متأسفانه هیئت دولت با وجود اصرار وزیر سابق بهداشت، میزان تعرفه بیمارستانی را بسیار کم و غیرواقعی اعلام کرد، که این موضوعات به طور حتم بر افزایش مشکلات بیمارستانها به ‌ویژه بیمارستانهای دولتی تأثیر می‌گذارد.

دولت در جهت تشدید مشکلات بخش بهداشت و درمان گام برداشت
سلامت نیوز : دست اندرکاران نظام سلامت، مهمترین اولویت و برنامه سرپرست جدید وزارت بهداشت بعد از برکناری دستجردی را، بازگرداندن آرامش به حوزه سلامت کشور عنوان می کنند. چالش و بحرانی که منجر به جابجایی در راس این وزارتخانه شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ تغییر در راس وزارت بهداشت به عنوان مهمترین وزارتخانه ای که متولی امر سلامت افراد جامعه است، تا حدود زیادی این وزارتخانه را در اجرا و پیشبرد برنامه ها با مشکل مواجه کرد به طوریکه کارشناسان و دست اندرکاران نظام سلامت، متفق القول بر این عقیده اند که این تغییر یک حرکت سیاسی بوده است. از همین رو، توصیه ای که به سرپرست جدید وزارت بهداشت دارند، این است که برنامه های بر زمین مانده این وزارتخانه را بر اساس اولویتها دنبال کرده و از دادن وعده های بی پشتوانه خودداری کند.

اولویت فعلی وزارت بهداشت

عبدالرحمان رستمیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام اینکه بر اساس آمارها هم‌اکنون حوزه سلامت در اولویت 8 تا 16 قرار دارد، گفت: به طور حتم دولت هم باید از فرمایشات رهبری در حوزه سلامت تبعیت کرده و بر اساس آن سیاستهای حوزه بهداشت و درمان را طراحی و اجرایی کند.وی با اظهار تاسف از اینکه جایگاه سلامت کشور در قیاس با کشورهای دیگر بسیار پایین است، افزود:‌ متاسفانه توجه نکردن به شاخصهای بهداشت و درمان موجب عقب ‌ماندگی حوزه سلامت در کشور شده است.

به گفته رستمیان، بالا بودن سهم مردم از پرداخت هزینه های سلامت، سهم سلامت از تولید ناخالص ملی  و بالا بودن هزینه بهداشت و درمان، از مهمترین شاخصهای این حوزه است که بی‌توجهی مسئولان به این موضوعات موجب افت جایگاه نظام سلامت در کشور شده است.
وی معتقد است که وزارت بهداشت در شرایط کنونی باید در جهت تامین دارو، کاهش مشکلات بیماران، تقویت بیمه‌ها و اختصاص اعتبارات لازم به حوزه بهداشت و درمان برنامه‌ ریزی کند.
 
این اظهارات در حالی عنوان می شود که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان کشور، مهمترین هدف‌ گذاری وزارت بهداشت را اجرای برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت عنوان می کنند.بر اساس یکی از اهداف برنامه پنجم در حوزه سلامت، سهم مردم از پرداخت هزینه های درمانی در پایان برنامه باید به کمتر از 30 درصد برسد. در حالی که این عدد هم اکنون بالای 60 درصد است و حتی برخی کارشناسان این سهم را بالای 70 درصد عنوان می کنند.
 
مهمترین مشکلات حوزه سلامت کشور
 
مراد هاشم‌زهی یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به حواشی و مشکلات زیادی که پیرامون حوزه سلامت کشور ایجاد شده است، معتقد است که بروز مشکلات در حوزه سلامت موجب ناامیدی مردم می‌شود.
 
وی، اجرایی نشدن برنامه پزشک خانواده، اختصاص ندادن اعتبارات حوزه سلامت به ‌ویژه اعتبار 10 درصدی از محل هدفمندی یارانه‌ها و اختصاص ندادن ارز دارویی را از مهمترین مشکلات حوزه سلامت کشور دانست و با انتقاد از اجرایی نشدن محورهای قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت، گفت:‌ مواد این قانون بسیار رو به توسعه و مطلوب است، اما متأسفانه بخش کوچکی از محورها محقق شده است.
 
هاشم‌زهی با اعلام اینکه متأسفانه تاکنون اعتباری 10 درصدی از محل هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی دولت به حوزه سلامت اختصاص داده نشده است، افزود: بطور حتم اختصاص این اعتبار می‌تواند مشکلات حوزه سلامت را تا حدودی کاهش دهد.به گفته وی، یکی از برنامه‌های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بررسی روند اجرای محورهای برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت است که بطور حتم مجلس پیگیر اجرای قوانین و مصوبات نظام سلامت است.
 
مشکلات بخش بهداشت و درمان عجولانه حل نمی شود
 
عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با تأکید بر اینکه در مدیریت وزارتخانه‌ها به ‌ویژه وزارت بهداشت، اشخاص مطرح نیستند، گفت: در هیچ کشوری نمی‌توان مشکلات حوزه سلامت را عجولانه حل کرد، از این رو باید با برنامه ‌ریزی کلان، زمینه حل مشکلات را فراهم کرد.
 
وی با اشاره به اظهارات سرپرست وزارت بهداشت که عنوان داشته مشکلات حوزه سلامت را می توان در 6 ساعت حل کرد، تاکید کرد:‌ به نظر من حوزه سلامت پیچیده‌تر از آن است که مسئولان بتواند با 6 ساعت، 6 ماه و یا 6 سال آنها را حل کنند.
 
فتاحی با تأکید بر اینکه در مدیریت وزارتخانه‌ها به‌ویژه وزارت بهداشت، اشخاص مطرح نیستند، افزود: بطور حتم این وزارتخانه باید در جهت حل مشکلات دارو، بیماران، حل مشکلات بیمارستانهای دولتی، اختصاص اعتبار به دانشگاههای علوم پزشکی و اجرای طرح پزشک خانواده تلاش کند.وی با اشاره به سخنان رهبرمعظم انقلاب درباره ضرورت‌بخشی به مقوله سلامت به عنوان اولویت اصلی کشور، گفت: اختصاص اعتبار حوزه سلامت می‌تواند مشکلات حوزه سلامت را تا حدودی کاهش دهد.
 
دولت در جهت تشدید مشکلات بخش بهداشت و درمان گام برداشت
 
محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه جریان خزنده‌ای، سیاستهای دولت را رصد و مدیریت می‌کند، گفت: متأسفانه دولت در دوره وزارت وحیددستجردی نه تنها هیچ کمکی به حوزه بهداشت ودرمان نکرد، بلکه با حمایت نکردن از این حوزه، در جهت تشدید مشکلات گام برداشت.
 
وی با بیان اینکه بخشی از اقدامات دولت در حوزه سلامت جنبه سیاسی دارد، گفت: به طور حتم سیاسی‌کاری دولت، به حوزه سلامت آسیبهای جدی وارد می‌کند.قربانی با تأکید بر اینکه مجلس به هیچ وجه قصد تحمیل کردن فردی را به‌ عنوان وزیر بهداشت ندارد، افزود: بطور حتم حل مشکلات حوزه سلامت در اولویت اصلی مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان قرار دارد.وی با بیان اینکه برکناری وزیر بهداشت، اقدامی غیرکارشناسی و بی‌فایده بوده است، گفت: این اقدامات تنها مشکلات کنونی حوزه درمان را تشدید می‌کند.
 
هیئت دولت با وزیر سابق بهداشت همراهی نکرد
 
نعمت‌الله منوچهری یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وضعیت کنونی بیمارستانهای دولتی را بحرانی خواند و تعیین تعرفه های غیرواقعی را یکی از عوامل بروز مشکل در این بیمارستانها عنوان کرد و گفت: متأسفانه هیئت دولت با وجود اصرار وزیر سابق بهداشت، میزان تعرفه بیمارستانی را بسیار کم و غیرواقعی اعلام کرد، که این موضوعات به طور حتم بر افزایش مشکلات بیمارستانها به ‌ویژه بیمارستانهای دولتی تأثیر می‌گذارد.
 
وی با یاد‌آوری مشکلات اخیر بیمارستانها در تهیه تجهیزات پزشکی و داروهای موردنیاز، تاکید کرد:‌ متأسفانه افزایش قیمت دلار موجب افزایش بی‌رویه قیمت این محصولات شده است.عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه هم‌اکنون درآمد بیمارستانها با هزینه‌های این مراکز درمانی همخوانی ندارد، یادآور شد: درآمد بیمارستانها کفاف هزینه‌های آنها را نمی‌دهد و بر همین اساس شاهدیم که این مراکز در حال ورشکستگی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha