سلامت نیوز : یک متخصص طب کار با بیان اینکه بیشترین حوادث منجر به فوت بعد از تصادفات رانندگی، مربوط به صنعت ساخت و ساز و کارگاه های ساختمانی است، گفت: زمانی که حادثه ای رخ می دهد اغلب توجه معطوف به فرد حادثه دیده می شود و معمولا علت بروز حادثه و بررسی عوامل جهت جلوگیری از تکرار حادثه به فراموشی سپرده می شود.

دکتر خسرو صادق نیت در گفت و گو با ایسنا  با اشاره به اینکه قوانین بسیار خوبی در کشور برای حفط و ارتقاء سلامت شاغلین وجود دارد که در برخی ارگان ها و مشاغل به شکل مطلوبی اجرایی شده است، بیان کرد : هم اکنون وزارت راه در اجرای فراگیر و علمی معاینات تخصصی و همچنین آموزش رانندگان حرفه ای فعالیت موفقی داشته و این اقدامات در کاهش حوادث رانندگی موثر بوده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران رعایت استانداردهای محیط کار و از جمله کنترل و کاهش عوامل آسیب رسان شغلی را مهمترین اصل برای حفظ سلامت و ایمنی محیط کار دانست و افزود: در صورتی می‌توان کارگر سالم داشت که کارگر و کارفرما عوامل خطر محیط شغلی را شناسایی کنند و بتواند نسبت به مواجهه با آن ها اقدامات پیشگیرانه را انجام بدهند و البته مراجع قانونی نیز باید بر اجرای این مهم نظارت جدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه درصد مهمی از حوادث شغلی منجر به فوت مربوط به صنعت ساخت و ساز و کارگاه های ساختمانی است، اظهارداشت: زمانی که حادثه ای رخ می دهد نظر افراد بیشتر معطوف به شخص حادثه دیده می شود و معمولا توجهی به علت حادثه و بررسی مشکلات برای جلوگیری از تکرار حادثه نمی شود.

این متخصص طب کار یکی دیگر از راهکارهای کاهش حوادث ناشی از کار را ایجاد یک مدیریت صحیح و کارا در پیشگیری و کنترل این حوادث عنوان کرد و افزود: با یک مدیریت پویا می توان سطح ایمنی در محیط کار را افزایش داد و به تبع آن بروز حوادث را کاهش داد.

دکتر صادق نیت با بیان اینکه سیستم های قانونی و نظارتی موجود در کشور در رابطه با حمایت از حادثه دیده توانمند است گفت: در صورت ثبت صحیح و گزارش به مراجع قانونی قابلیت پیگیری و احقاق حق مصدومین وجود دارد و مشکل معمولا مواقعی بروز می کند که حوادث گزارش نمی شوند و کارگران سال ها بعد و معمولا وقتی با کارفرما دچار اختلاف می شوند به یاد پیگیری مشکل خود می افتند که در آن زمان جمع آوری مستندات بسیار مشکل خواهد بود.

این متخصص طب کار با تاکید بر اینکه اغلب سوانح قابل پیش بینی و پیشگیری است افزود: وقوع حوادث نشان دهنده نواقص عملکرد ما است بنابراین پس شناسایی عوامل خطر وانجام اقدامات لازم به منظور رفع نواقص وعدم تکرار سوانح مشابه مهمترین اقدام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha