سلامت نیوز : 5ماه از روزی كه زمین در آذربایجان شرقی لرزید می‌گذرد. در حالی كه همین چند روز پیش استاندار آذربایجان شرقی «با قاطعیت» اعلام كرد كه دیگر «زلزله‌زده‌ای در زیر چادر زندگی نمی‌کند»، نه فقط عكس‌های منتشر شده از سوی چند خبرگزاری، زلزله‌زده‌ها را در ماه جاری زیر چادر نشان می‌دهد، بلكه «الله‌وردی دهقانی»

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با تهران امروز با استناد به آمار و ارقام اعلام شده از سوی مسئولان دولتی و مشاهدات چند روز پیش خود معتقد است كه هنوز بساط چادر از مناطق زلزله‌زده برچیده نشده است و در سرمای استخوان سوز آذربایجان، هنوز خانواده‌هایی هستند كه زیر چادر زندگی می‌كنند. این درحالی است كه محرم فروغی، فرماندار ورزقان در گفت‌وگو با تهران امروز حتی عكس‌های منتشر شده در خبرگزاری‌ها درباره اسكان زلزله‌زدگان در چادر را نیز تكذیب كرده و می‌گوید: «عكس‌های منتشر شده را قبول ندارم.»

پیشرفت 90 درصدی یا 15 درصدی؟

نماینده مردم ورزقان در مجلس می‌گوید: «بر اساس آمارهایی كه بنیاد مسكن اعلام كرده، 10 هزار خانه در شهر ورزقان و 20 هزار خانه در روستاهای ورزقان تخریب شده‌اند. در بخش شهری تاكنون آنچه انجام شده، تایید نقشه، صدور پروانه ساخت یا ساخت فونداسیون بوده است اما موضوع اصلی در بخش روستایی است.» به گفته دهقانی «از 20 هزار خانه تخریب شده روستایی، نوسازی 9500 خانه آغاز شده و در مرحله نخست حدود 5 هزار خانه را تحویل داده‌اند. با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و به علت رطوبت تعدادی از این خانه‌های تحویل داده شده هنوز آماده سكونت نیستند. از طرف دیگر، زلزله كه فقط به مسكن آسیب نرسانده! در مناطق زلزله‌زده هم راه‌ها آسیب دیده‌اند هم سیستم آبرسانی و برق رسانی و گازرسانی. علاوه بر آن ساختمان‌های دولتی هم آسیب دیده‌اند.» چندی پیش احمد علیرضابیگی استاندار آذربایجان شرقی اعلام كرده بود كه «جمعیت ناراضی بین روستاییان مناطق زلزله‌زده ارسباران وجود دارد که اغلب آنها مردمانی هستند که به صورت فصلی از خانه‌های روستایی خود استفاده می‌کنند.» به گفته او «با توجه به فرا رسیدن فصل سرما اولویت با کسانی است که قرار است فصل سرما را در روستاها طی کنند، به همین علت برای برخی از خانوارهایی که فصلی به روستا می‌آیند این موضوع مطرح شده است که دولت دیگر برای ساخت خانه آنها برنامه‌ریزی ندارد در حالی که این‌چنین نیست.» او همچنین درباره چگونگی تشخیص جمعیت اصلی و فصلی در مناطق زلزله‌زده نیز گفت: «براساس آخرین سرشماری سال گذشته و شناسنامه‌های بهداشتی، روستاییان خیلی راحت قابل تفکیک است.»

اظهارنظری كه محرم فروغی فرماندار ورزقان نیز در گفت‌وگو با تهران امروز آن را تایید می‌كند. او به تهران امروز می‌گوید: «ممكن است خانواده‌ای هنوز زیر چادر زندگی كنند اما این به آن معنا نیست كه بی‌خانه مانده‌اند. بعد از كارشناسی برخی خانه‌ها برای آنها وام تعمیرات در نظر گرفته شده و این مبلغ به حساب آنها هم واریز شده اما آنها پول را در حساب خود نگه داشته و می‌گویند می‌ترسیم برویم زیر این سقف زندگی كنیم. خب فرمانداری كه مسئول ترس افراد نیست. در نظر بگیرید كه در تبریز هم زلزله بیاید، خانه‌ها می‌لرزند. آیا مردم تبریز هم باید بروند زیر چادر زندگی كنند؟» فروغی همچنین در تعریف افرادی كه به صورت فصلی به روستا می‌آیند نیز می‌گوید: «این افراد در تبریز زندگی می‌كنند. آنجا خانه و زندگی دارند و بچه‌هایشان در تبریز مدرسه می‌روند. اما 6 ماه از سال را برای كشاورزی و دامداری به روستا می‌آیند به همین دلیل وام یك میلیون تومانی را به افرادی دادیم كه در روستاها سكونت دارند. در حال حاضر در یكی از روستاها به 30خانواده فصلی كانكس داده شده كه هم‌‌اكنون همه آنها خالی هستند و در روستای دیگری كه این افراد حضور داشتند نیز از 85 كانكس داده شده، 70 عدد خالی مانده. چون آنها به تبریز بازگشته‌اند.»

اما دهقانی نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی این اظهارنظر را رد می‌كند. او به تهران امروز می‌گوید: «جان باارزش‌تر است یا خانه؟ مگر می‌شود افراد عاقل برای آنكه صاحبخانه شوند، سرمای شدید آذربایجان را به جان بخرند؟ برای رد این ادعا نیازی به توضیح نیست، فقط می‌توان آمارهایی كه خود دولتمردان اعلام كرده‌اند را جمع و تفریق كرد تا ببینید كه 12 هزار نفر یا در كانكس زندگی می‌كنند یا در خانه‌های آسیب دیده یا در زیر چادر.»

زلزله‌زده‌ها زیر چادر نمانده‌اند

محرم فروغی فرماندار ورزقان در گفت‌وگو با تهران امروز می‌گوید: «در كل 5400 خانه در روستاهای ورزقان تخریب شده بود كه از آن آواربرداری شده است با این همه ما برای 7500 واحد تشكیل پرونده داده‌ایم. ساخت 4500 واحد برای ورزقان، تعهد بنیاد مسكن در سال 91 بود. از این میزان 5300 اسكلت ساختمان ساخته شده و از این تعداد نیز برای 4300 واحد سقف زده شده است. از این 4300 واحد نیز 3375 واحد تحویل شده است. بنابراین بنیاد مسكن به تعهد خود در ورزقان عمل كرده است.»

مشكلات در مناطق زلزله‌زده ادامه دارد

اما دهقانی نماینده ورزقان در این باره به تهران امروز می‌گوید: «در حالی‌كه مسئولان اعلام می‌كنند باید 30 هزار خانه بازسازی شود اما با وجود همه تلاش‌ها بازسازی 9500 خانه آغاز شده و تاكنون 5000 واحد مسكونی تحویل شده است. با فرا رسیدن فصل سرما از آنجا كه آب در 4 - درجه افزایش حجم پیدا می‌كند، نه می‌توان بتن ریزی كرد و نه ساخت و ساز را ادامه داد. بنابراین كار عملا تا پایان فصل سرما تعطیل شده است. به 8800 خانوار هم كانكس داده اند؛ پس تكلیف بقیه زلزله‌زده‌ها در این فصل سرما چه می‌شود؟» او با یادآوری کندی روند ساخت‌وساز و نوسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی ادامه می‌دهد: «سازمان گردشگری و میراث فرهنگی به صاحبان املاک روستاهای کاسین، حمام‌لو و قره بلاغ اجازه ساخت و ساز و نوسازی نمی‌دهد، درحالی‌که جاده‌ها و مراکز عمومی نوسازی نشده‌اند. بسیاری از روستاهایی که مورد هدف سازمان گردشگری هستند، تخریب شده‌اند و بسیاری از دیوارهای خانه‌های مناطق گردشگری ترک‌خورده هستند.»

به گفته دهقانی، امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی در جلسات بر لزوم تسریع در روند نوسازی منازل تاكید مكرر داشته‌اند. او می‌گوید: مسئولان اجرایی نباید آمارهای غلط درباره وضع زلزله‌زدگان اعلام کنند، چون واقعیت امر چیز دیگری است. از مسئولان می‌خواهم احساس مسئولیت بیشتری در این باره داشته باشند و با صداقت بیشتری برخورد كنند. هیچ‌كس انتظار ندارد طی چند ماه همه خانه‌های تخریب شده ساخته و تحویل داده شوند به ویژه آنكه فصل سرما هم از راه رسید و كار را تعطیل كرد. اما انتظار داریم با تمهیدات ویژه این رخداد را مدیریت كنند و حداقل برای مسكن عده‌ای كه باقی مانده‌اند، پرونده تشكیل دهند تا آنها هم بدانند كه از چه زمانی دارای مسكن خواهند شد.» این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: «مسئولان نباید از پیشرفت 90 درصدی کارها سخن به میان آورند، چون هنوز بیش از نیمی از مردم سرگردانند. این رقم اعلام شده از سوی مسئولان چطور اعلام می‌شود، در حالی که راه‌ها و جاده‌ها به کلی از بین رفته‌اند و هیچ كاری هم برای نوسازی آنها انجام نشده است؟» اما دهقانی از برخی تبعیض‌ها هم گلایه دارد. او با بیان اینکه کمک بلاعوض یک‌میلیون تومانی به خانوارها گزینشی انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: «مردم هم چیزی فراتر از توان مسئولان انتظار ندارند اما متاسفانه برخی افراد در استانداری و فرمانداری به صورت گزینشی عمل و مصوباتی كه دولت برای كمك به زلزله‌زدگان داشته را به طور سلیقه‌ای اعمال می‌كنند. قرار بود 2 میلیون تومان كمك بلاعوض برای ساخت مسكن داده شود كه اخیرا اعلام شده به آنهایی كه كانكس دریافت كرده‌اند این مبلغ پرداخت نمی‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha