سلامت نیوز : در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با توجه به سبک زندگی بر اساس تعالیم اسلامی همایش سبک زندگی پیرامون «زندگی سالم» با حضور شهروندان به همت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین در فرهنگسرای بانو حضرت زهرا (س) این شهر برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ اعظم هاشمی مشاور و کارشناس ارشد روانشناسی در این همایش بیان داشت: طبق بررسی محققان، افراد شاد؛ رضایت، موفقیت بیشتر و عملکرد بهتری در زندگی خود دارند.

هاشمی با بیان اینکه بهداشت روان یعنی شخص بهترین عملکرد را از زندگی داشته باشد، افزود: لازم است که برای داشتن سلامت روان، به بهداشت جسمانی، ذهنی و روانی خود توجه بیشتر کنیم چراکه این دو در کنار هم قرار می‌گیرند.

این کارشناس ارشد روانشناسی خاطرنشان کرد: ما قبل از اینکه تحت تأثیر اجتماع باشیم باید به دو فاکتور مهم روانی و عوامل زیستی توجه کنیم که در نگرش افراد سهیم است.

وی اضافه کرد: سه مؤلفه شناخت، احساس و رفتار در بهداشت روانی افراد مؤثر است، رفتار مؤلفه‌ای است که از شخص سر می‌زند و نمود عینی دارد، ولی ادراک و احساس، نمود عینی ندارد و در افراد متفاوت است و زنان و مردان در مورد یک موضوع واحد، متفاوت فکر می‌کنند.

هاشمی با تأکید بر ضرورت پیشگیری اولیه بیماری، مشکلات روحی، حفظ و تقویت سلامتی در افراد، افزود: عملکرد مشاوران، روانشناسان و حیطه‌های تخصصی پزشکی تحت حمایت حوزه پیشگیری اولیه است که علاوه بر تأمین سلامتی به دوام آن نیز کمک می‌کنند و در واقع مداخله، درمان و دارو درمانی در همین حیطه مؤثر است.

مشاور و کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: برای خوب زندگی کردن باید اصول اساسی بهداشت روانی را بشناسیم که نخستین اصل، احترام فرد به شخصیت خود و دیگران است.

وی، دومین اصل بهداشت روانی را شناختن محدودیت‌ها در خود و دیگران دانست و افزود: باید واقعیت‌ها را پذیرفت و توجه کرد که قضاوت انسان‌ها درباره آن واقعیت متفاوت است و هر فردی می‌تواند برداشت شخصی خود را داشته باشد.

هاشمی تأکید کرد: انگیزه‌های رفتاری بشر در درجه نخست به ایمنی نیازمند است و لازم است احتیاجات اولیه در زندگی برآورده شود و در خانواده‌ای که بهداشت روانی وجود ندارد و در واقع امنیت روانی نیست، هر اندازه احتیاجات اولیه برآورده شود تنش‌های زندگی نیز کمتر می‌شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی در خصوص شادکام بودن به نظریه مارتین سلیگمن (مثبت نگری و شادکامی) اشاره کرد و گفت: شادکامی حقیقی رسیدن به فراخنای شناسایی و رشد توانایی (کنجکاوی، نیروی حیاتی و قدردانی) در بازی، کار و عشق است و باید همواره خوش‌بین و مثبت‌نگر باشید.

وی متذکر شد: مسؤلیت‌پذیری نیز زمانی است که احساس تعلق بکنیم و در صورت بروز مشکلات، دیگران را مقصر ندانیم و شادکامی به عنوان یکی از حالات روحی خوب، توانایی فکر کردن به صورت انعطاف‌پذیر و دارای پیچیدگی بیشتر را افزایش می‌دهد و به رضایت، خلق مثبت، سلامتی، کارآمدی و عزت نفس منجر خواهد شد.

هاشمی در پایان اذعان داشت: خندیدن و شاد زیستن حتی با شنیدن و بازگو کردن یک لطیفه به افراد کمک می‌کند در زندگی وسیع‌تر بیندیشند، این فعالیت‌ها نه فقط در افزایش خلاقیت مهم است بلکه  برای شناخت و ارتباط‌های پیچیده و پیش‌بینی پیامدهای یک تصمیم نیز مؤثر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha