یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 64437

همین چند سال پیش بود كه انتشار گزارش اداره استاندارد تهران درباره كشف تخلفات گسترده در صنعت سوسیس و كالباس جنجال زیادی را در كشور به پا كرد و بسیاری از تولیدكنندگان فعال در این صنعت در مظان اتهام قرار گرفتند. از زمان انتشار آن گزارش تاكنون بیش از سه سال می‌گذرد. اما آیا در این مدت تحولی در كیفیت سوسیس و كالباس تولید داخل رخ داده است؟

استخوان چرخ كرده مرغ در سوسیس و كالباس
سلامت نیوز : همین چند سال پیش بود كه انتشار گزارش اداره استاندارد تهران درباره كشف تخلفات گسترده در صنعت سوسیس و كالباس جنجال زیادی را در كشور به پا كرد و بسیاری از تولیدكنندگان فعال در این صنعت در مظان اتهام قرار گرفتند. از زمان انتشار آن گزارش تاكنون بیش از سه سال می‌گذرد. اما آیا در این مدت تحولی در كیفیت سوسیس و كالباس تولید داخل رخ داده است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ملت ما ؛ در شهریور سال 1388 اداره استاندارد تهران اقدام به نمونه‌برداری از 26 نمونه سوسیس و كالباس و همبرگر از مراكز عرضه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای كرد و این نمونه‌ها از نظر منشأ بافت گوشتی مورد آزمون قرار گرفت. نتایج این آزمون نشان داد كه از 20 نمونه سوسیس و كالباس 18 مورد نامنطبق بودند.

موارد مردودی نشان می‌داد كه تولیدكنندگان سوسیس و كالباس از چربی صفاقی(چربی موجود در دستگاه گوارش و لابه‌لای روده‌ها)، غضروف شفاف مربوط به دستگاه تنفسی و ریه، عروق، رگ و اعصاب و بافت پیوندی (پوست رگ و پی و چربی ضایعات گوشتی) در تولید محصولات خود استفاده كرده بودند. این در حالی بود كه این بافت‌ها عضله نیستند و تولیدكنندگان طبق استاندارد ملی مجاز به استفاده از این بخش از لاشه دام در تولید فرآورده‌های گوشتی نیستند.

بعدا در سال 1390 نیز بار دیگر یكی از مدیران سازمان استاندارد از كشف موارد تازه‌ای تخلف در صنعت سوسیس و كالباس خبر داده و گفت كه استفاده از خمیر مرغ در تولید انواع فرآورده‌های گوشتی ممنوع شده است.  به گفته مهدی جعفری تقریبا تا آن زمان در تولید انواع فرآورده‌های گوشتی مانند همبرگر، ژامبون، كباب لقمه و ناگت مرغ از خمیر مرغ استفاده می‌شد كه به دلیل مورد قبول نبودن استاندارد این محصول، این استاندارد مورد تجدید‌نظر قرار گرفت و قرار شد استفاده از خمیر مرغ در تولید انواع فرآورده‌های گوشتی ممنوع شود. همچنین قرار شد از آن پس خمیرمرغ تنها در تولید خوراك دام و طیور مورد استفاده قرار گیرد.

در تازه‌ترین اظهارنظر نیز مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار اوایل سال جاری اعلام كرد كه مرغ‌های تخم‌گذار پس از حذف شدن از گردونه تولید تخم‌مرغ، به دلیل پایین بودن كیفیت با نصف قیمت مرغ گوشتی روانه مصارف صنعتی سوسیس و كالباس می‌شوند.  به گفته هدایت اصغری«مرغ تخم‌گذار كه درصد گوشت آن از مرغ گوشتی كمتر است، كیفیت آن هم از مرغ‌های گوشتی پایین‌تر بوده بنابراین پس از این‌كه از چرخه‌ تولید تخم‌مرغ حذف می‌شوند، گوشت‌شان برای مصارف صنعتی به كار می‌رود.»

اما در حالی بیش از سه سال از انتشار گزارش تخلفات گسترده صنعت سوسیس و كالباس توسط اداره استاندارد تهران می‌گذرد كه عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌كه برخی كارخانه‌های تولید سوسیس و كالباس از شرایط سوءاستفاده كرده و مرتكب تخلفات و تقلباتی شده‌اند، گفت: نباید همه تولیدكنندگان سوسیس و كالباس را به یك چشم دید. تولیدكنندگانی هم هستند كه تمامی استانداردهای لازم برای تولید فرآوردهای پروتئینی را رعایت می‌كنند.

واغیناك قازاریان درباره استفاده از خمیرمرغ در تولید سوسیس و كالباس توضیح داد: متاسفانه به دلیل برخی تخلفات انجام شده توسط برخی تولیدكنندگان سوسیس وكالباس سازمان استاندارد به‌طور كلی استفاده از خمیرمرغ و دستگاه جداسازی گوشت از استخوان را در تولید فرآورده‌های گوشتی ممنوع كرده است. در حالی كه در صورت استفاده اصولی از این دستگاه می‌توان با استفاده از گوشت‌های چسبیده به استخوان دام ذبح شده به میزان بیش‌تری فرآورده‌های گوشتی تولید كرد كه این رقم بعضا به 25 تا 30 درصد هم می‌رسد.  او با اذعان سوءاستفاده‌ها و تقلب‌های رخ داده در صنعت سوسیس و كالباس اظهار كرد:

تاكنون دستگاهی در كارخانه‌های تولید سوسیس و كالباس وجود داشت كه با استفاده از آن گوشت چسبیده به استخوان جداسازی می‌شد اما برخی سوءاستفاده كردند و استخوان را نیز با آن دستگاه خرد كرده و از آن در تولید سوسیس و كالباس استفاده كردند كه سازمان استاندارد بعد از مشاهده تخلفات به‌طور كلی استفاده ازاین دستگاه را ممنوع اعلام كرد، در حالی كه این كار اشتباه است و باید جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود.

او همچنین با اشاره به اجباری شدن آزمون بافت‌شناسی در صنعت تولید سوسیس و كالباس عنوان كرد: در حال حاضر 135 كارخانه تولید فرآورده‌های پروتئینی در كشور وجود دارد و بحث‌هایی هم كه بعضا درباره استفاده از تاج خروس یا گوشت گربه در تولید سوسیس و كالباس می‌شود، به هیچ‌وجه صحت ندارد و در بسیاری از موارد خنده‌دار است.

این فعال صنعتی با رد اخبار منتشر شده درباره آلودگی گوشت‌های گاو وارداتی به كشور گفت: كلیه گوشت‌های وارداتی پس از بررسی‌های چند باره توسط سازمان دامپزشكی وارد كشور می‌شوند و هیچ‌گونه مشكلی ندارند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی اضافه كرد: هم‌اكنون به دلیل محدودیت‌های به وجود آمده واردات گوشت گاو از برزیل كاهش یافته و ما مجبور به تامین گوشت از كشورهای دیگر شده‌ایم؛ از جمله این‌كه گوشت گاومیش از هند وارد می‌شود. اگرچه كلیه گوشت‌های وارداتی علاوه بر این‌كه در مبداء چك می‌شوند، در هنگام ورود به كشور نیز مجددا از نظر مسائل بهداشتی مختلف مورد آزمون قرار می‌گیرند و گوشت هندی هم هیچ مشكلی از نظر سلامتی ندارد.

او با اشاره به ورود گاو زنده از پاكستان اظهار كرد: دام‌های زنده‌ای كه از طریق استان سیستان و بلوچستان و از پاكستان وارد كشور می‌شوند به عنوان گوشت ایرانی در بازار توزیع می‌شود و شاید دلیل اصلی آن این است كه ذبح آن در ایران انجام می‌شود. قازاریان درباره بحث‌های مطرح شده مبنی بر استفاده بیش از حد از نگهدارنده‌ها در تولید سوسیس و كالباس نیز عنوان كرد: بحث اصلی در این مورد مربوط به استفاده از نیترات در تولید سوسیس و كالباس است كه میزان آن در ایران هم‌اكنون به 100 پی‌پی‌ام می‌رسد، در حالی كه این رقم در امریكا بالای 200 پی‌پی‌ام‌ است.

وی همچنین با بیان این‌كه تشدید تحریم‌ها باعث افزایش قیمت گوشت و ادویه موردنیاز وارداتی در صنعت سوسیس و كالباس شده است، افزود: ادویه‌های مورد استفاده در صنایع سوسیس و كالباس علاوه بر تامین از تولیدات داخلی، از كشورهای هند و ویتنام نیز وارد می‌شوند و قیمت این ادویه‌ها بعضا تا 300 درصد افزایش یافته است.

این فعال صنعتی همچنین با اشاره به این‌كه سازمان حمایت امسال با افزایش 15 تا 5/18 درصدی قیمت فرآورده‌های گوشتی موافقت كرد، افزود: مصرف سرانه سوسیس و كالباس در ایران تنها 150 تا 200گرم است، در حالی كه این رقم در اروپا و امریكا حتی به 15 كیلوگرم هم می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha