رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: 400 میلیون تومان اعتبار به عنوان یارانه مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست در 12 شهرستان استان محروم کشور درنظر گرفته شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر ، دکترابوالحسن فقیه صبح امروز در نشست خبری به برنامه های سازمان بهزیستی در سال جاری اشاره کرد و افزود: مبلغ 8 میلیارد تومان برای ساخت مسکن زنان سرپرست خانوار درنظرگرفته شده است و برای بازتوانی و توانمندسازی زنان آسیب دیده اجتماعی نیز 800 میلیون تومان هزینه خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه در سال جاری با اعتباری بیش از یک میلیارد تومان در بحث معضل تهیه مکان و اجاره مکان گروه‌های همیار کمک می ‌شود، گفت: همچنین 34 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار روستایی با پرداخت دو سوم حق بیمه از سوی دولت و یک سوم از سوی سازمان بهزیستی بیمه تامین اجتماعی می ‌شوند

وی در خصوص ساماندهی کودکان کار و خیابانی نیز گفت: با 2 میلیارد تومان اعتبار این امر صورت می گیرد .

رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد : 400 میلیون تومان اعتبار برای یارانه مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست در 12 شهرستان استان محروم کشور لحاظ شده و برای درمان معتادان در مراکز ترک اعتیاد دو میلیارد تومان و کمک به درمان افراد دارای TS تحت پوشش سازمان بهزیستی، شامل جراحی، مددکاری، روانشناسی و غیره نیز یک میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

فقیه ادامه داد: 6 میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد و تقویت اورژانسی اجتماعی در استان‌ها اختصاص داده شده است و همچنین خط 123 کودک آزاری در استان‌های تهران،‌ فارس، خوزستان، مشهد، اصفهان، گیلان، هرمزگان و شهرستان کرج راه‌ا ندازی و در استان‌های یزد، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان در هفته دولت افتتاح و در استان‌های زنجان، لرستان، بوشهر تا پایان شهریور ماه امسال راه‌اندازی و در سایر استان‌ها در شش ماهه دوم امسال دستگاه‌های لازم خریداری می‌ شوند.

وی از اختصاص 9 میلیارد تومان برای ارائه یک وعده غذای گرم در روستا مهدها خبر داد و گفت: 140 هزار کودک از طریق روستامهدها تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند که در راستای کاهش سوء تغذیه یک وعده غذای گرم به این کودکان ارائه شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه د رحال حاضر سه هزار روستا مهد وجود دارد افزود: قرار است 600 روستا مهد دیگر تا پایان امسال به این تعداد افزوده شود.

فقیه از اختصاص 470 میلیون تومان کمک هزینه تحصیلی دانشجویان آسیب دیده خبر داد و گفت:  برای تقویت مراکز نگهداری آن‌ها نیز 680 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به رشد اعتبارات سازمان بهزیستی در سال جاری و مقایسه آن با سال 83 اظهار داشت : اعتبارات ملی سازمان بهزیستی بدون در نظر گرفتن متمم بودجه در سال 83 ، 70 میلیارد تومان بود که این رقم در سال جاری به 380 میلیارد تومان رسیده است، اعتبارات این سازمان حدود 600 درصد نسبت به سال 83 رشد داشته است.

وی ادامه داد : دولت پیشنهاد اختصاص یک ‌هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی را داده که گفته شده 200 میلیارد تومان از مبلغ یاد شده، برای بیمه زنان سرپرست خانوار اختصاص پیدا می کند ، البته این لایحه به مجلس شورای اسلامی رفته و سهم سازمان بهزیستی از محل صرفه‌جویی بنزین در آنجا مشخص می ‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی در خصوص بیمه زنان خانه دار نیز گفت: پیشنهاد تشکیل صندوق بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار نیز در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است.

فقیه در این نشست از گسترش شرکت‌های خصوصی برای حمل و نقل معلولان خبر داد و گفت: در این باره در حال رایزنی هستیم و یک شرکت خصوصی نیز آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده و می‌خواهد وارد جرگه حمل و نقل معلولان شود.

وی در خصوص صدور کد ملی برای افراد تحت پوشش افزود: یک میلیون و 730 هزار نفر از افراد تحت پوشش، دارای کد ملی تایید شده بوده و حدود 200 هزار نفر از مددجویان نیز دارای مغایرت‌های شناسنامه ‌ای و هویتی با مشخصات درج شده در کارت ملی هستند که با تشکیل خط آنلاین بین سازمانهای ثبت احوال و بهزیستی پذیرش مددجویان بر اساس کد ملی صورت می‌ گیرد .

وی تصریح کرد : مددجویان برای دریافت هر نوع خدمتی نیازمند استخراج کد ملی توسط سازمان ثبت احوال هستند. همچنین با انجام این کار همپوشانی‌ها و موازی‌ کاری‌ها بین دستگاه‌های حمایتی رفع می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی از مناسب سازی حدود 30 درصد از محیط‌های اداری برای معلولان خبر داد و گفت: این رقم در مورد محیط‌های شهری پایین ‌تر است. همچنین در امر مناسب‌سازی استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و ایلام در شرایط مناسب و از میان وزارتخانه‌ها، سازمان‌های وابسته به وزارت رفاه و تامین اجتماعی و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با 40 درصد در راس قرار دارند در این زمینه گزارشی نیز برای ارائه به وزیر رفاه آماده شده است.

فقیه به رشد 23 درصدی یارانه مراکز نگهداری معلولان در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل آن که در سال گذشته یارانه این مراکز هیچ رشدی نداشته است ، کمبودهای این مراکز را جبران خواهد کرد و یارانه‌های مربوطه پس از ابلاغ به مراکز پرداخت می‌شود.

وی  گفت: طی دو سال گذشته 40 هزار مددجوی پشت نوبتی و در جرگه حمایت‌های سازمان بهزیستی قرار گرفته ‌اند. .

فقیه به وجود 56 هزار زن سرپرست خانوار پشت نوبتی اشاره کرد و افزود: در سال جاری اعتباری برای پوشش زنان سرپرست خانوار پشت نوبتی لحاظ نشده است، اما در تلاش هستیم تا این کار صورت گیرد.همچنین  12 هزار نفر از معلولان پشت نوبتی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت : بیشترین رشد بودجه درمعاونت پیشگیری بوده بطوریکه از ردیف اعتبارات جاری 114 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: حق پرستاری نگهداری از معلولان ضایعه نخاعی گردنی در منزل در سال جاری 60 هزار تومان تعیین شده که تعداد آن‌ها حدود 12 هزار نفر است، همچنین این سازمان در صدد است برای سال آینده حق پرستاری را به تمام ضایعه نخاعی‌ها پرداخت کند.

رییس سازمان بهزیستی کشور درخصوص تغییر اساسنامه و اصلاح ساختار سازمان بهزیستی افزود: اساسنامه سازمان برای چندین سال قبل است و همین امر باعث شده در پیشبرد برخی اهداف دچار تعارضاتی با سازمان‌های دیگر شویم، این امر ضرورت اصلاح اساسنامه سازمان را یادآور می‌شود، تا این اصلاح پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی، مشکلات بین بخشی دستگاه‌های ذیربط با سازمان را رفع کند.

فقیه افزود: همچنین با اصلاح ساختار سازمان بهزیستی به جای این که ساختار را بر حسب جمعیت هدف در نظر گرفته شود، بر اساس فرایندها تغییر و لحاظ شود. همچنین با ساختار جدید یکسری از چالش‌ها رفع و تسهیل می‌شود.

وی به تجمیع خدمات سازمان در مراکز اشاره کرد و ادامه داد : در حال حاضر سازمان از ظرفیت‌های مراکز توانبخشی، پیشگیری، اجتماعی و غیره خود را به طور کامل استفاده نمی ‌کند، لذا براساس طرحی قرار است در تمام مراکز سازمان بهزیستی همه خدمات به مددجویان ارائه شود، تا مشکلات آن‌ها، برای دریافت خدمت که مجبور بودند به مراکز مختلف مراجعه کنند، رفع شود. بنابراین برنامه‌های سازمان به عنوان راهبردهای کلان برای اجرای برنامه‌های علمی، پایدار و فراگیر است.

 وی افزود: از محل بند «ب» تبصره 15 بودجه 86، حدود 106 میلیارد تومان برای سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است.

وی اعتبار سال گذشته بخش مسکن بهزیستی را 4 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در سال جاری حدود 45 میلیارد تومان برای ساخت و احداث 12 هزار و 500 واحد مسکونی در قالب‌های اجاره به شرط تملیک، کمک به بنیاد مسکن و مشارکت با خیران به اعتبارات سال گذشته افزوده شده است .

رئیس سازمان بهزیستی تعداد مددجویان نیازمند به مسکن را 150 هزار نفر اعلام کرد و اظهار داشت : پنج میلیارد تومان از اعتبار مسکن، برای تامین مسکن زنان آسیب دیده اجتماعی و تامین جهیزیه آن‌ها لحاظ شده است.

فقیه با اشاره به اینکه امسال 250 هزار معلول تحت پوشش، از مزایای بیمه مکمل بهره ‌مند می ‌شوند ، ادامه داد: امسال تمامی معلولانی که از سازمان بهزیستی کشور دفترچه بیمه خدمات درمانی دریافت کرده ‌اند، تحت پوشش بیمه مکمل درمان قرار می ‌گیرند. اعتبار لحاظ شده برای بیمه مکمل معلولان برای امسال شش میلیارد و 900 میلیون تومان است.

وی همچنین گفت: در راستای کمک به ازدواج معلولان با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان، دو هزار معلول با سرانه 500 هزار تومان تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی افزود: برای تامین کمک هزینه ابزارهای تحصیلی دانشجویان معلول نیازمند در مقاطع فوق ‌لیسانس و دکترا 900 میلیون تومان اعتبار برای یک ‌هزار و 800 نفر در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان بهزیستی از اختصاص 5 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت کمک هزینه تامین لوازم توانبخشی معلولان خبر داد و تصریح کرد: در سال 84 برای این منظور 400 میلیون تومان ودر سال گذشته دو میلیارد تومان اختصاص یافته بود.

فقیه به کمک هزینه 5/4 میلیون تومانی برای کاشت حلزون برای کودکان زیر 6 سالی که مشکل شنوایی دارند، اشاره کرد و گفت: طی سال جاری 920 کودک زیر شش سال و به ازای هر فرد چهار میلیون و 500 هزار تومان کمک هزینه کاشت حلزون اختصاص می ‌یابد.

وی ادامه داد : با اعتباری بالغ بر 600 میلیون تومان، 100 مرکز از مراکز سازمان بهزیستی به امکانات الکترونیکی برای نابینایان مجهز می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی از اختصاص یک میلیارد تومان برای انجام آزمایشات ژنتیکی پیشگیری از معلولیت ها خبر داد و تصریح کرد : خرید 120 دستگاه‌هایی برای غربالگری شنوایی نوزادان، خرید 60 دستگاه برای پیشگیری از تنبلی چشم کودکان زیر سه سال و یک میلیارد تومان اعتبار برای گسترش مراکز غیردولتی خاص همانند مراکز اوتیسم از دیگر برنامه‌های سال جاری این سازمان است.

فقیه با اشاره به اینکه 7/3 میلیارد تومان برای پرداخت سهم حق بیمه کارفرمایانی که معلولان را جذب می ‌کنند، اختصاص یافته است ، افزود: 

وی گفت: امسال سه میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار برای پرداخت سهم حق بیمه 20 درصدی کارفرمایان در نظر گرفته شده  که این اعتبار در سال‌های گذشته یک میلیارد و 700 میلیون تومان بود و امسال با رشدی 120 درصدی، دو میلیارد تومان دیگر به این اعتبار اضافه شد.

وی در پایان از راه‌اندازی شبکه کشوری خط 148 مشاوره خبر داد و افزود: در برخی استان‌ها، همانند تهران 20 درصد تماس‌ گیرندگان پشت ‌نوبت می ‌مانند، اما در برخی استان‌های دیگر همچون سیستان و بلوچستان 100 درصد تماس‌ها به دلیل کم بودن تعداد آن‌ها پاسخ داده می ‌شد به همین دلیل با استفاده از این شبکه سراسری، جابجایی خطوط امکان پذیر و مشکل پشت ‌نوبتی‌ها رفع می ‌شود.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha