سلامت نیوز : مهربانو رهبری گفت: پوکی استخوان یک بیماری شایع متابولیک استخوان است که در آن تراکم و قدرت استخوان بدن کاهش یافته و به دنبال آن احتمال شکستگی استخوانها افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: پوکی استخوان معمولاً به تدریج پیشرفت می‌کند و هیچ علامتی از خود بروز نمی‌دهد تا وقتی که شکستگی به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه خانم‌ها بیشتر از آقایان دچار پوکی استخوان می‌شوند و همچنین با افزایش سن، احتمال بروز پوکی استخوان بیشتر می‌شود، اظهار داشت: در زنان میزان از دست رفتن استخوان پس از یائسگی به دلیل افت هورمون استروژن سرعت می‌گیرد. از آنجا که تخمدانها استروژن می‌سازند اگر هر دو تخمدان با عمل جراحی برداشته شوند به سرعت از دست رفتن توده استخوانی، افزوده می‌شود.

وی بیان کرد: توده استخوان هر فرد معمولاٌ در 30 تا 35 سالگی به بیشترین میزان خود می‌رسد. پس از این سن، کاهش توده استخوانی به صورت یک روند طبیعی پیری آغاز می‌شود.

مدیر گروه بهداشت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: همچنین به طور میانگین زنان بیش از 10 درصد از حجم استخوان خود را در سالهای اول یائسگی از دست می‌دهند و بسیاری از زنان تا زمانی که دچار شکستگی در ناحیه پشت لگن نشده‌اند از پوکی استخوان خود بی‌خبرند.

رهبری افزود: پرکاری تیروئید ، هیپرپاراتیروئیدیسم، دیابت وابسته به انسولین، بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های متابولیک و تغذیه‌ای، سرطانها و مصرف بعضی داروها سبب افزایش بروز پوکی استخوان می‌شود.

وی در خصوص عوامل خطر قابل کنترل در پوکی استخوان اظهار داشت: ورزش نکردن و نداشتن فعالیت فیزیکی، کاهش توده استخوان را تسریع می‌کند. ورزش مناسب به افزایش مقدار استخوان و سلامت بیشتر کمک می‌کند. مصرف مشروب یا نوشابه‌های کافئین دار باعث اختلال در استفاده بدن از کلسیم می‌شود.

مسئول بهداشت خانواده افزود: کمبود کلسیم در برنامه غذایی، سلول‌های استخوانی را تخریب می‌کند تا کلسیم مورد نیاز خود را به دست آورد. بعضی از داروهای تجویزی نظیر کورتیکواستروئیدهای خوراکی نیز باعث پوکی استخوان می‌شوند. داروهای مؤثر در افزایش توده استخوان باید با تجویز پزشک مصرف شوند و در صورت نیاز به این داروها طبق دستور دارویی و به طور مستمر استفاده شود.

رهبری در خصوص پیشگیری از بروز پوکی استخوان بیان داشت: باید غلات، لبینات، حبوبات، سبزی، ماهی و میوه را در رژیم غذایی قرار داد. مصرف روزانه 3 لیوان شیر یا ماست کم چرب یا دو قطعه پنیر به جای هر لیوان شیر می‌توان کلسیم مورد نیاز روزانه بدن را تأمین و به سلامت استخوانها کمک کرد و از رفتارهای پرخطر و زمینه ساز بروز بیماری جداً خودداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha