سلامت نیوز : سید مسعود نبوی در گفت‌وگو با فارس در مورد عوامل ابتلا به بیماری ام اس اظهار داشت: اگر کسی زمینه ارثی و ژنتیکی ام اس را نداشته باشد معمولاً دچار این بیماری نمی‌شود ولی میزان بروز و ظهورش در جوامع مختلف متفاوت است به طوری که در بین اسکیموها و ساکنان آسیای شرقی این بیماری بسیار نادر است.

وی با اشاره به اینکه یکسری فاکتورهای محیطی که معمولاً ناشناخته هم هستند زمینه‌ا‌ی فراهم می‌کنند تا افرادی که زمینه ارثی برای ابتلا به ام اس دارند به این بیماری مبتلا شوند افزود:ثابت شده یکسری عفونت‌های ویروسی مانند ebd، نور خورشید و ویتامین D در افرادی که زمینه ارثی دارند در ابتلا به ام اس موثر است.

نبوی در مورد تأثیر مصرف سیگار و ابتلا به ام اس گفت: تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده که مشخص شد ممکن است مصرف سیگار در افراد مستعد به بروز بیماری کمک کند یا شدت بیماری را بالا ببرد.

عضو هیئت مدیره انجمن مغز و اعصاب تصریح کرد: البته برخی متخصصان مکانیسم‌های عروقی و تنگی عروق را عامل ابتلا به ام اس می‌دانند که به مرور این فرضیه در حال رد شدن است.

به گزارش خبرنگار فارس، ام اس ( Multiple Sclerosis) هنگامی در بدن آغاز می‌شود که گلبول‌های سفید که نقش دفاعی در بدن دارند به غلاف میلین که محافظ رشته‌های عصبی است و پیام‌های الکتریکی را با سرعت بالا منتقل ‌می‌کند، به‌جای یک عامل بیگانه حمله می‌کنند و هر بار این گلبول‌ها به رشته‌های اعصاب مربوط به یکی از اندام‌های بدن حمله کنند، آن اندام دچار مشکل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha