یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 64448
سلامت نیوز : ناباروری زوج‌ها به ویژه زوج‌های ایرانی مشکلی است که به نظر می‌رسد هر روز در حال افزایش است و بر اساس آمار مرکز تحقیقات ناباروری یزد با احتساب جمعیت 70 میلیونی ایران حدود شش میلیون زوج ایرانی از نعمت فرزند بی‌بهره‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به نظر می‌رسد آمار زوج‌های نابارور در کشور اندکی بیش از این تعداد باشد زیرا به هر حال عده ای از آنها هرگز برای درمان به مراکز تحقیقاتی مراجعه نمی‌کنند و راه‌های دیگری را برای ادامه زندگی خود با بهره‌مندی از فرزند پیش می‌گیرند.

این آمار در هر صورت بسیار بالاست و با وجود اینکه عامل بسیاری از موارد ناباروری مشخص است، اما به گفته محققان مرکز ناباروری یزد، علل ناباروری بسیاری از زوج‌ها نیز ناشناخته است.

برخی محققان این مرکز نیز بر این باورند که آمار زوج‌های نابارور نسبت به جمعیت همواره بین 10 تا 15 درصد بوده است اما طی سال‌های اخیر، بیماریابی افزایش یافته و این امر است که به نظر می‌رسد، ناباروری زوج‌ها در حال افزایش است. برخی محققان نیز بر این عقیده نیستند و می‌گویند: صنعتی شدن شهرها و زندگی مردم از یکسو و افزایش سن ازدواج به ویژه در بانوان، ناباروری را در دهه‌های اخیر افزایش داده است.

برخی پزشکان نیز معتقدند با پیشرفت علم و دستیابی به روش‌های باروری، نازایی مفهوم خود را از دست داده و اگر زوج‌ها با جدیت پیگیر باشند، بالاخره با استفاده از روشی، صاحب فرزند خواهند شد.اما کشف این روش‌ها و اجرا کردن آنها، اتفاقی است که از حدود 20 سال پیش در ایران رخ داده و برای نخستین بار نیز در استان یزد اجرا شد.

بیشتر زوج‌های نابارور، به یزد و به مراکز درمانی این شهر برای باروری مراجعه کرده‌اند و اغلب آنها موفق به شهر خود بازگشته‌اند از این‌روست که امروز نام مرکز تحقیقات ناباروری و بیمارستان مادر همچنین نام دکتر عباس افلاطونیان و تیم تحقیقاتی‌اش برای اغلب زوج‌های دارای این مشکل، آشناست.

اوایل دهه 70 بود که مرکز ناباروری یزد برای نخستین بار توسط دکتر افلاطونیان راه‌اندازی شد و نخستین کودک به روش IVF در ایران در این مرکز به دنیا آمد.

اکنون پس از گذشت دو دهه از آن زمان، این مرکز به قطب درمان ناباروری نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه تبدیل شده و حتی در مواردی از کشورهای اروپایی نیز برای درمان به این مرکز مراجعه کرده‌اند. هم‌ اکنون ماهانه بیش از 750زوج به مرکز ناباروری و حدود 750 زوج نیز به بیمارستان مادر برای استفاده از روش‌های نوین باروری مراجعه می‌كنند. پروفسور عباس افلاطونیان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: 10 تا 15 درصد زوج‌های ایرانی با مشکل ناباروری مواجه هستند که ناباروری آنها عوامل متعددی دارد.

20 درصد علل ناباروری ناشناخته است

وی افزود: 40 درصد از علل ناباروری در خانم‌ها، 40 درصد در آقایان و 20 درصد علل ناباروری نیز با وجود بررسی‌های بسیار، ناشناخته است یعنی زوجین به ظاهر مشکلی ندارند اما قادر به تولیدمثل نیستند.

افلاطونیان با بیان اینکه بالغ بر 30 درصد زوجینی که اقدام به تولیدمثل از طریق روش‌های نوین می‌كنند، درمان می‌شوند، بیان کرد: اما درمان آنها بستگی به شرایط مختلفی دارد که از آن جمله می‌‌توان به سن بیمار، مسائل روانی‌و... اشاره كرد. وی با بیان اینکه هفت مورد از اولین تولدهای IVF در دنیا در یزد بوده است، افزود: اولین درمان به روش میکرو، IVM نیز در یزد انجام شده و این امر بیانگر پیگیری تحقیقات گروه‌های فعال در استان یزد است. افلاطونیان عنوان کرد: در هر روز 25 زوج به آمار مراجعان به مرکز ناباروری و 25 زوج به آمار بیماران بیمارستان مادر افزوده می‌شود که این آمار افراد جدید هستند و بسیاری از آنها نیز برای مرتبه چندم اقدام به درمان کرده‌اند.

وی افزود: گرچه اکنون تنها 30 درصد زوج‌ها درمان می‌شوند اما این در مورد کسانی هستند که برای بار اول اقدام به این عمل کرده‌اند و بسیاری از زوج‌ها در چند مرحله انجام IVF درمان می‌شوند.

تولد بیش از 5500 کودک به روش IVF در یزد

افلاطونیان عنوان کرد: اغلب زایمانها به روش IVF چند قلو زایی است و تاکنون بیش از پنج هزار و 500 کودک به این روش در یزد متولد شده‌اند.

معاون مرکز تحقیقات ناباروری یزد نیز در این زمینه در مورد علت مراجعه اغلب زوج‌های نابارور به یزد به رغم ایجاد مراکز درمان ناباروری در بیشتر شهرهای کشور، گفت: قیمت‌های یزد سبب جذب بیشتر این بیماران به یزد شده و اکنون در یزد کمترین قیمتی که در کل دنیا برای درمان IVF دریافت می‌شود از بیمار اخذ می‌شود.محمدعلی عبدلی افزود: هزینه درمان به روش IVF در یزد اکنون بین دو تا سه میلیون تومان بسته به نیاز بیمار به میزان داروست که این رقم در شهرهای دیگر بین چهار تا هفت میلیون تومان است.

وی افزود: البته تخصص تیم‌های پزشکی یزد نیز سبب شده تا اعتماد بیشتری در میان مردم متوجه پزشکان یزد باشد.

عبدلی عنوان کرد: در مرکز تحقیقات ناباروری یزد، علاوه بر مراجعه بیمارانی از سیستان و بلوچستان، کرمان،‌ خراسان جنوبی، خراسان رضوی، فارس، هرمزگان، تهران و... بیمارانی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عربستان، عراق، ترکیه، پاکستان و گاهی از کشورهای اروپایی نیز به این مرکز مراجعه می‌كنند. تلاش برای درمان زوج‌های نابارور در مراکز تحقیقاتی ادامه دارد و امید می‌رود دیگر روزی شاهد بروز مشکلاتی در این زمینه نباشیم.

اما یزد که با نام دکتر افلاطونیان قطب درمان ناباروری کشور شد، این روزها این پروفسور پرآوازه را در آستانه بازنشستگی ‌می‌بیند و مسئولان نیز بی‌توجه به نیاز مردم به وجود چنین متخصصانی، اقدام به صدور حکم بازنشستگی کرده‌اند بی‌توجه به اینکه بسیاری از مردم به اعتبار برخی نام‌ها، دشواری سفر را بر خود هموار می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha