یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 64484

سلامت نیوز : عضو هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران گفت: تشخیص نهایی سرطان دهان تنها در آزمایشگاه‌های پاتولوژی و با نمونه‌برداری صورت می‌گیرد.

همایون فراست در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: هر زخم طولانی مدت و هر تغییر رنگ سطح دهان نگران‌ کننده نیست، چون ممکن است یک تحریک کوچک هم این علائم را داشته باشد، برای تشخیص سرطان دهان باید آزمایش صورت بگیرد.

وی همچنین افزود: با این حال زخم‌های غیرمعمولی که طولانی مدت در دهان می‌مانند یا توده‌های برجسته و بزرگی که از بافت لثه ایجاد می‌شوند و یا دردهای نامشخص در ناحیه دهان ممکن است نشانی از سرطان دهان باشند.

فراست با اشاره به اینکه این نوع سرطان بیشتر در مردها دیده می‌شود، اظهار کرد: استعمال دخانیات، استفاده از داروهای روان‌گردان از عواملی هستند که در سرطان دهان موثر است. همچنین افرادی که بهداشت دهانی را رعایت نمی‌کنند و یا مواد غذایی پرادویه و داغ مصرف می‌کنند در معرض این بیماری قرار دارند.

این دندانپزشک دوره پنهان سرطان دهان را بسته به جایی که قرار گرفته، متفاوت دانست و گفت: اگر فرد هر شش ماه یک بار به دندانپزشکی مراجعه کند، پزشک علائم اولیه را می‌بیند و می‌تواند برای درمان اقدام کند.

عضو هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران، درمان سرطان دهان در مراحل اولیه را با دارو دانست و در ادامه گفت: ممکن است در مراحلی به جراحی نیاز داشته باشیم، اما اگر شناخت در مراحل اولیه تومور باشد، با دارو می‌توان آن را رفع کرد.

وی در پایان میزان مرگ و میر در سرطان دهان را بسیار کم دانست و اظهار کرد: بیشتر تومورهایی که در دهان هستند، خوش‌خیم‌اند، مگر در حالتی که در فضای حلق و گلو قرار بگیرند یا در کف جمجمه باشند که در این صورت به سیستم عصبی فرد آسیب می‌رسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha