سلامت نیوز : ایرج خسرونیا امروز در گفت‌وگو با فارس از عوارض مهم آلودگی هوا را تأثیر بر دستگاه گوارش دانست و افزود: وقتی تنفس می‌کنیم مقداری هوای آلوده وارد دستگاه گوارش می‌شود و مخاط معده و مری را آلوده می‌کند، بنابراین ترشحات لازم برای هضم غذا صورت نمی‌گیرد که حالت تهوع و دل درد را در پی دارد.

وی اظهار کرد: در شرایط آلودگی هوا ذرات به ویژه ذرات با قطر کمتر از 5/2 میکرون به راحتی از راه دهان و بینی وارد دستگاه تنفسی می‌شود. در این ذرات آلوده ذرات ریز و غنی هم وجود دارد که در ریه نفوذ می‌کند.

خسرونیا تأثیر مونوکسیدکربن و ازت موجود در هوای آلوده را در اختلال سیستم عصبی یادآور شد و گفت: در این شرایط اکسیژن‌رسانی به بدن مختل می‌شود و مشکلات عصبی و رفتاری در مردم به وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: بیماری‌های قلبی، ناراحتی پوستی و تأثیر روی مخاط چشم و بینی نیز از دیگر عوارض آلودگی هواست.

این پزشک با بیان اینکه آماری در زمینه مرگ ناشی از آلودگی هوا موجود نیست افزود: ایست قلبی و ناراحتی تنفسی عواملی است که آمارها به این عنوان ثبت شده است که روز به روز رو به افزایش است.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران در ادامه گروه‌های آسیب‌پذیر در شرایط آلودگی هوا را علاوه بر بیماران تنفسی و قلبی، کودکان، سالمندان و خانم‌های باردار عنوان کرد و توصیه کرد: این افراد در زمان آلودگی هوا حتی‌الامکان از منزل خارج نشوند و در معرض آلودگی قرار نگیرند. چرا که ماسک‌های موجود هیچکدام برای مدت طولانی قدرت حفاظت ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha