سلامت نیوز : یک متخصص گوش، حلق و بینی با بیان این که تاخیر در درمان سینوزیت موجب عفونت‌های مغزی می‌شود، گفت: عفونت سینوزیت در کودکان موجب آسیب و تورم شدید چشم می‌شود و متاسفانه در بیشتر اورژانس‌های پزشکی این مسئله در کودکان دیده می‌شود.

دکتر حمیدرضا سهرابی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه بیماری سینوزیت در کشور شایع است، اظهار کرد: بیشترین آمار سینوزیت از نوع حاد است به طوری که حدود پنج درصد افرادی که دچار سرماخوردگی می‌شوند به سینوزیت نیز مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه 90 درصد ابتلا به سینوزیت، پس از سرماخوردگی اتفاق می‌افتد، افزود: در بیماری سینوزیت سینوس‌ها دچار التهاب و عفونت می‌شوند و در صورتی که فرد سرماخورده بیش از چهار روز خلط سبز رنگ و چرکی داشته باشد و آن را درمان نکند، این خلط حجم بیشتری پیدا خواهد کرد و فرد دچار سینوزیت می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه عفونت سینوس‌ها به دو صورت حاد و مزمن است، اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین علایم سینوزیت حاد ترشحات چرکی است که از جلو بینی خارج و یا در ته حلق جمع می‌شود، هم‌چنین گرفتگی بینی و سرفه از دیگر علایم سینوزیت حاد است.

دوره درمانی 10 روزه در سینوزیت باید رعایت شود

سهرابی گفت: بر خلاف تصور عامه که سردرد را نشانه سینوزیت می‌دانند، سینوزیت موجب سردرد شدید در بیمار نمی‌شود و دردهای شدید ناحیه پیشانی و گونه مربوط به سینوزیت نیست، اما گاهی مواقع به دلیل انسداد خلط پیشانی به علت عفونت، سینوزیت حاد پیشانی در فرد ایجاد می‌شود.

وی اذعان کرد: در 40 درصد مواردی که فرد دچار سینوزیت حاد می‌شود، خود به خود بهبود پیدا می‌کند، اما چون عوارض بیماری سینوزیت بالا است توصیه می‌شود فردی که به سینوزیت مبتلا شده دوره 10 روزه درمان دارویی را رعایت کند.

سهرابی خاطرنشان کرد: در صورتی که سینوزیت به موقع درمان نشود موجب عفونت‌های مغزی می‌شود و به ویژه در کودکان حتی ممکن است باعث ایجاد عفونت و تورم در چشم‌ شود و متاسفانه در بیشتر اورژانس‌های پزشکی کودکان این معضل دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه علایم سینوزیت حاد در کودکان متفاوت است، افزود: ترشحات چرکی، بوی بد دهان و سرفه بیشترین علایم سینوزیت حاد در کودکان است.

سرماخوردگی مقدمه ابتلا به سینوزیت

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: مقدمه ایجاد سینوزیت سرماخوردگی است، به همین دلیل توصیه می‌شود مراقبت‌های بهداشتی برای درمان سرماخوردگی انجام شود و در این مدت از ماسک و درمان دارویی استفاده شود و از حوله‌های مشترک استفاده نشود.

سهرابی با بیان اینکه سینوزیت آلرژیک یکی دیگر از انواع سینوزیت است، افزود: این سینوزیت در طبقه سینوزیت‌های مزمن قرار می‌گیرد و افرادی که حساسیت آلرژی دارند استعداد بیشتری برای ابتلا به سینوزیت دارند.

وی گفت: حساسیت و هم چنین انحراف بینی شدید یا دهانه سینوس تنگ در فرد از جمله عواملی است که پس از سرماخوردگی، باعث ایجاد عفونت در سینوس و ابتلای فرد به سینوزیت می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه به ندرت امکان دارد فرد بدون اینکه دچار سرماخوردگی شده باشد مبتلا به سینوزیت شود، اضافه کرد: به عنوان نمونه کشیدن یک دندان آسیایی عمیق که با سینوس فرد ارتباط دارد و یا شیرجه زدن فرد در آب آلوده استخر و وارد شدن آب با فشار منفی و زیاد در سینوس‌ها ممکن است فرد دچار سینوزیت شود که البته موارد آن اندک است.

سهرابی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین علایم سینوزیت مزمن وجود خلط چرکی به مدت طولانی است، افزود: التهاب و عفونت سینوس به مدت طولانی (بیش از 3 ماه)، گرفتگی بینی و کاهش حس بویایی از دیگر علایم بروز سینوزیت مزمن است.

وی با بیان اینکه بیشتر افراد مبتلا به سینوزیت مزمن دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، گفت: در این بیماران حساسیت‌های شدید ژنتیکی و ارثی شایع است و حتی تعدادی از این بیماران دچار پلیپ (بافت اضافه در بینی) هستند. افرادی که دارای مشکلات مادرزادی در حرکت مژک‌های بینی و سینوس هستند به راحتی قادر به تخلیه ترشحات بینی نیستند و دچار عفونت مزمن و طولانی مدت بینی و سینوس می‌شوند.

این متخصص گوش، حلق و بینی اذعان کرد: ابتدا به بیماران توصیه می‌شود به مدت 20 روز از آنتی‌بیوتیک استفاده کنند، اما در صورتی که در این مدت بیمار بهبود نیابد، نیاز به جراحی پیدا می‌کند.

مصرف دخانیات موجب عفونت سینوس‌ها می‌شود

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان یکی از علل ایجاد سینوزیت است، خاطرنشان کرد: مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان به مژک‌های بینی آسیب می‌زند و تجمع ترشحات موجب عفونت سینوس می‌شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی به بیماران مبتلا به سینوزیت توصیه کرد که در هوای سرد تنفس نکنند و هم چنین از مکان‌های غبارآلود و مکان‌هایی که گل‌ها و گیاه در آن نگهداری می‌شود، دوری کنند.

سهرابی با اشاره به اینکه حس بویایی در افرادی که دارای پلیپ و مبتلا به سینوس از نوع مزمن هستند کاهش می‌یابد، تصریح کرد: در برخی افراد ممکن است کاهش حس بویایی که در نتیجه ابتلا به سینوزیت مزمن اتفاق افتاده باشد کاملا درمان نشود.

وی با بیان اینکه درمان‌ها در سینوزیت مزمن قطعی نیست، گفت: اگر بیمار مبتلا به سینوزیت مزمن به درمان‌های دارویی در یک دوره مشخص پاسخ نداد اقدامات درمانی دیگری از جمله جراحی‌های آندوسکوپی سینوس برای بیمار انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha