‌ها باید سر کار حاضر باشند.

بنابر این به نظر می‌رسد تعطیل اعلام کردن روزهای آلوده بیشتر از اینکه به نفع سلامتی مردم باشد به مسئولان کمک می‌کند که نشان دهند چندان هم نسبت به آلودگی هوا بی‌تفاوت نیستند و به هر حال یک کارهایی از دستشان بر می‌آید. اگرچه با هزینه‌هایی که یک روز تعطیلی به کشور تحمیل می‌کند می‌توان کارهای اساسی زیادی برای رفع آلودگی هوا انجام داد.

بنا بر برخی آمار‌ها تنها خسارت اقتصادی چند روز تعطیلی در تهران به غیر از خسارت‌های ناشی از بیماری‌ها حدود ۷ میلیارد دلار است در حالی که با یک هفتم این رقم یعنی یک میلیارد دلار می‌توان نسبت به اجرای راهکارهای پیش گیری از آلودگی هوا نظیر توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی، خروج سریع خودروهای فرسوده، ارتقای فنی خودرو‌ها، بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی و... اقدام کرد که حتی صرفه جویی در منابع را برای کشور در پی خواهد داشت.
لاهوتی نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در این رابطه می‌گوید: ‌ «طبق قانون برنامه چهارم، ۷۵ درصد جابه‌جایی‌ها در تهران و دیگر کلانشهر‌ها باید با حمل و نقل عمومی صورت گیرد که ۳۰ درصد از جابه‌جایی این مسافر باید توسط مترو انجام شود. در حال حاضر از این ۷۵ درصد، حداکثر ۴۰ تا ۴۵ درصد محقق شده و از ۳۰ درصد جابه‌جایی مسافر توسط مترو هم ۶ تا ۷ درصد تحقق یافته است.»

اکنون نرخ هر لیتر بنزین و کیفیت حمل و نقل عمومی، برخورداران از خودروی شخصی را مجاب نمی‌کند تا قید هزینه‌های استفاده از خودروی شخصی را بزنند و همچنان حاضرند ترافیک خیابان‌های پایتخت را تحمل کنند، اما با خودروی شخصیشان تردد کنند. این در حالی است که خودروهای شخصی و کیفیت سوخت مورد استفاده اتومبیل‌ها از سوی مسوولان به عنوان یکی از عوامل آلودگی هوا عنوان شده است. در این باره یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته است: «بنا بر تحقیقاتی که صورت گرفته امروزه در حال حاضر بالغ بر ۷۰ درصد از آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهایی است که نه سوخت استاندارد مصرف می‌‌کنند و نه خودشان از استانداردهای لازم برخوردارند.»

در پایان به نظر می‌رسد اگرچه شنیدن خبر تعطیلی مدارس و ارگان‌های دولتی خیلی‌ها را خوشحال می‌کند اما این کار نه تنها دوای درد هوای آلوده تهران نیست و مردم را در خانه نگه نمی‌دارد بلکه خسارت‌های جبران ناپذیری به اقتصاد مملت وارد می‌کند و از طرفی فشار ناشی از کم کاری مسئولان را از دوششان بر می‌دارد تا با خیال راحت تا وقوع بحرانی دیگر منتظر بمانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha