سلامت نیوز : برخی از بیمارستان‌های تهران با بیمه دی قطع رابطه كردند و بازنشستگان طرف قرارداد این بیمه را در صورتی می‌پذیرند كه هزینه درمان از سوی آنها یكجا پرداخت شود. مدیران امور مالی این بیمارستان‌ها در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» تاكید كردند كه فقط در صورتی حاضر به پذیرش بیمه‌شدگان با بیمه دی یا هر بیمه دیگری هستند كه مطالبات بیمارستان از سوی این بیمه‌ها پرداخت شود. از سوی دیگر «عابدین نورالدینی» مدیركل روابط‌عمومی بیمه دی در گفت‌وگو با ما می‌گوید: «قطع ارتباط با برخی از بیمه‌ها از سوی موسسه دی بوده است نه از سوی بیمارستان‌ها.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ او علت این واكنش را زیاده خواهی برخی از بیمارستان‌ها عنوان می‌كند. آنچه مسلم است اینكه در این میان بازنشستگان سرگردان می‌شوند چراكه هر دو سوی ماجرا یعنی هم بیمارستان‌ها و هم بیمه اعتقاد دارند كه آنها قشری آسیب‌پذیر هستند كه وضع مالی متوسط رو به پایینی دارند. البته «علی‌اكبر خبازها» رئیس کانون بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با تهران‌امروز می‌گوید: «هیچ كدام از بازنشستگان نگران بیمه تكمیلی نباشند.»

خطاب او به یك ونیم میلیون بازنشسته كشور است. خبازها كه خود برای نخستین بار خبر تعلل بیمه دی در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها را به رسانه‌ها داده است تاكید می‌كند كه هرگز همكاران او در كانون اجازه نمی‌دهند بازنشستگان دچار سختی شوند. از سوی دیگر هم بیمه دی دیر پرداخت كردن مطالبات بیمارستان را به علت ارسال دیرهنگام اسناد پزشكی بیمارستان‌ها دانسته كه این مسئله از سوی كانون و بیمارستان‌ها رد می‌شود. البته خبازها قطع ارتباط برخی از بیمارستان‌ها با بیمه دی را تكذیب می‌كند اما برای مثال یكی از كارشناسان امور مالی بیمارستان «تهران‌كلینیك» در گفت‌وگو با خبرنگار ما از قطع ارتباط این بیمارستان با بیمه دی سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: «چند هفته است كه بیماران طرف این قرارداد را در صورتی می‌پذیریم كه هزینه درمان به طور كامل از سوی خود بیمار به بیمارستان پرداخت شود.» او مبلغ مطالبات بیمارستان از بیمه دی را 150 میلیون تومان اعلام می‌كند. به گفته این كارشناسان، بیمه دی از تیرماه تاكنون مطالبات تهران كلینیك را نپرداخته است. او البته اعتقاد دارد كه بیمه دی از پس حمایت بازنشستگان برنمی‌آید چون بازنشستگان در سن پرهزینه‌ای هستند واگر ماهی 10 هزارتومان به یك بیمه می‌دهند، ماهی 100 هزارتومان هزینه درمان آنها می‌شود.

حق بیمه را خودمان به بیمارستان‌ها می‌دهیم

به گفته خبازها، بیمه دی پایین‌ترین حق بیمه را از بازنشستگان می‌گیرد و كانون بازنشستگان با توجه به درآمد پایین این قشر آسیب‌پذیر، با این بیمه قرارداد بسته است. اما همین مسئله این تفكر را در میان عموم به وجود آورده است كه بیمه دی با توجه به اینكه پایین‌ترین قیمت را داده و بازنشستگان به اجبار به سمت این بیمه رفته‌اند، در دادن مطالبات بیماران تعلل می‌كند.هرچند این تعلل از سوی ریاست این شركت تكذیب شده اما خبازها در پاسخ به این تفكر می‌گوید: «كانون دست بسته نیست ودرصورتی كه بیمه دی نخواهد با بازنشستگان همكاری كند، حق بیمه به طور مستقیم از سوی كانون گرفته و به بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود.»

بعضی بیمارستان‌ها، تعرفه‌های غیرقانونی می‌گیرند

به گفته نورالدینی، بیمه دی نخستین بار سال گذشته با همكاری كانون بازنشستگان تامین اجتماعی بیمه تكمیلی بازنشستگان سراسر كشور را تجمیع كرد و این مسئله برای نخستین بار بود كه در كشور به وقوع می‌پیوست. او می‌گوید: «همه می‌دانند كه بازنشستگان قشری با ریسك بسیار بالا هستند چون در سنی هستند كه هزینه‌های مالی زیاد باید صرف سلامت آنها شود و هر بیمه‌ای حمایت از آنها را قبول نمی‌كند.» بیمه دی كمترین میزان حق بیمه را از بازنشستگان می‌گیرد. به گفته نورالدینی، بازنشستگان عضو این بیمه بالای 80 درصد از عملكرد این بیمه رضایت دارند. «تعداد بیمارستان‌هایی كه بیمه دی با آنها قطع همكای كرده است.از عدد انگشت یك دست هم كمتر است.آیا این همه جنجال رسانه‌ای تناسبی با آنچه واقعاً اتفاق افتاده است، دارد؟» او ادامه می‌دهد: «بعضی وقت‌ها، نارضایتی یا توافق نداشتن بین دو بیمارستان و یك شركت را تسری می‌‌دهند به كل حوزه بیمارستان‌های تحت پوشش.» نورالدینی علت قطع ارتباط بیمه دی با برخی بیمارستان‌ها را تقاضای تعرفه‌های غیرقانونی این بیمارستان‌ها از بازنشستگان می‌داند. تعرفه‌هایی كه او نام زیرمیزی به آنها می‌دهد اما برخلاف زیر‌میزی‌های دیگر مدارك پرداخت مبلغ زیرمیزی در پرونده بیمار ثبت می‌شود و بیمار فكر می‌كند كه می‌تواند آن را از بیمه دریافت كند. نورالدینی البته نامی از بیمارستان‌های خاطی به میان نمی‌آورد.

بیمه‌های كوچك رانت خوارند

یكی از كارشناسان امور مالی بیمارستان الغدیر هم در گفت‌وگو با تهران‌امروز از مطالبات 500 میلیون تومانی این بیمارستان با بیمه دی سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: «چند هفته بیماران طرف قرارداد را نپذیرفتیم و وكیل بیمارستان به بیمه دی مراجعه كرد تا شاید بتواند مطالبات را وصول كند.» بیمارستان در نهایت موفق می‌شود 150 میلیون از مطالبات را دوباره وصول كند و اكنون بیماران را می‌پذیرد. همچنین بیمه دی هم به این بیمارستان قول داده است كه به زودی باقی مطالبات را پرداخت كند. این كارشناس تاكید می‌كند: «این بیمارستان خیریه است و سهامی ندارد، بنابراین برای اداره خود نیاز به پول دارد. اگر بیمه بخواهد دوباره تعلل كند مجبور می‌شویم دست رد به سینه بیماران طرف قرارداد بزنیم.» او اعتقاد دارد كه بیمه‌های كوچك بیشتر رانت‌خوار هستند. بیمه‌هایی كه مثل قارچ سردرآورده‌اند و پول را از مردم می‌گیرند، بدون اینكه تخصص درمانی داشته باشند. به اعتقاد این كارشناس،گرفتن مطالبات از بیمه بزرگی چون تامین اجتماعی خیلی آسان‌تراست تا وصول مطالبات از بیمه‌های كوچك. البته این كارشناس اعتقاد دارد كه اگر بیمه ‌دی هم نباشد دوباره رانت‌خواران بیمه دیگری را علم خواهند كرد تا با پول مردم كاسبی كنند.

بیمار گناهی ندارد

یكی از كارمندان امور مالی بیمارستان «ایرانمهر» در گفت‌وگو با تهران‌امروز مبلغ مطالبات این بیمارستان از بیمه دی را حدود 400 میلیون تومان عنوان می‌كند و می‌گوید: «البته به علت این مطالبات، قرارداد با بیمه دی را لغو نكردیم و همچنان بیماران با این بیمه را می‌پذیریم چون بیمار كه گناهی ندارند.» او هم حمایت دولتی از بازنشستگان را یكی از راهكارهای مهم برای سپری كردن دوران بازنشستگی می‌داند و می‌گوید: «بیمه دی به ما قول داده است تا 20 دی ماه مطالبات را پرداخت كند.» این كارمند البته راهكار شكایت از بیمه دی را اصولی نمی‌داند و می‌گوید: «سعی داریم با گفت‌وگو با بیمه دی به توافق برسیم و مشكلات پیش‌رو را برداریم.» این كارشناس امور مالی می‌گوید: «علاوه بر بیماران، بیمارستان باید بتواند پول كاركنان و پزشكان را هم بپردازد. پزشك وقتی جراحی می‌كند پول كارش را می‌خواهد و نمی‌تواند حواله‌اش داد به چند ماه دیگر.» كارشناس امور مالی بیمارستان تهران‌پارس هم میزان مطالبات این بیمارستان به بیمه دی را یك میلیاردتومان اعلام می‌كند اما تاكید می‌كند كه بیمه دی در چند سال گذشته خوش قول بوده و مشكلات وصول مطالبات به یك سال گذشته باز می‌گردد.

به گفته او، با توجه به توافقات صورت گرفته بین این بیمه و بیمارستان قرار شده است ماهی 150 میلیون تومان از طلب به بیمارستان پرداخت شود. او حدس می‌زند كه بیمارستان تهران‌پارس تا پایان سال با بیمه دی تسویه حساب كند. این كارشناس تاكید می‌كند كه هیچ بیماری به علت دیركرد بیمه برای پرداخت مطالبات از بیمارستان رانده نشده و همچنان بیماران پذیرفته می‌شوند. به گفته او حجم مطالبات و خسارات كه توسط بیمه دی پرداخت می‌شود زیاد است و همین مسئله باعث شده تا بیمه نتواند آنطور كه باید و شاید خدمات‌دهی كند. این كارشناس در پاسخ به این سوال كه بیمه دی ماهانه 11 هزار تومان از یك ونیم میلیون بازنشسته می‌گیرد، می‌گوید: «از سوی دیگر بیمه هم خسارات زیادی را پرداخت می‌كند. مثلا وقتی عمل قلب باز یك بیمار 8 میلیون تومان می‌شود، باید حق‌بیمه 50 بازنشسته به او پرداخت شود.» این كارشناس عملكرد این روزهای بیمه‌ها را به علت بحرانی كه در تمام نظام سلامت می‌داند، بحران‌هایی كه به علت گرانی‌ها و تورم‌ به وجود آمده است.

كارشناس امور مالی بیمارستان «لاله» هم در گفت‌وگو با تهران امروز می‌گوید: «پرداخت مطالبات بیمه دی با این بیمارستان دچار مشكل شده‌است.» او توضیح بیشتری نمی‌دهد. درنهایت هرچند خبازها می‌گوید كه هیچ مشكلی وجود ندارد اما چه كسی است كه نداند در روزهایی كه بحران‌های مالی وضع نظام سلامت كشور را در هاله‌ای از ابهام برده تا بالاترین مقام كشور یعنی مقام معظم رهبری هم از مسئولان بخواهد كه این حوزه را پوشش بیشتری دهند، بازنشستگان باتوجه به دریافت ‌حقوقی كه زیر خط فقر است با چه مشكلاتی دست و پنجه نرم می‌كنند. آنها در روزهایی كه به پاس 30 سال خدمت باید دوره‌ای پرآرامش را طی كنند، با تنی رنجور دل‌نگران تامین هزینه‌های سلامت خود و خانواده‌شان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha